kort fråga

#1 - 30 november 2004 11:23
En kort fråga:
Har ett akvarium, hemmabyggt, helglasat, 141 cm lång, 63 cm brett och <u>57cm högt</u>, samtliga är yttermått. 10 mm tjock skiva i glasbotten och <u>8 mm</u> runt om. Räcker det med 8mm runt om? Nåra erfarna som är skeptiska?

Bluedog
#2 - 30 november 2004 11:58
det räcker gott och väl, du behöver inte vara orolig.
det hade kanske till och med gått med 6mmm.
#3 - 30 november 2004 12:00
Enligt diagrammet (http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj) så är 8mm i underkant.
Jag vet dock inte hur mycket "säkerhet" som finns inbyggdt i diagrammet.
10mm betraktas nog vara standard för 60cm höga kar.
#4 - 30 november 2004 12:35
Hej igen!

Oj, tack för de snabba svaren. Mmm.. enligt diagrammet ska jag ha nästan 9mm. Hade oxå gärna velat se marginalerna. Skulle aldrig palla med om det skulle spricka. Mitt akvarieintresse skulle istället förvandlas till ett trauma. Stenar, sand, och andra tunga saker gör väl inte saken bättre.

Ser att tjockleken är även mycket relaterat till längden. Borde eg. enligt mig(okunnig) oxå bero på bredden. Tänk tanken att bredden är endast 10cm. Då borde vattentrycket vara betydligt lägre och 8mm glas mkt tillräckligt.

Lite rädd just nu för jag vet inte om jag vågar fylla akvariet.

Bluedog
#5 - 30 november 2004 12:48
enligt tabellen så skulle jag kunna ha 2,9 mm glas till mitt 140L, verkar inte stämma!
#6 - 30 november 2004 12:54
Ursprungligen skickat av lysröret

enligt tabellen så skulle jag kunna ha 2,9 mm glas till mitt 140L, verkar inte stämma!

Hej, räknade du på bredden eller längden? Kan tänka mig att det stämmer om det är på bredden.

Bluedog
#7 - 30 november 2004 13:06
Jag byggde ett 60 cm högt akvarium för en vecka sedan i 8mm och det räckte. Däremot rekommenderas tjocka tvärstag som håller upp täckglasen. Mitt är 15 cm brett i 8 mm glas. Jag fick till och med limma dit ett tvärstag tätt ovanpå bottenglaset mellan fram och baksida, annars buktade framrutan ut något alldeles väldigt.

Just det, jag limmande med alldeles för tjocka silikonfogar (1,5-2 mm) det skulle räckt med 1 mm. Använde Svart Perrenatorsilikon som jag tyckte var alldeles för kladdigt och speciellt hårt blev det ej heller efter härdning. Bytte sedan till Clasohlssons akvariesilikon som e både starkt å billigt.
#8 - 30 november 2004 13:33
Tabellen ska användas för respektive glasruta dvs fram/bak kan vara olika tjock mot sidorutorna.

Största anledningen till att man måste ha tjockare glas i större kar är höjden på karet inte längd och djup/bredd.
Vattentrycket ökar nämligen med vattendjupet. Spelar "nästan" ingen roll hur långt karet är, trycket 50cm ner i karet är alltid det samma.
Om man tittar på diagrammet ser man en "knicks", tittar man när kurvan börjar plana ut åt höger kan man se att ett 40cm högt kar kan ha samma tjocklek på glas oavsätt om de är 60 eller 500 cm långt. Naturligtvis går det åt tvärstag på ett 5 m långt kar men vattentrycket är det samma.
#9 - 30 november 2004 13:56
Ursprungligen skickat av Storfiskar n

Jag fick till och med limma dit ett tvärstag tätt ovanpå bottenglaset mellan fram och baksida, annars buktade framrutan ut något alldeles väldigt.

Det där lät lite skrämmande. Jag kanske oxå ska limma dit ett "tvärstag" på botten, men risken är att man får ett fulare akvarium.

Bluedog
#10 - 30 november 2004 14:11
Staget i botten är också 8mm glas och limmat med genomskinlig silikon(dvs det syns nästan inte alls).

Ett annat faktum som kan ha inverkan på högre akvarier är att jag limmade akvariets sidorutor ovanpå bottenrutan. Expertis har hävdat att bottenrutan ska ligga innuti akvariet. Förklaringen ligger i att silikon tål dragkrafter bättre än skjuvkrafter. En förklaring till att mina rutor buktade är som sagt att jag använde tjocka fogar med mjukt silikon.

Det är höjden(vattentrycket) som gör att rutorna buktar.

Mitt akvarium buktade något alldeles väldigt ( 75 cm långt 0ch utbuktning 2 mm i mitten av karet?) Gjorde 2st 8 mm stag å limmade med silikon jag har förtroende för så nu sover jag gott om natten och akvariet buktar inte en tiondels milimeter.

Om du lade din jättetjocka 10 mm ruta mellan sidorutorna skulle du ej behöva något stag i botten.

Finns en massa trådar om detta på zoopet. Höga kar är snyggt!
#11 - 30 november 2004 14:30
Ursprungligen skickat av Storfiskar n

Om du lade din jättetjocka 10 mm ruta mellan sidorutorna skulle du ej behöva något stag i botten.

Suck, inga sidorrutor tuochar bänken :-( Men jag ska iaf testa å fylla karet försiktigt, och hoppas på det bästa. [:-2]

Tusen Tack Allesammans!

Bluedog

Annons