Körsbärsräkor röda och bleka

#1 - 5 april 2010 19:52
Är det någon som vet varför det blir både röda och röda men bleka och nästan genomskinliga körsbärsräkor, har en massa av alla kulörer och får frågan ofta när folk köper räkor och jag har inget svar, tycker däremot att dom rödaste verkar oftast vara honor.:confused:
#2 - 6 april 2010 18:15
Jag undrar detta med, har båda knallröda,blekröda och nästan genomskinliga med röda streck.
#3 - 6 april 2010 19:10
Så bra att det är fler än jag som undrar då kanske man kan hålla tråden vid liv tills någon kunnig ser den:d
Kanske det är någon som vet någon bra sida eller bra forum som är duktiga på just räkor så att man kan sätta frågan där annars:confused:
#4 - 6 april 2010 19:11
www.redbee.se är bra men har inte lärt mig att söka där ännu.
#5 - 6 april 2010 19:17
Ska kolla där när jag har lite mer tid, får fixa några kar nu hoppas att någon annan kunnig har bra svar annars kanske man kan lyckas få svar där.
#6 - 6 april 2010 21:17
Dom bleka är hanar ;)
Röda är äldre damer ;)
#7 - 6 april 2010 21:39
drd skrev:
Dom bleka är hanar ;)

Röda är äldre damer ;)

Som Boråsare på sommaren i Varberg:D:p....eller hur var det nu Pia?
Bilagor:
#8 - 6 april 2010 21:46
ansjo skrev:

Touché!!! :D:D:D
#9 - 7 april 2010 06:40
ansjo skrev:

NIC skrev:
Touché!!! :D:D:D

Haha, vad ni är roliga..

Ja, många grisskära ryggar har man sett på stranden.:p:d
#10 - 7 april 2010 06:42
drd skrev:
Dom bleka är hanar ;)

Röda är äldre damer ;)

Ok, då vet jag att att alla blekfisar är gubbar ;):)
Bilagor:
#11 - 7 april 2010 07:41
Nja, tror inte riktigt det stämmer.För i så fall har jag haft världens första han räka med rom =) Verkar som att både honor och hanar kan bli bleka.

Hanarna blir oftast blekare, men dom kan färga ut fint dom med.
Men nästan alla "färgar ur" direkt efter flytt/frakt och det kan ta ett tag innan dom får sin fulla färg tillbaks
#12 - 7 april 2010 08:12
Ja, både honor och hanar kan vara bleka!
Beror väl också lite på gener, mat och hälsa skulle jag tro. Vissa renodlar ju körsbär och tar ut de rödaste exemplaren i kullarna och sedan fortsätter odla på dem vilket då ger rödare körsbär.
Dock för oss hobbyräkhållare blir det ofta en salig blandning av både blekfisar och solbrända ;)
#13 - 7 april 2010 08:21
Den röda färgen är selekterad för att bli intensivare, så det är det som gäller om man vill behålla körsbärsröda körsbärsräkor. Dvs plocka ut de allra blekaste vuxna exemplaren, så de inte hinner sprida sina dassiga färggener.
Men visst är tjejerna i allmänhet snyggast. Precis som hos oss människor....
#14 - 7 april 2010 08:22
Visst är både hanar och honor bleka har haft genomskinliga med ägg och varierande kulörer, alla har samma mat men ändå finns där många blekfisar, tack för svaren.
#15 - 7 april 2010 08:55
Mumin skrev:

KLOCKRENT! :d
#16 - 7 april 2010 17:53
Mumin skrev:

Håller med till 1000%:D!
#17 - 7 april 2010 23:47
ansjo skrev:
Håller med till 1000%:D!

Tack hjärtat!![:-64]

Annons