Korsningrisk eller beteendekrock?

#1 - 15 januari 2007 17:34
Hejsan!

Har under en tid tittat på lite olika malawiciklider. Har nu kommit fram till 4 som jag gillar stenhårt. Men jag undrar hur stor korsningsrisken är. Och fungerar de att hållas tillsammans i ett 300 liters akvarium?

Fiskarna är sorterade efter den jag gillar mest, näst mest etc.
[LIST=1]
[*]M. Mbenji
[*]M. sp. "Msobo"
[*]Ps. Demasoni
[*]M. Callainos "Bright Blue"
[*]M. "Aurora Yellow" (M. Aurora)[/LIST]Så, vad tror ni om att hålla dessa fyra i ett 300liters? Vilken/vilka ska bort? Eller t.o.m. läggas till? Och hur många av varje sort? Kan sägas redan nu att jag eventuellt tänkte hålla ett par av demasoni, så slipper detta bli ännu en demasonidiskussion ^^

Mvh. Simon
#2 - 16 januari 2007 21:49
Man bör välja arter som liknar varandra så lite som möjligt, helst från olika släkten. M. callianos och M. mbenji är närbesläktade så där finns en uppenbar korsningsrisk. I ett akvarium på 300-liter skulle jag satsa på färre arter, 2-3 arter, och fler av varje instället. Förslagsvis en Labidochromis, en Pesudotropheus och en Metriaclima.
#3 - 17 januari 2007 13:27
Du har snöat in dig mycket på "M.", Metriaclima alltså, eller Maylandia eller vad man nu vill kalla det... Notera även att alla dessa Metriaclima en gång hette Pseudotropheus, vilket innebär att de även förmodligen är närbesläktade med exempelvis Pseudotropheus demasoni.

Titta runt på lite andra släkten också. Det finns massor av fina Labidochromis, Cynotilapia, Melanochromis, Labeotropheus etc. Sen kan du alltid titta på lite andra typer av fiskar, såsom Protomelas, Placidochromis och exempelvis Copadichromis, som är en av mina favoriter. Det är inte alla dessa som passar med mbunas eller i 300 liter heller för den delen, men titta runt och gör lite research eller ställ frågor här så kommer du nog fram till något...
#4 - 17 januari 2007 20:13
Du har så rätt Zaphi ;)

Jag har fastnat för Metriaclima. Det som gäller för stunden är ett 300liters med demasoni och rödzebror. Där lär det väll åtminstone bli lite fart :p

Det är lätt att planera, men sen ska man ha råd med allt också.. 20 st Demasoni+ 5 Rödzebror slutar väl kring 2500..

Tror ni att det kommer bli problem med demasoni + Rödzebra?

Mvh. Simon
#5 - 17 januari 2007 21:21
Zaphi skrev:
Notera även att alla dessa Metriaclima en gång hette Pseudotropheus, vilket innebär att de även förmodligen är närbesläktade med exempelvis Pseudotropheus demasoni.

En Metriaclima greshakei är ju definivt mer närbesläktad med Metriaclima mbenji än Pseudotropheus crabo. Anledniningen till att man delat upp dem i olika släkten beror ju på att man anser att det finns tillräckligt stora skillnader för att göra det.
Jag anser att akvariet är i minsta laget för Labeotropheus. Demasoni och rödzebra tycker jag låter som en lämplig kombination.
#6 - 18 januari 2007 08:03
Simpor: Handlar du 20 demasoni och 5 rödzebror i butik i Göteborg hamnar du på cirka 1600kr. Jag vet inte var du bor, men det kanske är värt resan...
#7 - 18 januari 2007 18:22
Ok, tack micke.

Är det sån prisskillnad mellan stockholm och Gbg ?!?!

I butiken där jag köper fisk så har jag även en viss rabatt. Så det slutar nog kring 2200.. Fortfarande 600kr skillnad :S Men jag är "Bara" 16 år. Så en resa till gbg för att handla fisk är kanske inte så där överaktuellt.

Hade faktiskt inte räknat med ett så högt pris när jag började fundera på akvarium. För pröjjsa 1900 för ett begagnat 275liters med ställning och ramp, sedan 500-1000 för pump. + lysrör, mat och diverse som nog slutar kring 500. +sten. kanske 500. Och fisk räknar jag med 2500. Det blir 5500. Sen har jag min rabatt. Vet inte riktigt vad den är på. Men i slutändan blir det nog 5000 eller någonstans kring 4700. Men det är värt det ;D

Mvh. Simon

Annons