Körsbärsräkor, ampullarior och alger

#1 - 28 januari 2006 18:54
Jag gillar inte malar men älskar skaldjur :) . Det verkar funka att ha t.ex. gurami ihop med körsbärsräkor, men äter räkorna tillräckligt mycket alger? Funkar räkorna & guramisarna med ampullariasnäckor...? Slipper jag algerna då, eller måste jag ha nån mer algätare? Ampullarior är så asläckra!
Och så undrar jag ju dessutom: vad tycker körsbärsräkor om att ha mycket växter kring sej? Är de beroende av öppna ytor med bara sand? Om de gräver och så alltså.
/ Lena
#2 - 29 januari 2006 01:17
körsbär trivs bland växter och gräver inte
#3 - 29 januari 2006 01:17
körsbär trivs bland växter och gräver inte
#4 - 30 januari 2006 16:27
Ampullarior går att ha med det mesta utom snäckätare. Även stora ciklider brukar tycka att ampullariorna är tråkiga och lämnar dem sedan ifred. Ampullarior äter inte växter om det finns tillräckligt annat att äta. Jag kan varmt rekomendera dessa snäckor.
#5 - 31 januari 2006 11:24
[quote=Solo]Ampullarior går att ha med det mesta utom snäckätare. Även stora ciklider brukar tycka att ampullariorna är tråkiga och lämnar dem sedan ifred. Ampullarior äter inte växter om det finns tillräckligt annat att äta. Jag kan varmt rekomendera dessa snäckor.[/quote]

Guud, så bra! Jag föll för dem på en gång när jag såg såna första gången. Så underbart vackra! [:-152] Tjejen i zooaffären sa att det är väldigt ovanligt att de förökar sej. Stämmer det? Det är ju praktiskt om man slipper få akvariet fullt, men det är ju ändå roligt med tillökning...!
#6 - 1 februari 2006 11:11
Mina ampullarior skulle skratta gott om dom förstod vad tjejen i zooaffären sa. Inget illa menat men jag har ca 5-15 romkakor/månad så jag håller inte med henne. Det är dock lätt att förhindra förökning bland ampullarior då dom lägger rommen ovanför vattenytan i kakor som är lika stora som ett lillfinger. Vill man inte ha bebisar tar man bara bort rommen. Att det är ovanligt med förökning enligt affärs-tjejen tror jag beror på att affären bara håller ett fåtal snäckor per akvarium och för att få ampullariabebisar behövs hona+hane dom är inte tvekönade . Detta gör att det kan vara svårt att få tag på ett par. Könen går ej att skilja på, när jag vill sälja ett garanterat avelspar så måste jag studera akvariet ofta och plocka upp ett par när dom parar sig och sedan hålla dessa två för sig själva tills köparen kommer och hämtar dem.
Ampullarior är en prydnad i vilket akvarium som helst.
#7 - 1 februari 2006 11:17
[quote=Solo]så måste jag studera akvariet ofta och plocka upp ett par när dom parar sig [/quote]

blir dom inte generade då ;)
#8 - 1 februari 2006 11:43
ja har en fråga ja tänkte klämma in här nu när det verkar finnas en expert på tråden:)
imorse när jag matade ynglena såg jag att det låg mängder av små "luftbubblor" i kanten av akvariet.
Skumt tänkte ja, men sen såg jag att det var en snäcka som höll på i bubblorna.
När ja studerat det hela ett tag såg ja att ja hade två st. snäckor.

Trodde först att det va mina körsbärsräkor som gjort någe, men efter att ha läst denna tråd e ja säker på att det är snäckorna som förökat sej.

Nu till min fråga:

Vad kan det vare för sorts snäckor (de är avlånga spiralformade) och hur gör jag för att bäst kläcka några av dem? Vill ju inte ha 200nya snäckor i mitt yngelkar, men några till skulle inte skada.
Är det bra snäckor?

Vad jag sett så käkar de alger på rutan.

Gör det något om ynglena äter av äggen?

Jag kanske ska säga att ja upptäckte den första av snäckorna igår.
#9 - 3 februari 2006 08:06
Avlånga spiralformade snäckor låter som malajsiska sandsnäckor (vet ej latinska namnet). Sandsnäckorna är riktigt långdragna i sin spiralform ser ut lite som dom gammla fossilen som man ser ibland, liknar ett vridet spjut. Det finns en annan snäcka som är lite spiralformad men inte lika mycket. Svårt och beskriva när jag inte har varken bild eller det latinska namnet.
Om det inte är den malajsiska sandsnäckan så har jag tyvärr ingen aning om huruvida den är bra eller inte.

Malajsiska sandsnäckan är rolig.
Dom brukar gräva ner sig i sanden och fungerar som daggmaskar. Dom ska vara bra för växterna sägs det. Jag är inte speciellt bekant med denna snäckarts fakta men har haft dom i akvariet innan jag skaffade ampullariorna. Om det är malajsiska sandsnäckor så har du förmodligen en massa snäckor men dom gömmer sig i gruset du kan se dom på glaset om du tar en ficklampa och lyser på glaset på natten. Dom kommer upp ur gruset på natten och kryper ner igen starx innan morgonen kommer. Det gör inget om ynglen äter äggen mig veterligen. Bra eller dåliga är nog en smaksak, jag tyckte om dem och mina växter trivdes så min åsikt är att dom är bra. Mvh Solo
#10 - 3 februari 2006 08:08
Generade.. hm jag vet inte riktigt.
Det brukar inte störa dem vad jag kan märka då dom fortsätter i nästa akvarium utan att släppa varandra under flytten. Men det är nog inte riktigt populärt, kan jag tänka mig.

Annons