Korsning

#1 - 13 juli 2007 00:23
Hej. Jag undrade bara vad det negativa är med att arter blir korsade med varran. Under tex artbeskrivningarna här på zoopet så avråder dom från att blanda vissa arter pågrund av möjligheten till korsning. Är detta pågrund av att man ska bevara ursprungsarten? eller kan det lättare uppstå missbildning och liknande?
Guest
#2 - 13 juli 2007 00:30
Nu är jag ingen expert på detta område, men tror det är för att bevara arten.
Som jag tänker så borde det däremot ge bättre fiskar, eftersom man friskar upp linjerna...
Ska du köpa några Malawi som du riskerar att korsa sig så ska du nog se till att kunna behålla dom.
#3 - 13 juli 2007 00:58
Ok men är det någon som vet någon affär/grossist som kan ta imot korsningar eller brukar ingen vilja ha det? om det skulle inträffa att det blev korsningar och man inte skulle ha platts eller pengar eller av nån annan anledning inte kan ha kvar alla nya fiskarna ska man försöka ta kontakt med olika privat personer då för att skänka bort dom eller brukar ingen akvarist vilja ha korsningar överhuvudtaget?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 juli 2007 08:03
Man måste skilja på korsningar och korsningar.
Man kan bedriva en medveten avel med hjälp av korsningar - då odlar man flera stammar under många generationer för att få fram en viss fisk med ett speciellt utseende. På detta sätt får man fram en stabil variant (färger och former varierar inte inom en kull)

En slumpkorsning hemma kan bli vad som helss - en del yngel kan likna ena föräldern, andra den andra, några mittemellan etc.
Du kan få fram andra defekter vid korsningen som sneda kroppar etc. etc.
De yngel som man sedan får på korsningarna kan också se ut hur som helst.

Därför skall man aldrig vare sig sälja eller ens ge bort korsningar (ingen seriös grossist eller affär tar emot sådana fiskar) - om man behåller dom hemma i sitt eget akvarium spelar dock mindre roll.

Annons