Korsning?

#1 - 15 januari 2010 17:44
Kan Labidochromis caeruleus korsa sig med Pseodotropheus socolofi/ Melanochromis interruptus?

Nicke
#2 - 17 januari 2010 22:57
Ingen som har ett bra svar?
#3 - 17 januari 2010 23:16
Mitt bästa svar är förmodligen. Men risken är nog ganska liten om man har hanar och honor av båda arterna.
#4 - 17 januari 2010 23:57
Mina föräldrar har 2 st. socolofi. En hane + en hona, men interruptusen och caeruleusen är ensamma hanar. Så de 2 kanske är i farten?

Finns nämligen yngel i det karet som ser exakt ut som golden yngel men en del är ljusare och har lite ljusblå skimmer i ryggfenan så misstänker en korsning?
#5 - 18 januari 2010 00:17
Ja, helt omöjligt är det inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 januari 2010 09:16
Alla malawi kan korsa sig med varandra och man skall aldrig hålla arter ihop som är närbesläktade eller liknar varandra.

Man skall heller aldrig hålla udda fiskar (dvs man skall ha både hanar och honor) i samma akvarium för då är det mer regel än undantag att det blir korsningar
#7 - 19 januari 2010 00:55
Okej, så precis alla Malawiciklider kan korsa sig med varandra?

Är det korrekt så är ju svaret att det har skett en korsning som det ser ut?

I såna fall bör nog dessa stackare få egna fruar snarast möjligt?

Nicke

Alla malawi kan korsa sig med varandra och man skall aldrig hålla arter ihop som är närbesläktade eller liknar varandra.

Man skall heller aldrig hålla udda fiskar (dvs man skall ha både hanar och honor) i samma akvarium för då är det mer regel än undantag att det blir korsningar
Bilagor:
#8 - 19 januari 2010 00:57
Menar du Kjell att om jag ex. har en malawizebra d.v.s metriaclima estherae med en melanochromis interruptus så kan de korsa sig om jag har 1 hane av den ena o 4 honor av den andra eller vice versa?

(Jag tänker inte korsa fiskar, men vill bara veta så att detta inte sker. JAg gillar nämligen att hålla mina fiskar så renblodiga som möjligt för att likna sitt ursprung)

Niklas
#9 - 20 januari 2010 22:23
En liten bekräftelse alternativt rättelse ellerförklaring på sista frågan vore kanon. ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 januari 2010 22:27
ApeviaX skrev:
En liten bekräftelse alternativt rättelse ellerförklaring på sista frågan vore kanon. ;-)

Jag har svarat på frågan
#11 - 21 mars 2011 12:06
Jag har svarat på frågan

Javisst, jag som läste för slarvigt. Och tyvärr så har det uppstått en korsning mellan Golden och Socolofi i mitt Malawikar. Fina fiskar men jaa det var ju inte tanken :p
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 21 mars 2011 13:10
Man minskar risken för korsningar genom att i akvariet inte ha fiskar som liknar varandra (speciellt honorna)
Alltid ha en grupp (flera honor) av varje art i akvariet

Detta minskar risken - men korsningar kan ske ändå
#13 - 21 mars 2011 13:30
Man minskar risken för korsningar genom att i akvariet inte ha fiskar som liknar varandra (speciellt honorna)

Alltid ha en grupp (flera honor) av varje art i akvariet

Detta minskar risken - men korsningar kan ske ändå

Ja precs, och nu är ju de "ordniarie" grupperna kompletterade och de är för sig själva och korsningarna i en egen grupp.
#14 - 31 mars 2011 18:23
vet en person som fick korsning på red hongi och saulosi. man vet aldrig vad som kan hända :)
#15 - 1 april 2011 17:22
>Valkyria< skrev:
vet en person som fick korsning på red hongi och saulosi. man vet aldrig vad som kan hända :)

Haha nej, sålänge det funkar så kan vad som helst hända mer eller mindre :p

Eller inte vad som helst, de får ju knappast snabel, men ja ni fattar nog :p

Nicke
#16 - 9 april 2011 20:50
Tänkte slänga in lite bilder från Malawikaret, usla då jag "klippt och förstorat" tagna med iPhone 3GS så det är ju ingen direkt höjdarkamera heller :p

de yngel som syns är alla korsningar mellan socolofi och golden. Sedan en rödzebra som "posar" samt en socolofi ;)

Bild 1 Vet ej om denna lilla gynnare är från samma kull som de på nästkommande 2 bilder... Men bilderna med flera yngel är från samma kull. Där ser man framförallt på bild 2 hur olika det kan bli vid en icke menade korsning, varför. Läs ovan :p
[ATTACH=CONFIG]43854[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43855[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43856[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43857[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43858[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43859[/ATTACH]

Nicke

Annons