Kostar?

#1 - 15 maj 2007 13:42
Hej! Jag undrar hur mycket en damm kostar när man har köpt allt pump damduk filter osv.osv? Låt mig säga att den kommer att vara på över en meter djup och 2-3 meter lång ca:hur många liter vatten går i dammen? Och i såna fall vilka fiskar kan man ha? Koi,Guldfisk? eller va ska jag ha? Och vilken pump bör jag köpa och måste man ha filter? Och vilket filter?

MvH
Eddie:)
#2 - 15 maj 2007 16:04
Eddie.p skrev:
Hej! Jag undrar hur mycket en damm kostar när man har köpt allt pump damduk filter osv.osv? Låt mig säga att den kommer att vara på över en meter djup och 2-3 meter lång ca:hur många liter vatten går i dammen? Och i såna fall vilka fiskar kan man ha? Koi,Guldfisk? eller va ska jag ha? Och vilken pump bör jag köpa och måste man ha filter? Och vilket filter?

MvH

Djupet bör vara minst 150cm(så den ej bottenfryser). Bredden/Längden är lagom med 350cm.
Man får en total vattenyta på ca 12 kvm. Volymen blir ca 16,5 kbm. Gummiduken behöver vara ca 800*800 cm för dessa damm-mått.

Med guldfisk eller vanliga fiskar så rekommenderar OASE
Deras pump som heter Aquamax 8000, deras UV-c Bitron 72 och deras filter Biotech 18.

Till samma damm fast med Koi rekommenderar OASE
Deras pump som heter Aquamax 12000, deras UV-c Bitron 72 Eller Bitron 110 och deras filter Biotech 30.

Du kan själv gå in och "bygga" en egen damm i deras Pondcreator, ett mycket bra verktyg, även om du inte vill köpa dina saker från Oase.
http://www.oase-livingwater.com/ps/eu/int/pondcreator/biosyspondcreator.html#

Jag själv har OASES produkter till min damm och de fungerar utmärkt, värt att säga är att man får betala för kvaliten.
Dock kan jag nämna att det finns många mer tillverkare att kika på.

edit: missade vad det kostar, ja det lär gå på en 30 000, minst. (eller?)
#3 - 16 maj 2007 05:39
Här kan du kolla ca kostnad http://www.damm.nu/
http://www.aquainterior.se/
#4 - 16 maj 2007 13:48
Hej.
Alla dessa pumpar och dylikt behövs ej.Gå in på aqua intreriör och kolla på kunskapsbanken.Dammduk,underduk,pump,slang,lavakross och växter så kommer du långt,inga 30´000.- kostar det,kanske 5000-6000:-
mvh Mats
#5 - 16 maj 2007 16:16
mats m skrev:
Hej.

Alla dessa pumpar och dylikt behövs ej.Gå in på aqua intreriör och kolla på kunskapsbanken.Dammduk,underduk,pump,slang,lavakross och växter så kommer du långt,inga 30´000.- kostar det,kanske 5000-6000:-

mvh Mats

Så du menar att han skall kunna hålla Koi utan ett bra filtersystem?
Nja jag tror nog inte att man bör rekomendera något sådant.
Visst det behöver inte kosta 30K, men det är inte svårt att få det dit.
#6 - 16 maj 2007 19:40
Hej.
Läser du ej vad jag har skrivit,gå till punkt två i kunskapasbanken och läs.Där har du det bästa filter du kan tänka dig,kostnad försumbar i förhållande till vad övriga föreslår.Har pratat med en som odlar koi och han rek.detta.Man kan använda kross i storlek 15m/m istället för lava.Billigare men kanske inte lika bra.
mvh Mats
#7 - 17 maj 2007 08:41
Eddie.p skrev:

MvH

Kolla med tillverkarna och återförsäljarna istället, åtminståne när det gäller priser, annars finns det ju massor av hemsidor om hur man bygger en damm, och utifrån det kan man börja tänka på kostnaden....böcker finns det gott om också, gå och låna på biblioteket och njut, det brukar vara riktigt fina bilder....sedan beror det på vilken typ av tomt man har också, om man kan bygga ett vattenfall så kan man nog/troligen komma undan billigare än om man måste använda sig av bara pump och filter....:p
#8 - 17 maj 2007 08:42
PS: Pricerunner är nog det lättaste sättet att få reda på prisuppgifter.....
#9 - 17 maj 2007 17:26
Personligen så har jag bara 2 tips utifrån min erfarenhet och det är:
1: snåla ALDRIG på filter ( köp inte ett för litet ).
2: köp en gummiduk för att slippa byta duk inom överskådlig tid.

Allt det som du skall "pynta" dammen med så som växter, sten, mossa, grus o.s.v. bjuder naturen på helt gratis ;)
Med ett bra filter så slipper du mycket tråkigheter, PVC-duk duger bra men blir skör under vintern.
Våran damm är på 14 000L och totalkostnaden på den låg på ca:20 000:-
Glöm för all del inte heller bort marknaden för "beggat", en hel del fynd gällande pumpar kan göras där också, köp bara något märke som tillhandahåller delar.

Lycka till.
#10 - 17 maj 2007 21:52
Om man studerar den längre artikeln om rotzonsfilter på Aqua Interiörs hemida, finner man bl a:

"Vi skall här visa hur du själv kan bygga ett filter som klarar sista steget i nedbrytningen. Filtret skall kombineras med vanliga konventionella filter."

Inte ens Aqua Interiör, som förespråkar rotzonsfilter, menar alltså att dessa är avsedda att fungera som annat än komplement till "konventionella" dammfilter.

Mats M får gärna torgföra vilka åsikter han än må ha, men eftersom han refererar till en icke namngiven koiodlare, måste vi bara påpeka att han absolut inte menar oss. Vi förespråkar filtrering genom stora, väl syresatta och öppna system. För nitratreducering rekommenderar vi inte rotzonsfilter utan kontinuerliga delvattenbyten, vilka samtidigt tillför mineraler och annat som förbrukas vid en korrekt nitrifikationsprocess. Därigenom reduceras samtidigt oönskade halter av bakterier, lösta proteiner, utsöndrade hormoner och annat som annars ackumuleras i dammvattnet.

Andra har säkert andra preferenser. Vi baserar våra åsikter på åtta års professionell och intensiv varietetsodling av koi.

Mvh,
Per
Tsunami Koi
#11 - 18 maj 2007 08:55
Hej.
Det gäller en damm på 2 +3 m. och han bor i Uppsala då är ju tanken den att han måste ta in fisken vintertid.Hur många fiskar kan han ha i en damm av den storlek?Vad firmor förespråkar kan man ju tänka sig själv för dom vill ju sälja.Om du Per går in på deras hemsida har dom en beskrivning av filtertyper bland annat den som jag nämner.Har själv damm med fisk i 8 år och det funkar bra för mig utan alla dessa filter och dylikt som rek.
mvh Mats
#12 - 18 maj 2007 11:24
Om man vill ha ett billigt filter till en mindre damm med få fiskar är det här rätt så bra. http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/proda/biostep%20original.jpg
#13 - 18 maj 2007 12:41
Är lite osäker på om jag ska ha filter eller inte:confused: Men det får inte kosta så jätte mycket! Och måten på dammen är:

Längd: 3,20

Bred:2,20

Djup:Över en meter!

PS:Jag tror att det blir ett filter men vad för filter max 1000 kr hade jag tänkt mig MAX!

MvH
Eddie
#14 - 18 maj 2007 14:44
Det här är nog det billigaste till en damm på ca 6000-7000/l
Kostar ca 800:-
Då har du inget uv-c ljus.
Med 11W uv-c ca 2200:-
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=35&parent=34&id=430
#15 - 18 maj 2007 21:57
Överleva är en sak, frodas är en annan. Vi väljer själva (inom lagens gränser) vilken levnadsstandard vi erbjuder våra husdjur.
Om man sedan köper färdiga filtersystem eller löser problemet på annat sätt, är väl resandens ensak, men att råda en nybörjare att undvika filter torde vara att skicka vederbörande mot en väntande katastrof. Handlaren är säkert glad ändå, Mats - han får ju sälja nya fiskar.

Mvh,
Per
Tsunami Koi
#16 - 19 maj 2007 08:51
Hej.
Jag rek. ej att vara utan filter om du läser rätt och ej vinklar som du vill.Har pratat filter med olika personer och det är upp till var och en att träda fram,sen finns det mäniskor som skall ha allt det värsta som finns,om du är ny och inte vet vad som finns och frågar så kan du få hundra svar sen gäller det att sortera och se vad plånboken mäktar med.
mvh Mats
#17 - 19 maj 2007 15:55
yllekanin skrev:
Så du menar att han skall kunna hålla Koi utan ett bra filtersystem?

Nja jag tror nog inte att man bör rekomendera något sådant.

Visst det behöver inte kosta 30K, men det är inte svårt att få det dit.

koi är en karp fisk alltså det är tåliga fiskar, jätte pumpar behövs knappast på långa vägar i en damm, har du balans i vattnet så behöver du knappt någon renings pump alls, självklart om den inte är så stor men om det är på 4kubik så som min är så funkar det alldedes utmärkt med en pump som drar runder vattnet samt kanske en lampa som tar kål på alger i filttret. Sen efter 2-4år innan våren då det nästan är dax att släppa ut fiskarna så är det bara att tömma ner dammen till en 25% och ta en spade och slänga ut alla alger, kanske kvistar,löv som blåst i. Inte särkillt svårt!
#18 - 19 maj 2007 16:51
matlo skrev:
koi är en karp fisk alltså det är tåliga fiskar, jätte pumpar behövs knappast på långa vägar i en damm, har du balans i vattnet så behöver du knappt någon renings pump alls, självklart om den inte är så stor men om det är på 4kubik så som min är så funkar det alldedes utmärkt med en pump som drar runder vattnet samt kanske en lampa som tar kål på alger i filttret. Sen efter 2-4år innan våren då det nästan är dax att släppa ut fiskarna så är det bara att tömma ner dammen till en 25% och ta en spade och slänga ut alla alger, kanske kvistar,löv som blåst i. Inte särkillt svårt!

är det så du behandlar dina fiskar inne i akvet oxå??? helt förkastligt enligt min mening skäms på dig!!!
billiga dammpumpar http://medlem.spray.se/tedhansen/Akvariesaker.htm
#19 - 19 maj 2007 21:31
Filter/inte filter eller storlek på filter beror väl på hur mycket fisk man har. En koi i den åldern borde väl ligga någonstans mellan 1-2kg iaf? Då kan det nog behövas ett filter ändå, eller? Rudor kan man ju ha. Klart tåligare isf men ska ändå skötas om bra.
#20 - 19 maj 2007 22:29
Hej igen, Mats!

Jag har varit inne på AI:s sida många gånger och läst alla skrivelserna om rotzonsfilter. Jag har även haft diskussioner med Pär om företeelsen.

Det är möjligt att du inte menar att man kan klara sig helt utan filter, men jag citerar ditt första inlägg i den här tråden:

"Alla dessa pumpar och dylikt behövs ej."

Detta, anser jag, kan förleda vilken nybörjare som helst att tro motsatsen.
Mina erfarenheter av kontakter med nybörjare i koisvängen, (och den är hyfsat stor efter ett antal år som odlare och handlare), är att man får vara ytterst noggrann med vad man säger, eftersom det är mycket information att smälta på en gång. Koi och dammar är en vidsträckt och mångfacetterad hobby och det finns de facto en del olika vägar att nå målet. Nybörjare bör man dock anvisa en så enkel väg som möjligt.

Om jag ger råd åt en nybörjare, har jag faktiskt samma önskan/baktanke både som koi kichi och handlare: Att vederbörande ska få så mycket utbyte av sin nya hobby som möjligt, oavsett den ekonomiska insatsen. Min önskan som koi kichi är väl tämligen enkel att förstå. Min baktanke som handlare får jag kanske förklara.

Om en nybörjare kommer till mig och säger: "Jag vill ha koi, så många som möjligt och så stora som möjligt. Vad har du för koi och vad behöver jag för utrustning?" (Nu raljerar jag lite för att åskådliggöra.) Då har jag två möjligheter:
1. Jag plockar fram ett billigt filter, som jag vet att han köper utan att blinka, och visar honom ett gäng stora koi av sämre kvalitet.
2. Jag frågar vad han har för damm, förklarar vad som är ett vettigt filter och ger honom förslag på ett lämpligt antal ganska billiga koi att lära sig mera på, innan han lägger mera pengar på bättre koi. Om han envisas med att inte vilja ha något filter, säljer jag inga koi till honom. Om han av något skäl vill ha ett "sämre" filter än jag föreslår, sänker jag antalet rekommenderade fiskar.

Som handlare väljer JAG tveklöst alternativ 2. Du kan bortse från humanitära skäl, Mats - alternativ två är det som på sikt kan ge mig en nöjd kund, som blir mer och mer intresserad och efter hand lägger mer och mer pengar på sin hobby - förhoppningsvis hos mig. Alternativ 1 ger ofelbart en missnöjd kund, som antingen ger upp dammen helt eller i alla fall slutar handla hos mig.

Till "matlo" kan jag enbart säga: Lycka till! 4 kubik anser jag vara strax i underkant för att hålla koi, om de ska kunna utvecklas i närheten av sina förutsättningar. Att låta bottensedimentet ligga i 2 - 4 år som produktionsbas för disvavelväte samt barnkammare för oönskade heterotrofa bakterier och parasiter anser jag vara helt förkastligt. Om du har en katt låter du väl inte kattlådan stå otömd i två år? (Det är klart, den står ju inomhus, så där känner du ju lukten.)

Det verkar inte som jag (heller) kan frälsa världen, så "I'll rest my case."

Mvh,
Per
Tsunami Koi
#21 - 19 maj 2007 23:07
classekoi skrev:
är det så du behandlar dina fiskar inne i akvet oxå??? helt förkastligt enligt min mening skäms på dig!!!

billiga dammpumpar http://medlem.spray.se/tedhansen/Akvariesaker.htm

enligt min mening så tror jag inte att du kan så himla mycket när det gäller pumpar etc och hur man får balans jag menar verkligen inte att verka uppkäftig, ta det inte fel! du kan sätta en stor monster pump i en damm men ändå inte få balans, det kvittar hur stor du sätter ner ändå får man inte den rätta balansen, i det filtret som jag har har jag massa lava sten/kulor så bakterier kan frodas! + en sådan uv lampa eller om dom nu heter det (minns inte riktigt) som dödar alger. Mitt vatten i dammen är kristal klart, har 3st fullvuxna som går där i (och en massa växter, fullt friska, inga symton på svamp, parasiter, ingenting, men alla har väll sina olika meningar när det gäller sånt här. Sen tycker jag det var rätt korkat sagt att tycka att arowana/gurami etc är likadana som karpar? att det skulle vara samma fisk, absurt i min mening. Bara för det kallas koi karpar så betyder det inte att fisken är ömtålig som glas. Att man måste spendera flera tusentals kronor för att få det perfekta med en damm är bara överskattat.

mvh oliver.
#22 - 20 maj 2007 11:08
matlo skrev:
har 3st fullvuxna

Hur stora är dina fullvuxna koikarpar?
#23 - 21 maj 2007 05:29
matlo skrev:
enligt min mening så tror jag inte att du kan så himla mycket när det gäller pumpar etc och hur man får balans jag menar verkligen inte att verka uppkäftig, ta det inte fel! du kan sätta en stor monster pump i en damm men ändå inte få balans, det kvittar hur stor du sätter ner ändå får man inte den rätta balansen, i det filtret som jag har har jag massa lava sten/kulor så bakterier kan frodas! + en sådan uv lampa eller om dom nu heter det (minns inte riktigt) som dödar alger. Mitt vatten i dammen är kristal klart, har 3st fullvuxna som går där i (och en massa växter, fullt friska, inga symton på svamp, parasiter, ingenting, men alla har väll sina olika meningar när det gäller sånt här. Sen tycker jag det var rätt korkat sagt att tycka att arowana/gurami etc är likadana som karpar? att det skulle vara samma fisk, absurt i min mening. Bara för det kallas koi karpar så betyder det inte att fisken är ömtålig som glas. Att man måste spendera flera tusentals kronor för att få det perfekta med en damm är bara överskattat.

mvh oliver.
självklart så ska man ha reningsverk med uv filter mitt vatten är så klart kristalklart har jobbat inom reningsverksbranchen i tolv år

nu till balans och reningsverk om man har en dam med fisk så kanske det går med bara en pump men då tar man ju inte bort några näringsämnen ok växterna tar en del men man behöver enligt min mening någon form av biologisk rening och om man vill se sina fina dyra fiskar så kan det vara ide att investera i en uv-lampa rekomendationen när det gäller dammar är max en halvmeter fisk per m3 över det krävs det extrema filter om man matar som man ska är det svårt att klara sig utan ett filter har man bara en pump går det ganska enkelt att bygga ett själv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fullvuxna 120cm då eller????????????????
#24 - 22 maj 2007 14:18
Jag ska väl börja med att säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av dammar, men jag reagerar ändå på en sak i diskussionen.

Bevisligen kan man köra sk. lowtech akvarier aka Walstad akvarier, dvs inga filter utan bara en gnutta cirkulation. Dessa kar kräver gott om växter och en "gosig" botten och en låg fisklast för att fungera bra.

Borde man då inte också kunna applicera samma principer på en damm. Dvs en riktigt "gosig" botten, rejält med växter, låg fisklast och en lämplig placering (sol/skugga) tillsammans med någon typ av cirkulation.

Som sagt erfarenheten av dammar är noll och ingenting men i mitt huvud så kan jag inte förstå vad skillnaden mellan en kontainer av glas eller gummiduk skulle göra för skillnad.

En tanke från min sida bara.
#25 - 22 maj 2007 14:33
3st vuxna koi i 4000L är inte så låg belastning.
#26 - 22 maj 2007 16:45
Eddie P

Glöm inte bort att ta regelbundna vattenprover även i dammen, klart vatten är absolut ingen garanti för bra vatten.
Fiskar har en benägenhet att kunna "lära" / anpassa sig till dåligt vatten men det är inget dom klarar i längden, det handlar om överlevnad inom rimliga gränser.
Dom flesta använder nog någon typ av duk för att behålla vattnet och man får inte glömma att det är en konstgjord miljö som oftast kräver insatser som inte sker naturligt.
Bara för att vattnet är utomhus så innebär detta inte att det per automatik är en naturlig miljö.
Om man ändå skulle lyckas med att få en perfekt balans utan filter så är jag den 1:a att gratulera.
Som ett exempel så kan jag nämna dammen som vi anla för 20 år sedan med en vanlig byggpress som duk.
I våras undersökte vi om duken fanns kvar och mestadels så var den uppruttnad.
Det är mycket och tjock lera som botten vilket har medfört att vattnet sjunker undan ytterst långsamt vilket kanske kan börja ses som en naturlig miljö.
Trots 6 kubik så skulle jag aldrig drömma om att ha annat än insjö fisk i och endast under en kort stund.
B.la p.g.a den ringa vattenmängden så belastas vattnet snabbare / hårdare.
Mitt råd är att hellre spara pengar och göra det rätt på en gång, annars blir det bara kostsamt och tråkigt.

Lycka till
#27 - 26 maj 2007 08:55
Eddie P

Glöm inte bort att ta regelbundna vattenprover även i dammen, klart vatten är absolut ingen garanti för bra vatten.

Fiskar har en benägenhet att kunna "lära" / anpassa sig till dåligt vatten men det är inget dom klarar i längden, det handlar om överlevnad inom rimliga gränser.

Dom flesta använder nog någon typ av duk för att behålla vattnet och man får inte glömma att det är en konstgjord miljö som oftast kräver insatser som inte sker naturligt.

Bara för att vattnet är utomhus så innebär detta inte att det per automatik är en naturlig miljö.

Om man ändå skulle lyckas med att få en perfekt balans utan filter så är jag den 1:a att gratulera.

Som ett exempel så kan jag nämna dammen som vi anla för 20 år sedan med en vanlig byggpress som duk.

I våras undersökte vi om duken fanns kvar och mestadels så var den uppruttnad.

Det är mycket och tjock lera som botten vilket har medfört att vattnet sjunker undan ytterst långsamt vilket kanske kan börja ses som en naturlig miljö.

Trots 6 kubik så skulle jag aldrig drömma om att ha annat än insjö fisk i och endast under en kort stund.

B.la p.g.a den ringa vattenmängden så belastas vattnet snabbare / hårdare.

Mitt råd är att hellre spara pengar och göra det rätt på en gång, annars blir det bara kostsamt och tråkigt.

Lycka till

Tack så mycket!
#28 - 27 maj 2007 08:12
120 är dom inte! runt 70-85cm kanske, jag matar dom 2 gånger i veckan, då dom äter allt möjligt skit ur dammen, jag har fortfarande inte märkt något på fisken, att den skulle ha parasiter, svamp eller något sånt, äter som en elefant och dom är pigga dammen är på 4800L jag har en hel del lavamossa som ligger i den djupa delen, då den tar en hel del urinämnen, jag har rättat mig efter en fisk odlare i Danmark han har en dam på 20kubik och har ungefär 10koi där, dom leker regelbundet, men iallafall han har det så, han har fin balans, fiskarna har inga svampar, parasiter etc så jag bara undrar om fiskarna är helt friska/krya kalla det vad ni vill! varför kan man inte ha det då? jag har tagit tester sen långtid tillbaka och då var allting bra i värderna. Men om jag märker att dom börjar må mindre bra eller börjar få svampar och sånt så själv klart kommer jag skaffa pumpar etc
#29 - 28 maj 2007 12:47
Tror ni att det går att ha fisk i 500 liters damm?:confused:
#30 - 28 maj 2007 15:11
matlo: Ok, bara undrade om det var småvuxna vuxna sas men då är det ju hyfsad storlek. Lite trångt kanske men mår dom bra så. Måste vara lite maffiga att se på
#31 - 28 maj 2007 15:28
Eddie.p skrev:
Tror ni att det går att ha fisk i 500 liters damm?:confused:

Några få Guldfiskar och ett sådant filter kan det gå. http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=36&parent=34&id=449
#32 - 29 maj 2007 15:47
"". Men om jag märker att dom börjar må mindre bra eller börjar få svampar och sånt så själv klart kommer jag skaffa pumpar etc""

ajaj! jag menar inte att dom går i en damm utan pump för er som inte läst vad jag har skrivit längre bakåt i tråden, vad jag menar är att: jag har inget "filter" som renar bajset och sånt, utan en uv lampa och en stor låda som vattnet hela tiden strömmar igen (6kubik i timmen) med en massa plast saker som bakterier kan växa på så man får balans.
#33 - 29 maj 2007 18:01
"med en massa plast saker som bakterier kan växa på så man får balans."
Menar du ett biologiskt filter med biobollar utan mekaniskt rening.
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=37&parent=34&id=638

Annons