Det är tjugofem år sedan jag hade akvarium senast. Sedan dess har det dykt upp en helt ny värld med bl.a. räkor, som gör mig nyfiken igen. Jag har fått för mig att Neocaridina heteropodia var. red, körsbärsräka, är en bra räka att börja försöka med.
När jag läser i boken om nanoakvarium så står det om denna: "Urvalsodling nödvändig för att behålla den klarröda färgen". Hur gör man detta rent praktiskt?
Fiskar brukar man väl ta ett lämpligt par och sätta i ett lekakvarium, när man vill odla på just dem. Jag har fått för mig att det inte är så när det gäller räkor, utan att man istället "plockar bort" de ännu inte könsmogna räkor som inte är lika vackert röda, som en del av sina kompisar. Var gör man då av dem, om man bara har ett akvarium?
Vad händer om man inte "plockar bort"? Hur snabbt blir räkorna färglöst halvgenomskinliga - för jag antar att det är mot en sådan ursprungsform de återgår?
Är det så att man behöver minst två akvarier för att det skall kunna fungera på ett bra sätt?
Eller är det så att den meningen skulle stått under Neocaridina heteropodia var. red fire sakura istället, där den inte står (men kanske är självklar och underförstådd)? Det är ju samma art, men hårdare urvalsodlad, om jag förstått rätt?
/Bengt