Körsbärsräkor + Carinotetraodon Travancoricus

#1 - 8 mars 2009 17:11
Jag har fem små (mindre än 1 cm) Carinotetraodon Travancoricus i ett 54-litersakvarium, och vill att de ska få lite levande föda då och då.

Körsbärsräkor ska tydligen vara bra på att föröka sig.
Fråga 1: Kan man ha de arterna tillsammans, man vill ju inte direkt att kulfiskarna ska bli mat.

Fråga 2: Äter kulfiskar räkbebisar?

Fråga 3: Om de gör det, kan jag ha några körsbärsräkor i samma akvarium eller ska jag hellre ha räkorna i ett odlingsakvarium?
#2 - 8 mars 2009 17:22
ja körsbärs räkor frökar sig som kaniner

jag har aldrig testat att lägga ner räkbebisar till mina kulor...måste testa det ^^
men lite större räkor rör inte mina iaf

visst så skulle du kunna ha dom tillsammans (inget jag lovar) men jag skulle råda dig att skaffa ett litet har till ;) för det e faktiskt jätte fint och roligt ha ett räkakvarium
#3 - 8 mars 2009 17:35

visst så skulle du kunna ha dom tillsammans (inget jag lovar) men jag skulle råda dig att skaffa ett litet har till ;) för det e faktiskt jätte fint och roligt ha ett räkakvarium

Jag har faktiskt redan ett kar som bara står där, med sand och vatten i ^^

Hade snäckodling där nyss, men slutade för nån dag sen och slängde ner alla snäckorna till kulfiskarna ^^
Dom var så himla tråkiga :(
Körsbärsräkor är ju lite livligare och färggladare :)

Var inne på djurmagazinets hemsida och kollade om dom hade några, verkar inte så tyvärr :(
Man får väl be dom beställa hem eller nått... vad brukar räkorna kosta?
#4 - 8 mars 2009 17:49
lika lätt och mycket billigare att köpa av privat pers... köpte mina av en i malmö via blocket för 10 kt /st

vet inte var du bo men blocket har vissa annonser

sen så www.plantswap.se brukar jag fråga i forumet efter saker jag letar efter. Mycket trevliga där

här hittar du en massa räkintresserade, finns säkert någon som du kan kpa av www.redbee.se
#5 - 8 mars 2009 20:10
Jag bor i Borlänge.. får kolla lite på Blocket och Tradera ^^

Men är det någon som vet med säkerhet om räkbebisar är omtyckt mat?
#6 - 26 mars 2009 10:09
jag har större kulor (lorteti)
och har nu en större och en mindre lorteti i varsitt räkkar utan andra förluster än totalt snäcktomt

mina vill i vart fall inte ha levande räkor, men huruvida de kan tänka sig snaska räklingar vet jag inte för beståndet minskar iaf inte
#7 - 25 juni 2009 21:17
Diwa skrev:
jag har större kulor (lorteti)

och har nu en större och en mindre lorteti i varsitt räkkar utan andra förluster än totalt snäcktomt

mina vill i vart fall inte ha levande räkor, men huruvida de kan tänka sig snaska räklingar vet jag inte för beståndet minskar iaf inte

Har du bilder på dina lorteti?

Annons