kött i akvarier som mat?

#1 - 9 april 2005 14:44
Jag har en lungfisk som jag hittills har matat med fiskblock, hela räkor o crabsticks o äppelsniglar. I julas ficka han även skinka :P, vet inte om det var så smart, men han älskade det. Jag märker dock på honom att han skulle vilja ha mer variation i maten och undrar om ni har förslag? Det går inte med mygglarver lr fryst tubifex, för han är för långsam, de andra fiskarna hinner före honom, så det bör vara nåt chunky, alltså en större bit. Finns det nåt kött t ex som man kan släppa ner utan att det totalhavererar akvariet? Julskinkan gjorde att jag fick problem med infusorier. Magert nötkött? Korv? Vad tror ni?
#2 - 9 april 2005 15:02
Det mest traditionella köttfodret är väl malet oxhjärta men jag skulle gissa att kycklinghjärta går lika bra.
#3 - 9 april 2005 15:05
Harbard initierade en intressant diskussion om oxhjärta tidigare
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=61452
Baserat på följande test:
http://www.ifga.org/articles/feeding6.htm
#4 - 10 april 2005 13:42
Klarar verkligen fiskmagar bryta ned däggdjursprotein? Kan tänka mig att pirayor borde klara detta, men annars?
#5 - 10 april 2005 18:54
Jag har också läst att fiskar inte skulle kunna klara av att bryta ner däggdjursprotein.
Men kanske de testade guppisarna inte läste samma bok som jag :) .
Men verkligheten brukar ofta korrigera teorin... :D
#6 - 11 april 2005 08:22
ursäkta men crabsticks?? tål den verkligen det! jag tvekar att ge det till mina slammisar.. krabbkött i all ära, Salt... ehh.. jo för slammisarna klarar väll det med.. men det är väll litet andra roliga saker i det också... olja osv... jag blev starkt rekomenderad att bara mata med det ibland.. mycket sällan, slamkryparna tål ju saltet.
#7 - 11 april 2005 09:58
Crabstix var inte populärt hemma hos mina paletter när jag provade det.
Det innehåller ju knappt någon krabba alls - nästan bara smaken.
Det består mest av vitfisk och mjöl.
#8 - 11 april 2005 13:34
Om ni inte visste det så innehåller crabsticks ingen krabba över huvud taget det bara heter så för att det smakar som det (gillar varken krabba eller crabsticks så jag är inte helt säker på att det är så men jag har hört det av min mamma som jobbar på restaurang så jag litar väl på henne typ...) utan det är helt enkelt bara nån slags fisk jag inte kommer ihåg namnet på
#9 - 11 april 2005 13:37
Mycket riktigt så innehåller de ingen krabba, däremot fisk, se följande länk:

http://www.esva.ee/vici_krabimaitselised_pulgad_eng.html
#10 - 14 april 2005 07:57
Jag köpte en bok om malawi för inte så länge sedan. I denna står det klart och tydligt att man INTE ska mata dom med däggdjurs kött.. Jag citerar:

"Fiskar är kallblodiga (växelvarma) djur och kan därför inte tillgodogöra sig fett från varmblodiga djur (däggdjur) lika bra som fett från kallblodiga djur. Istället kommer det förstnämnda fettet att lagras i fiskens lever. Inom matfiskodling har det t.ex. visat att lax får leverskador av för höga koncentrationer av fett från däggdjur. Oxhjärta och kycklingdelar och andra produkter från varmblodiga djur är därför inte lämpligt foder för några fiskar."

Så tänk er för, det är inte bra att ge dom oxe och kyckling som erikthur (och många andra här på zoopet) tror.

Bra bok va? :D

Jag ger mina malawi oxhjärta max en gång i månaden och då blandat med annat foder vid matningen..
#11 - 14 april 2005 08:03
[QUOTE=Paula&Jimmy]
Så tänk er för, det är inte bra att ge dom oxe och kyckling som erikthur (och många andra här på zoopet) tror. [/QUOTE]

Låt mej först klargöra att min stapelföda till mina killis är söndersmulad räka.

Att det sedan finns olika åsikter om hur pass bra det går med t ex oxkött har jag ju redan påpekat tidigare. :)
#12 - 14 april 2005 21:01
hur im helskotta lyckas då pirayorna hehe

/Simon
#13 - 15 april 2005 08:55
[QUOTE=abborrmaster]hur im helskotta lyckas då pirayorna hehe[/QUOTE]

Ja, det är väl så många tänker, men det är så att däggdjur är ju en del av pirayornas naturliga föda :D så dom är lite utanför i detta fall ;)

Erikthur, förlåt, missuppfattade nog dig. Har däremot läst många andra inlägg där folk rekommenderar denna typ av föda. Dina fiskar mår nog bra! :D
#14 - 15 april 2005 09:28
Personligen tror jag att faran med däggdjursfett är överdriven, i för stora mängder kan det nog vara farligt men det är det för oss människor också. Jag tror inte att "exotiska" fiskar är på någotvis olika våra svenska kallvattenfiskar och lämna en simmande energibomb i form av ett litet däggdjur eller fågel, varken levande eller självdöd. Eller för den delen icke helt smält avföring från annat rovdjur, innehållande allehanda djurdelar.
Däggdjur och fåglar eller delar av dessa djur utgör nog en större del av födan än vad många tror för många av våra fiskar.
~10% av de öringar som jag tar upp på en sommar-sensommar har ätit små gnagare vilket betyder att det är en ganska vanlig föda för dessa kallvattenfiskar (fiskar ska ju tydligen inte må bra av detta, men det vet de kanske inte om).

Jag ger mina fiskar en varierad kost, ibland kan de få oxhjärta 2 ggr i veckan och ibland inte alls på en månad.

//hansh
#15 - 15 april 2005 10:01
Det är väl tämligen klar att fiskarna ska äta en föda som liknar den föda som den äter i "vilt" tillstånd, och oxhjärta förekommer nog inte i samma vatten som fiskar.
Arterna har tarmsystem som är annpassade till en viss föda http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=179&Itemid=101.
#16 - 20 april 2005 12:11
Lungfisk!

En otroligt gammal lungfisk som jag hört talas om levde mest på strömming. Det kanske kan vara något att prova? :D

Annons