Korsning

#1 - 14 november 2006 19:20
hur stor e chans att ancistus och golden nugat korsar sig 4 de fins ägg i roten vilka ancistus honna/hanne passar som har kläckts ända andra malen i karet e nugaten och guppy antagligen har de parats guppy och ancistus eller golden och ancistus va vänliga svara om non vät om mallar kan korsas förvirad? föresten e de non peciel foder jag skall ha till lilla eller e de bra förseta som valigt
Guest
#2 - 14 november 2006 21:27
golden nugget tillhör släkte baryancistrus och det släktet har man inte ännu dokumenterat någon lek av och att de skulle korsa sig med ancistrus så är nog risken inte stor.

om du inte har mer än en ancistrus så tippar ja på snigelägg
#3 - 15 november 2006 13:53
ehmm de har kläckts stora som pear korn med orange gullsäck i roten plus ancistusen och golden e där hella tiden tilsamans och vakter nykläckta so att säga lite skumt ändå
#4 - 15 november 2006 14:30
alltså har du en hona och en hane av ancistrus? eller bara en anicstrus och en golden nugget?

om du bara har 2 ancistrusar är det säkert de som lekt eftersom deras rom är orange och ganska stor. hanen vaktar äggen och ynglena i några veckor.
#5 - 15 november 2006 15:24
bara en ancistus och en golden och guppy inget annat
#6 - 15 november 2006 15:26
och båda 2 e på samma rot hella tiden brevid varabdra nugaten har alrig vat so vänlig ite mot de nadra ancistusar eller pleco eller nugats som fans innan 4 en 2 år sedan ehh inget att göra än att vänta och se
#7 - 15 november 2006 15:31
En väldigt dum fråga, men är du säker på att den ena är en golden nugget? Du har inga foton på dom två i karet? Jag såg att du fotat en annan mal och lagt upp på din zoon.
#8 - 15 november 2006 20:15
Ja, det var precis vad jag tänkte säga. ;)
Är du säker på att det inte är en albino och en vanlig???

Om det är så att det är en albino är det väldigt troligt att de har fått ägg i sådana fall :p
#9 - 15 november 2006 22:38
ne de e en nugat fixar med zonnen nu so att ni kan se själva
#10 - 16 november 2006 03:57
Det där ser ju väldigt märkligt ut. En jättefin ancistrushane som vaktar rommen och en nugget som tittar på. Det här måste du absolut fortsätta skriva om, och fota.
#11 - 16 november 2006 07:37
Om det är den Golden Nugget som visas på bilden i fotoalbumet så har jag svårt att se att denna har varit romstinn, för som jag ser det så är den väldigt mager och troligen inte varit romstinn.

Nu är jag inte duktig alls på könsbestämmning, men jag kan tycka mig att ana mig till en Golden Nugget hanne. Det baserar jag på det långa huvudet och den långsmala kroppen, men som sagt jag vet inte om jag har rätt.

Men däremot så är den mycket mager om jag inte luras av bilden.

Och mig veterligen så kan inte dessa två arter korsa sig med varandra.

// Madde
#12 - 16 november 2006 07:41
kamparn skrev:
Är det en korsning är det bara du hör av dig när de växt till sig är väldigt intresserad av nån isåfall

Hmmm, skulle detta av någon anledning (som jag inte kan se) vara ett riktigt misstag så hoppas jag att ynglena avlivas omgående.

// Madde
#13 - 16 november 2006 08:00
NoZ skrev:
ne de e en nugat fixar med zonnen nu so att ni kan se själva

Innebär dina bilder på Zoonen att det är dessa tre malar som går i samma kar och inga andra?

Förlåt att jag säger detta, men då tror jag att du luras lite med oss.

För om det är en ancistrus, en Golden Nugget dvs en baryancistrus, och en möjlig L-015 dvs en peckoltia vittata (är inte säker) så är det som jag ser det helt omöjligt att de har lekt med varandra (med reservation att jag kan ha fel).

// Madde
#14 - 16 november 2006 08:08
NoZ skrev:
och båda 2 e på samma rot hella tiden brevid varabdra nugaten har alrig vat so vänlig ite mot de nadra ancistusar eller pleco eller nugats som fans innan 4 en 2 år sedan ehh inget att göra än att vänta och se

Förklara gärna vad du menade här, jag hänger inte riktigt med :)

// Madde
#15 - 16 november 2006 08:10
Lutt skrev:
golden nugget tillhör släkte baryancistrus och det släktet har man inte ännu dokumenterat någon lek av och att de skulle korsa sig med ancistrus så är nog risken inte stor.

om du inte har mer än en ancistrus så tippar ja på snigelägg

Skriver under på detta :D

Sorry såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt [B)]

// Madde
#16 - 16 november 2006 09:36
lo15 e borta 4 ett tag sedan när jag flytade så de e bara ancistusen och nuggat i karet har fotat idag och skall lada upp en till bild om de e möjligt eller inte vet jag ej de e darför jag frågade om avlivning av yngel KAN DU GLÖMA jag dödar inte mina fiskar om jag inte måste om de överlever så gör de de om inte so inte men tänka sig golden ancistus ;P hoppas de överlever
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 16 november 2006 10:32
Hmmm, skulle detta av någon anledning (som jag inte kan se) vara ett riktigt misstag så hoppas jag att ynglena avlivas omgående.

// Madde

Njä - det primära är väl att man inte säljer eller ger bort dom. Har man dom gående i sitt eget akvarium hemma så spelar det väl ingen större roll om det är en korsning eller inte
#18 - 16 november 2006 10:56
men nuggeten kan väl ha varit romstinn? den såg väldigt smal ut nu iaf (GE DEN MAT!! :)

håll oss uppdaterade med bilder:)
#19 - 16 november 2006 12:19
Snigelägg var det iaf inte... Söta småttisar!
#20 - 16 november 2006 12:22
Njä - det primära är väl att man inte säljer eller ger bort dom. Har man dom gående i sitt eget akvarium hemma så spelar det väl ingen större roll om det är en korsning eller inte

Ja det har du rätt i, men om man nu har en massa korsningar gåendes i sitt kar hemma så är väl risken att de korsar sig med varandra och blir ganska många till slut. Och risken är väl ganska stor att de tillslut kommer utanför uppfödningshemmet, och då är risken stor att det blir en massa korsningar ute för försäljning till slut.

Och skulle detta upprepa sig hos en massa olika arter och odlare så kommer det att bli ännu svårare till slut att kunna fastställa vilken art man verkligen har hemma eller den man köper i butik.

Så när jag ser på det globalt med ett stort tidsperspektiv så står jag fortfarande för att avliva olika korsningar, och ja... jag ÄR en blödig tjej som inte avlivar i första taget. Men när det gäller alla dessa korsningar - ja då är jag en hård kvinna.

Se på Ancistrus sp, hur många arter är inte inkorsade (jag har hört siffror, men vågar inte stå för det) med varandra där?

Ja jag är en hemsk människa [B)]

Svarar jag inte mer så beror det inte på lättja utan på en resa till förlossningen :) eller svamlar jag på mellan värkarna ;)

// Madde
#21 - 16 november 2006 12:33

Svarar jag inte mer så beror det inte på lättja utan på en resa till förlossningen :) eller svamlar jag på mellan värkarna ;)

// Madde

Snart dax för egna yngel då? :)
#22 - 16 november 2006 12:35
Lycka till![:-18]
#23 - 16 november 2006 12:42
nåja, hon kan snart vara tillbaka.
Känner en kvinna som åkte in klockan 14 till förlossningen.
klockan 17,30 satt hon hemma och ammade samtidigt som
hon gluttade på tipslördag.

Så det kan gå snabbt... :-)

Samt att det kan gå väldigt långsamt..................
#24 - 16 november 2006 12:47
Märkliga med denna tråd är hur vi tolkar olika inom fisk världen...
Om en gul guppy para sig med en röd blir det inte så stora skrik, eller musseplaty gör det med en neon, men så fort två olika malar gör detta då blir det ramaskrik.
Om man hade gjort detta med dna och genteknik kan jag förstå att det är fel att ta fram ny arter men om det sker "naturligt" ja varför e det fel, sker ju naturlig i vuxna världen med vi är inte olika arter men vi har olika färger t.ex men det gör ju inget om det blir en mörkfärgad bebis eller eller en ljus, visst lite tradigt om det kommer ut en randig bebis....=O) men om det kan ske i våra akvarium varför kan de inte ske i deras vatten.
Med enda skillnade är ju att om det händer i naturen får den en siffra och ett vackert nam men händer det i våra kar då får den bannor, spott och skall avlivas..
Visst nu träffas inte dessa två arter av en slump utan att transporteras en bit, men det kunde ha handlat om två andra arter som lever i närheten av varandra de är ju ändå inte mer än fiskar =O)) och faktiskt kan de kanske ge ljus åt arter som liknar en sort men ändå inte är det och då kanske det går upp ett ljus om att AHA dessa kan ha parat sig och blivit en ny art som då i naturen hade fått ett vackert namn och en bra L kombination.

Men det som är stor risk är att man blandar in olika genetiska fel vid en sådan korsning och det uppstår andra sjukdommar och liknande det är en stor risk som jag tycker man borde ta fram ist. men att plocka fram glijotinen nje det är lite tidigt att göra det..

Kanske Åka hem till Noz och köpa ett och sen lämna in för artanalys eller likanande för att se om denna förekommer i andra dna analyser och då kan man kanse bygga upp kunskap om huruvida malarna uppkommit och hur de stigit i evelutionen och hur de har förflyttats under dessa årtusenden.

Man kan ju se det på den posetiva sidan med =O))

Madde hoppas du får en fin och lätt förlossning och be Calle att ratta nätt...
#25 - 16 november 2006 12:48
GRATIIS MADDE hehe hoppas alt går bra
#26 - 16 november 2006 12:57
Trevlig bild på ynglen med gulesäcken. Jag tycker det här är intressant. Håll oss uppdaterade.
Förresten, går dom i ett stort kar? Har du haft flera ancistrusar tidigare i samma kar?
#27 - 16 november 2006 13:51
Har någon lyckats lista ut hur det här har gått till?
Alla hävdar ju att dehär två INTE kan korsa sig, men de har ju uppenbarligen gjort det, och alltså kan de det.

peterhaak: din jämförelse med platy och guppy haltar ganska rejält, eftersom det inte handlar om två olika arter, utan avelsvarianter på samma art.

om det nu är två av olika arter har fått barn, behöver nog ingen oroa sig för att de ska spridas, de brukar ju bli sterila i så fall.
#28 - 16 november 2006 15:28

peterhaak: din jämförelse med platy och guppy haltar ganska rejält, eftersom det inte handlar om två olika arter, utan avelsvarianter på samma art.

Dock så finns det andra exempel på i akvarium korsade arter som nu finns tillgängliga för alla att köpa. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845 till exempel. Inte en fisk jag tycker ser något vidare ut men uppenbarligen finns det andra som gör det eftersom den inte är helt ovanlig. Självklart är inte all korsning mellan arterna av godo men ibland kanske det blir något bra av det som i alla fall folk uppskattar och vill ha i sina akvarium.
#29 - 16 november 2006 17:41
Jag är fortfarande ganska tveksam till att "papegojan" är en korsning, dess form tyder mer på grava genetiska defekter. En korsning får inte automatiskt missbildad form för att det är en korsning. Jag har dessutom sett både en påfågelsciklid, och zebraciklider med "papegojans" form, alltså samma typ av missbildning, men renrasiga var de nog. De bilder jag sett som visat korsningar av olika ciklidarter (en av de mer spektakulära påstods vara en korsning mellan Jack Dempsey och festae, om jag minns rätt, såg ut som en svart festae) har haft helt normala fiskformer. "Papegojan" är nog helt enkelt en missbildad citrinellum/labiatus. Ja ok då, korsning mellan citrinellum och labiatus då, men de är väldigt lika, och frågan är hur lätt det är att få tag på en renrasig citrinellum eller labiatus i Sverige. Missbildningen beror troligtvis inte på en korsning, bara på kraftig inavel, eller nå´t så´nt. Tror inte den är mer korsad än t.ex slöjstjärtar, som ju finns i rent hiskeliga varianter, men som ändå anses vara "renartiga" guldfiskar.

Apropå malynglen, om det är som han säger, och han bara har de malarna, så... Konstiga korsningar hör man ju talas om ibland.
#30 - 16 november 2006 18:16
nej inga nadra mallar på ett tag bara de två de går i en 112 men 2 fluval 2+ pumpar. som jag sa för se till at de växer till sig först kan va interesnat med "hybrid" om inget de hadde roligt i alla fall
#31 - 16 november 2006 18:20
En hybrid som - tyvärr! - finns i handeln rätt ofta är Pseudoplatystoma x Phractocephalus hemioliopterus (redtail).
Guest
#32 - 16 november 2006 18:48
men det här stämmer inte enligt mig baryancistrus L018, L081 och L177 blir ju mer än 25cm och noz golden är väldigt liten. näe jag tror att det bor en ancistrus hona i det karet, men jaja baryancistrus/ancistrus har svårt att se dom fattar tycke för varann
#33 - 16 november 2006 21:21
i brist på annat kanske som jag sa vet ej om de e möjligt tydligen e de 4 de fins bara de två för se va de bilr när de har väst upp :D
#34 - 29 november 2006 16:03
hur går det med ynglena?
#35 - 19 februari 2007 01:16
Några nyheter här?

Hade verkligen varit intressant att se ynglen när dom nu blivit lite större.
#36 - 19 februari 2007 13:24
hmm två olika sorters bottenmaterial i samma kar?
det vill jag också ha...hur håller man i sär så fin sand och engels sjösten?
#37 - 19 februari 2007 14:26
Jag skulle med vilja höra om det hänt något med ynglena nu, Du skrev ju här före jul det är ett tag sen nu..
#38 - 20 februari 2007 09:27
nyfiken!!!!!!!!!
#39 - 22 februari 2007 12:15
Väldigt märkligt, NoZ har ju inte varit påloggad sen 16e nov här eller 18e nov på Zoonen. Jag är rätt nyfiken på hur det där med malarna egentligen gick till och hur det har gått.
#40 - 24 februari 2007 18:03
väldigt intressant !!

ska skaffa mig en golden och en stor ancistrushanne och hålla tummarna :P
#41 - 24 februari 2007 19:09
Sonja skrev:
Väldigt märkligt, NoZ har ju inte varit påloggad sen 16e nov här eller 18e nov på Zoonen. Jag är rätt nyfiken på hur det där med malarna egentligen gick till och hur det har gått.

Men Sonja nu måste du väl ha sett helt galet:confused:
[SIZE=1][SIZE=2]Senaste aktivitet: 2007-02-16 står det om man kollar noz profil;) [/SIZE][/SIZE]
#42 - 24 februari 2007 20:38
Glenn skrev:
Men Sonja nu måste du väl ha sett helt galet:confused:

[SIZE=1][SIZE=2]Senaste aktivitet: 2007-02-16 står det om man kollar noz profil;) [/SIZE][/SIZE]

Det stod det inte då jag skrev inlägget.
#43 - 24 februari 2007 21:23
ejj, e inte detta ett historiskt ögonblick eller??? asså om det stämmer att dessa två parat sig och fått yngel...det verkar som om detta aldrig skett tidigare.
Guest
#44 - 25 februari 2007 11:29
Amaro skrev:
ejj, e inte detta ett historiskt ögonblick eller??? asså om det stämmer att dessa två parat sig och fått yngel...det verkar som om detta aldrig skett tidigare.

det har inte odlats någon baryancistrus art bara några få rapporter om lek men inga bilder och då är det ännu mer intressant att få se ynglena om de verkligen har korsat sig
#45 - 25 februari 2007 11:38
fan var e noz asså. vill se bilder o få info :)
#46 - 25 februari 2007 13:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Senaste inlägget står i vänsterspalten medans senaste inloggning står uppe till höger i profilen. Senaste inloggning kan ju variera från minut till annan. :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#47 - 25 februari 2007 15:58
Vad intressant! Skulle oxå gärna vilja se bilder.
#48 - 25 februari 2007 19:45
fins inte bilde pga av de dog antar jag hittar inga
#49 - 25 februari 2007 19:55
meh måste vända all röter och allt 4 att kola än ggn till men vist har inte sätt non än men brukar läga in 5-6 mall tableter vika brukar va borta till på morronen kanse de fins några smotinga sorz för att inte hatt va online mycket jobb ledsen men jag skall skärpa mig
#50 - 12 mars 2007 02:02
NoZ skrev:
meh måste vända all röter och allt 4 att kola än ggn till men vist har inte sätt non än men brukar läga in 5-6 mall tableter vika brukar va borta till på morronen kanse de fins några smotinga sorz för att inte hatt va online mycket jobb ledsen men jag skall skärpa mig

Eftersom du verkar yrare än en höna, antar jag att det är ganska säkert att påstå att nuggeten i detta fallet, har inget alls med dina ägg att göra.

Vem vet vad som finns i ditt akvarie? Kanske Kjell Fohrman tar sig ett dopp där ibland?
#51 - 12 mars 2007 12:12
fakiren nödvändigt eller? sansa dig fyfan.

Annons