Korsning black molly och gyppy

#1 - 5 april 2004 15:53
Jag har lyckats fått korsningar mellan guppyhona och black mollyhane. Jag har inte medvetet korsat dem utan det har skett ändå. Jag hörde med djuraffären och de påstod att det skulle vara genetiskt omöjligt att korsa dem, men när de fick se mina korsningar så bekräfftade de att så var fallet. De ser ut som guppyhonor fast ett flertal svarta prickar/fläckar. Alla är honor.

Min fråga: Hur vanligt är det att dessa kan korsas???
#2 - 5 april 2004 15:58
Tror inte att det är så stor chans.
kan du lägga upp bilder på dem?
#3 - 5 april 2004 16:34
låter fränt!
#4 - 5 april 2004 16:43
teroretiskt sett ska det vara "omöjligt"
lägg upp en bild!!!!!!
#5 - 5 april 2004 17:04
de kan bara inte ha fått den färgkombinationen utan att ha parat sig med mollyna?
#6 - 6 april 2004 15:58
hur gör jag för att lägga ut en bild?
#7 - 6 april 2004 16:00
gör en zoonen,och lägg upp bilderna på ditt galleri!
#8 - 6 april 2004 16:04
gör det på www.zoonen.com om du inte hittat dit..
#9 - 6 april 2004 16:22
Han kanske inte har en digitalkamera !?
#10 - 6 april 2004 17:16
då skulle han ha sagt det.
han frågade hur man gör det, vlket betyder att han har det, fast inte kan lägga ut det.
#11 - 7 april 2004 10:11
Har nu lyckats komma på hur jag får ut bilden men den blev lite väl liten.

http://www.zoonen.com/res/user/181770/galleri/181969/korsningar_thumb_SE.jpg
#12 - 7 april 2004 10:37
Har läst här på zoopet att om man köper en levandefödare tex molly så kan de föda upp till ett halv år utan att du har en hane. De kan visst spara "sperma" så pass länge. Är den nyköpt? Tycker personligen att det ser ut som en molly men är inte någon expert på yngel.
#13 - 7 april 2004 10:39
Det borde ju funka...för platy o svärbärare kan ju korsas (Xhiporus)...då borde ju Guppys o mollys kunna korsa sig (Phoesilidae...eller vad dom heter)

/Niklas
#14 - 7 april 2004 10:48
I den senaste kullen som jag fick av min stora black-molly-hona så fick jag 2 st ljusa yngel, varav ett är helt ljust i fjällen på kroppen med med svarta fenor. Det andra har lite mer svarta fläcka infällda i det ljusa men med likaledes svarta fenor. De liknar väldans mycket guppy-honor just med denna teckning. Det kanske är det som har hänt dig också pettsson ??? De övriga i kullen blev till större delen helsvarta som orrmalt, men en del fick silverteckning á la dalmatiner-molly.
#15 - 7 april 2004 11:01
får se när dom ha växta färdigt för då borde de va lite lättare att se......
#16 - 7 april 2004 15:55
Jag är till 100 % säker på att det är korsningar jag har fått. Det är nämligen så att under snart ett års tid så hade jag bara guppyhonor och så denna ensamma black mollyhane. När mina guppyhanar dog så köpte jag aldrig några flera. Min black molly hane fick jag av en bekant. Eftersom han var ensam så började han uppvakta guppyhonorna. Vid ett tillfälle så plaserade jag en dräktig guppyhona i ett yngelkar. Ynglerna hon fick var dessa svartprickiga fiskarna.
#17 - 7 april 2004 16:09
Som påpekats kan guppy (och platy) lagra sperma i åtminstone ett par månader. Jag kan inte hitta nån uppgift om att nån korsat guppy och platy förr, fast all är väl möjligt antar jag.

Vad gäller platy & svärdbärare: de går utmärkt att korsa. Det vi köper i affärerna är inte rena arter, utan det är hybrider mellan flera olika Xiphophorus-arter.
#18 - 7 april 2004 20:39
Jag har ingen aning om huruvida guppies och platies kan korsas, men det finns ju onekligen en del ungfödare med minst sagt intressanta vanor:
http://home.clara.net/xenotoca/amazon.htm
#19 - 8 april 2004 09:40
Att guppy och molly kan hybridisera är ett känt faktum.Avkomman,som skämtsamt brukar kallas "golly" eller "muppy",är dock steril.
mvh/harbard

Annons