Kostnad samt material för eget bakgrundsbygge?

#1 - 18 maj 2010 08:30
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Funderar på att bygga egen bakgrund för att få ner kostnaderna och undrar följande:

• vad skulle det kosta ungefär att göra egen bakgrund på 100 x 50, väldigt tunn eftersom jag vill ha mycket plats för fisken och annat men så klart att den ska bukta ut lite på några ställen (och så ska inblås, utsug och doppvärmare byggas in i ena hörnet).

• en lista på vad jag skulle behöva (från material till verktyg)

• hur lång tid får man räkna med och då menar jag framför allt tiden mellan varje moment när saker ska torka, härda eller vad det nu kan vara.

• hur svårt är det på en skala 1-10.... Vill ju ändå att det ska bli verklighetstroget i slutändan.

• saker att tänka på innan (typ dela med dig av dina misstag så jag slipper göra dom.. :) ).
#2 - 18 maj 2010 09:58
Kom på en sak till:

• Hur förändras färger i vatten (dvs nyanser, djusare/mörkare)? Vill ha en grå och svart bakgrund så vad bör jag tänka på där?
#3 - 18 maj 2010 10:15
Och en sak till... [:I]

Jag vill som sagt var bygga in in/utblås och doppvärmare. vill också att det ska vara snyggt från båda sidorna så jag funderar så här: http://i113.photobucket.com/albums/n233/vickson_2006/Akvarium/bakgrund.gif

Hur är det att ha doppvärmaren bakom en "stängd" bakgrund (förutom hålen för insug och utblås)? Blir det för varmt? Gör den någon nytta där? Eller bör jag "öppna upp" och göra någon typ av "utskjutande klippa" med kanske ett avlångt hål bakom som jag klär med nät? Hur nära frigoliten kan doppvärmaren vara utan att bli förstörd eller något?

Många frågor blir det... Hoppas någon orkar svara på allt. :)
#4 - 18 maj 2010 10:16
Vilket matrial vill du jobba i ?

vilka firrar tänker du ha i karet ?

.
#5 - 18 maj 2010 10:16
Kolla i min projekt tråd, den bakgrunden gick på 800:- men jag köpte för mycket av allt! Lacken är det dyraste och den köpte jag dubbelt så mycket som gick åt ;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=139913
#6 - 18 maj 2010 10:17
Jag skulle säga att allt blir ljusare i akvariet. Tänk bara på rötter som legat i ett tag som ser nästan svarta ut om de lyfts upp.
#7 - 18 maj 2010 10:18
vickson skrev:
Och en sak till... [:I]

Jag vill som sagt var bygga in in/utblås och doppvärmare. vill också att det ska vara snyggt från båda sidorna så jag funderar så här: http://i113.photobucket.com/albums/n233/vickson_2006/Akvarium/bakgrund.gif

Hur är det att ha doppvärmaren bakom en "stängd" bakgrund (förutom hålen för insug och utblås)? Blir det för varmt? Gör den någon nytta där? Eller bör jag "öppna upp" och göra någon typ av "utskjutande klippa" med kanske ett avlångt hål bakom som jag klär med nät? Hur nära frigoliten kan doppvärmaren vara utan att bli förstörd eller något?

Många frågor blir det... Hoppas någon orkar svara på allt. :)

det går alldeles utmärkt att bygga in doppisarna.

se bara till att:

1. De inte ligger emot något, dvs några cm vatten runt om.
2. Se till att vattnet strömmer förbi doppisen.

jag skulle haft intaget på ena kortsidan, utblåset på andra sidan.

.
#8 - 18 maj 2010 10:25
Tack snälla ni för alla svar!

Kensa skrev:
Vilket matrial vill du jobba i ?

vilka firrar tänker du ha i karet ?

.

Vilka material finns det? Fördelar nackdelar? Hur mycket skiljer de sig i pris?

Fiskar: bara enklare fiskar som tetror, olika algätare/malar, gurami, ev palettciklider.

Klotte skrev:
Kolla i min projekt tråd, den bakgrunden gick på 800:- men jag köpte för mycket av allt! Lacken är det dyraste och den köpte jag dubbelt så mycket som gick åt ;)

800?? :eek: Jag tänket ju göra själv för att komma billigt undan. Om du hade köpt lagom mycket av allt - hur mycket hade det kostat då? (Och hur stort byggde du? Ska kolla länken! Tack!

Jag skulle säga att allt blir ljusare i akvariet. Tänk bara på rötter som legat i ett tag som ser nästan svarta ut om de lyfts upp.

Ja det har du rätt i. Har inte hållt på med akvarium på 20 år så den enkla matematiken hade jag glömt. :)

Kensa skrev:
det går alldeles utmärkt att bygga in doppisarna.

se bara till att:

1. De inte ligger emot något, dvs några cm vatten runt om.

2. Se till att vattnet strömmer förbi doppisen.

jag skulle haft intaget på ena kortsidan, utblåset på andra sidan.

.

Tack för info. Det behövs en rejäl "bula" med andra ord. Men det behövs inget som gör att vattnat kommer ut och in från det lilla hålrummet alltså. Hur ser jag till att vattnet strömmar förbi doppisen? Vad är fördelarna med att dela på intag och utblås (jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken, tycker om att lära mig saker och förstå hur det funkar)?
#9 - 18 maj 2010 10:30
Klotte skrev:

Vad SNYGGT! Jisses. Här får man ju prestationsångest de luxe. Men med tanke på att ditt akvarium är mycket större, att du har mer omfattande inredning än jag planerar och att du köpte för mycket material kan jag kanske räkna med att halvera dina 800...? Vad tror du?

Orkar du skriva ner en lista på ALLT jag behöver inkl märke så är jag väldigt tacksam.
#10 - 18 maj 2010 11:16
Jag tror du kommer undan på under 400:- :)

Det jag hade var frigolit från närmsta byggvaruhus. Husfix från Clas Olsson 69:-, silikon Clas Olsson 49:-, färgpigment från färgaffär ca 49-99:- och Lack från exoherp.net

Verktyg jag hade var fogsvans, morakniv, köksknivar, värmepistol, penslar och massa massa tålamod :)
#11 - 18 maj 2010 11:28
Klotte skrev:
Jag tror du kommer undan på under 400:- :)

Det jag hade var frigolit från närmsta byggvaruhus. Husfix från Clas Olsson 69:-, silikon Clas Olsson 49:-, färgpigment från färgaffär ca 49-99:- och Lack från exoherp.net

Verktyg jag hade var fogsvans, morakniv, köksknivar, värmepistol, penslar och massa massa tålamod :)

Fint med kostnaden men... vi har inte Clas Olsson i den här hålan. Var kan sånt finnas då?

Morakniv, köksknivar och penslar kan jag nog fixa, tålamodet hoppas jag också på att hitta men fogsvans och värmepistol har jag icket.

Letade runt lite och hittade en billig varmluftspistol på biltema för 119 kr (kan den funka? http://biltema.se/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Varmluftspistol-20-kW/ ) och en fogsvans för 64:90.

Men då är jag nu uppe i 600 spänn med dessa och material och då börjar jag närma mig kostnaden för en billigare färdig vägg så frågan är om det är värt. :(
#12 - 18 maj 2010 11:31
Fogsvansen är inte nödvändig om man kör tunnare bakgrund. Värmepistolen är för att slippa smulande ytor när man ska kladda på fix/cement men är inte heller ett måste. Kolla ev om nån du känner som har hus har värmepistol du kan låna. Glömde innan, brytbladskniv är bra att ha :)
#13 - 18 maj 2010 11:32
Inga grannar eller kompisar med verktyg? ;)
#14 - 18 maj 2010 11:38
Oki. Stryka fogsvansen hurra. Brytbladskniv har vi nog hemma någonstans. Nyinflyttad i en stad och känner inte så många. Men grannarna kanske har värmepistol iofs. Smulande frigolit lät inte jättekul direkt, vill inte ens tänka på hur det kommer se ut här hemma i vår lilla lägenhet... Har de många användningsområden annars? Tänkte att maken kanske blir skitglad om han får köpa lite nya verktyg... :D
#15 - 18 maj 2010 11:42
Om man spelar innebandy är varmluftpistolen ens bästa vän, vägen till den perfekta hooken!

Annars är de bra till det mesta som behöver formas om, även till vissa härdningar och sist men inte minst för att få bort färg. Oj, jag glömde nästan att man kan laga mat och föna håret om man är en våghals! ;)
#16 - 18 maj 2010 12:09
Haha, nej nån våghals är jag inte. Frågade maken lite försiktigt och han sa att en sån har han velat ha länge så det inköpet är godkänt. :)

Men då är frågan var jag får tag på allt material så att det blir rätt grejer och inte tar död på invånarna i akvariumet. Det vore ju inget vidare.
#17 - 18 maj 2010 13:22
Lacken finns många som diskuterar olika, men jag körde på lack från www.exoherp.net för det är en lack som man vet funkar i akvarie samt att man kan måla direkt på frigolit utan att den fräter bort :)
#18 - 19 maj 2010 07:42
Har suttit och surfat detta sen igår, så många frågor men hittar inga svar. Nån som orkar?:

• Gällande lacken, hittade eponex men den är ju svindyr. En sats som räcker till 1m2 kostar 230 kr + 150 kr i frakt. Där sprack budgeten på 400 spänn allt som allt så det sjöng om det. Finns den billigare någon annanstans? Om jag ändå använder den: många gånger måste man ha på, hur länge måste det torka mellan varven och sen innan man kan fylla med vatten och hur noga måste man skölja (hur många gånger) akvariumet när allt är klart innan man kan fylla på vatten och inredning?

• Gällande vanlig vattenbaserad tvåkomponentslack - hur många gånger måste man ha på, hur länge måste det torka mellan varven och sen innan man kan fylla med vatten och hur noga måste man skölja akvariumet när allt är klart?

• Har jag förstått det rätt om jag tänker att jag blandar i färgpulver i husfixet och att jag sen om jag vill kan måla med vanliga vattenfärger på detta för att få det som jag vill?

• Hur lång tid tar det allt som allt med alla torkningar (ungefär) och annat innan jag kan fylla med vatten och inreda?

Annons