Jag håller med...
Ja inte vet jag, jag har ett gäng viltfångade guppyn. Jag fick även 1st snygg odlad hona av en kompis istället för att den skulle hamna i fiskhimmelen, nu har det gått ett gäng generationer och man kan säga att det är en massa hybrider. Vissa ser ut som vanliga edlers och andra som edlers men med lite förstorade fenor och lite mer färger, och jag skulle inte tveka en sekund att sälja dem till en djuraffär. Dom flesta som köper guppy är nybörjare, och dom vill ha snygga lättskötta fiskar vilket dagens guppys inte är. Så skulle det vara så fel att sälja fiskar som är snygga, lättskötta, tåliga, funkar utan salt mm bara för att dom är hybrider. Det tycker inte jag.
Jag köpte mina Odlade Endlers på Akvarielagret i Bromma... De är jättefina, om jag kunde skulle jag ta en snygg bild och lägg upp... De har behållit Endlers fina egenskaper, jagar inte ihjäl sina honor, äter inte sina friska yngel och är tåliga... Men inslaget av guppy har gjort att de är lite större, några har lite slöj på sin tvåsvärd.. Det är jätteroligt att se hur de unga hannarna ska se ut när de växer upp, hela familjen är engagerad, även den mindre fiskintresserade karln..
Pigga och alerta är de också till skillnad från många loja, långslöjade guppyhannar...
Det enda negativa jag har upptäckt är att några, ca 1 av 100, har föds med en skev rygg men dessa överlever inte i längden utan naturen har sin gång..
Jag har även själv blandat in en rödblond guppyhona och hennes yngel börjar växa till sig nu... Jättespännande!!! :D
Verkligen att rekommendera... Har gett mig mycket mer glädje till skillnad från min väninna som ersätter döda guppy med nya varje vecka... ;)