KORT flytt av karet!?

#1 - 31 maj 2004 15:48
Det är så att jag har ett 375L som jag har kommit fram till att det står lite olämpligt då det är rätt mycket solljus på karet nu när sommaren börjat komma. (skulle dessutom behöva få in en bokhylla och ett databord utmed väggen där karet står idag...)
Har en halvstor 1:a och skulle helt enkelt behöva flytta karet till väggen på andra sidan rummet, dvs en flytt på ca 3-4m.

Har ingenstans att göra av fiskar å vatten under flytten, så jag börjar fundera på om det eventuellt skulle kunna gå att flytta med vatten i. Inte fullt naturligtvis, utan spara kanske 1dm eller liknande, just bara så att fiskarna kan gå kvar under dom minutrarna det tar att flytta karet.

Har byggt in mig i en liten fälla kan man säga, då jag har så mycket sten, rötter och växter att jag hitintills aldrig lyckats fånga en enda fisk, även om jag försökt.

Karet står på en hemmabyggd träbänk som är rätt stabil och har en frigolitskiva mellan sig å karet, så jag skulle altså kunna lyfta i bänken och inte i karet.

Är detta något som är praktiskt möjligt, eller måste jag lösa det på något annat vis?
#2 - 31 maj 2004 16:03
Hej Erik.
Jag har gjort en liknande flytt av ett 160 liters akvarium, då med fiskar bl.a. scalarer i och en vattennivå på ungefär 1 dm.
Jag sparade i försig vattnet i hinkar, undrar om det är bra för fiskarna om du bara tillsätter nytt vatten efter flytten.
Vet inte om jag skulle våga flytta ett så stort kar som 375 på det viset, min 160 liters burk var bra tung att flytta.
/Andreas
#3 - 31 maj 2004 16:06
Iofs så skulle det väl gå att få tag på hinkar att ha fisken i under tiden så man kunde tömma karet på vatten, men problemet ligger i att få upp fisken...särskillt som jag har en del malar som gärna gräver ner sig i min finkorniga bläsersand... :(
#4 - 31 maj 2004 16:13
Du kan väl skaffa några stora baljor på IKEA eller nåt byggvaruhus och lägga fiskarna i så länge annars?! Dessutom är det nog bra att spara mer vatten än det som blir på 10 cm... Kommer ihåg när jag var liten och flyttade ett 54 liters kar, först händer ingenting, sen ingenting och sen rör sig bänken vilket gör att det blir en rejäl våg i karet.. =)

#5 - 31 maj 2004 16:15
Jo, ni har säkert HELT rätt. Problemet är dock att få upp fisken...har lixom byggt mig ett problem när jag designade layouten i karet.... :(
#6 - 31 maj 2004 16:19
Tror att de nergrävda malarna kan klara sig med även lägre vattennivå under flytten.
Jag skulle sattsa på att flytta ur de fiskar man får tag i och låta de nergrävda ligga kvar om du nu inte tänker plocka ur all inredning.
Tänker du dra burken på någon bänk eller nått över rummet? För att lyfta det med sand och sånt i låter tungt.

/Andreas

#7 - 31 maj 2004 16:23
Vet inte riktigt hur jag tänker göra. Första tanken var att köpa ett 720 och ställe där jag ville ha 375:an och sen sälja 375:an istället för att flytta runt det. Men jag har inte alla dom tusenlappar det skulle kosta. Så jag tänkte flytta karet å skaffa ett 720 när jag fått igång ekonomin (började jobba i fredags...)
Tanken var väl att lyfta med en person på varje sida och sen flytta några cm åt gången tills det står där jag villha det.

Jo, det väger nog en del. Har väl ca 70kg blästersand, säkert 10kg lava/kolsten och sen runt 10kg rötter i just nu... Sen är inte karet och bänken fjäderlätta dom heller...
#8 - 31 maj 2004 22:24
Ni bör vara fyra personer, en i varje hörn. Eller det var kanske det du menade? Jag har varit med och flyttat ett 300L på det viset där det var sand + 15 cm vatten kvar, fullständigt vansinnigt, lämna inte mer vatten än att fiskarna klarar sig från allvarliga skrapsår under flytten! Och lämnar du täckglasen på (hög luftfuktighet) klarar de sig en stund att ligga i sprattla utan vatten bland växterna.
#9 - 31 maj 2004 22:31
Men är det ändå inte bättre för fiskarna att få bo i en hink med vatten under flytten? Är inredningen såpass stabil att den inte kan ramla ned på fiskarna? Rörligt vatten kan ju sätta igång en del rörelser och orsaka rotras eller stenras....
Bara en tanke???
Jenny
#10 - 31 maj 2004 22:36
Man får väga det mot att utsätta dem för att bli jagade och håvade och vara i främmande miljö. Men instabila saker bör man absolut plocka ur.
#11 - 1 juni 2004 05:13
Ta ut fiskarna istället. Det där låter helt galet. "Kan låta fiskarna ligga och sprattla." Jag tycker att du använder två håvar med två händer och håvar upp fiskarna som du sedan lägger i en 10-liters hink. Du kan röra om i hinken för att tillsätta syre. Detta funkar alltid bara om flytten är någorlunda kort.

Lycka till! Hoppas det blir bra!
#12 - 1 juni 2004 06:03
Svårt att få upp fiskarna?

Har ni håvar som är lika stora som fiskarna är långa?

Testa köp 2st 35-40cm håvar och muta in dem i hörnen.
Och självklart skall du ta ut alla stenar och rötter.

Lägg fiskarna i hinkar/baljor under flytten! Badkar funkar också bra, om du skrubbar det noga innan...

Flytta det med bara sanden i kommer bli jobbigt! Lycka till!
#13 - 1 juni 2004 07:22
Håller med de flesta här!

Fiskarna får du enkelt upp när du bara har 10-20 cm vatten kvar! Malarna är inga problem.
Tycker själv att det är gruset som väger mest, så skopa gärna en del av det till någon hink för att underlätta flytten.

Ett knep som jag brukar använda när jag flyttar stora tunga möbler (kassaskåp, akvarium, etc) är att först lirka in en matta (helst) eller tjock handuk under det. Sen är det bara att dra i mattan! Är det fortfarande för tungt kan några lyfta lite, samtidigt som en drar i mattan.

Lycka till!
/Kid
#14 - 1 juni 2004 07:48
När jag skulle ställa mitt akvarium på plats (det var tomt) gjorde jag så att jag la fyra handukar under bänken, en i varje hörn, och sen "körde" jag det dit det skulle stå, justerade rätt och tog ut handukarna. På jobbet har jag hjälpt till att flytta en stor vägg, ca 5-6 m lång och 2-2.5 m hög. Där la vi grisfötter under, fungerade finfint! Blir lite grisigt dock. :o)
#15 - 3 juni 2004 16:17
Ta ut fiskarma först och en del av gruset. Det kommer med all säkert het att vara enormt tungt ändå...[:-160] Sen efter flytten får du nöjet att göra en ny layout[8D]
#16 - 10 juni 2004 00:08
Köp 4 hjul, montera på dom. Köp en planka, rulla. Kanske?
#17 - 10 juni 2004 03:05
Ja och gå sen ner till grannen och be om att få borra hål i hans tak, för själva monterngen av hjulen.
Allvarligt talat måste det vara det lättaste att plocka ur firrarna.
Säger en som har suttit halva natten och försökt få tag i en tuggande Golden, utan resultat
Bosse
#18 - 10 juni 2004 16:16
Jo. Kommer bli att plocka ut allt levande ur karet. Kommer med största sannorlikhet att bygga mig en ny bänk i samma veva och kommer då även att byta in 3 av mina Guldsömmar då 2 redan bildat lekpar. Har inte fått tag i de "överblivna" ännu. Blir en allt-i-ett lösning ;)
#19 - 10 juni 2004 16:42
Bygg en fälla åt fiskarna och lämna över natten. Petflaska som du skär av toppen på och vänder uppåner, sen kan man stoppa i lite mat också. Brukar fånga in en hel del fiskar. Annars är det inte så bökigt att håva in dom om man tar ut inredningen och sänker vattennivån.

Annons