Körsbärsräkor

#1 - 11 juli 2007 21:02
Jag har inte läst så mycket om räkor, men denna sort verkar lättsam och så..

Vad tänker man på när man skaffar räkor?

Vissa har yngel och räkkar kombinerat har jag förstått..

Men annars då om man bara har räkor, ska dom ha som fiskarna, pump, värmare?? och sånt? vad tänker man på mer då?

Man kollar vatten och värden och allt sånt precis som med fiskarna eller?
Vad äter dom?

Körsbärsräkorna var inte så rymningsbenägna har jag förstått så om man inte hade täckglas kanske dom iaf stannar kvar då..

Dom går alltså bra med yngel iaf då?

Kanske man skulle ha några i yngelkaret senare..

Hur många kan man ha? eller bör man ha? Vill dom också vara flera?

Alla tips jag kan få tas gladeligen emot :)
#2 - 11 juli 2007 21:11
Ett tips är att läsa artbeskrivningen här på zoopet.

Pump, självklart. Men den måste vara räksäker, så att de inte åker in i den. Värmare har inte jag, de ska ju ha ganska låga temperaturer. Jag vet inte, det kanske kan behövas på vintern?

Vattenvärdena är ganska bra att kolla, räkor ska väl vara känsligare mot dåligt vatten än vad fiskar är. De äter väl det mesta. Jag kör med räkpellets som bas i alla fall, sen kan de få lite annat också, när de har varit snälla.

Så länge ynglena inte är stora nog att äta räkorna så går det bra. Men de kommer nog äta upp eventuella räkyngel. Jag har yngel hos mina räkor, de försöker få tag i räkungar så gott de kan, och det har nog även hänt att en vuxen räka har fått sig ett tugg i sprötet.

Enligt artbeskrivningen bör man ha minst tio.
#3 - 12 juli 2007 07:51
maria_ skrev:
Ett tips är att läsa artbeskrivningen här på zoopet.

Pump, självklart. Men den måste vara räksäker, så att de inte åker in i den. Värmare har inte jag, de ska ju ha ganska låga temperaturer. Jag vet inte, det kanske kan behövas på vintern?

Vattenvärdena är ganska bra att kolla, räkor ska väl vara känsligare mot dåligt vatten än vad fiskar är. De äter väl det mesta. Jag kör med räkpellets som bas i alla fall, sen kan de få lite annat också, när de har varit snälla.

Så länge ynglena inte är stora nog att äta räkorna så går det bra. Men de kommer nog äta upp eventuella räkyngel. Jag har yngel hos mina räkor, de försöker få tag i räkungar så gott de kan, och det har nog även hänt att en vuxen räka har fått sig ett tugg i sprötet.

Enligt artbeskrivningen bör man ha minst tio.

Okej, ja, jag ska läsa artbeskrivningen.. :)

Aha, så dom är ännu känsligare.. bra att veta, så man får ha jättekoll då.
Jo, okej, man får väl köra med strumpa på pumpen kanske, så dom inte sugs in..

Ja, jag ska läsa på mer och fundera :) tackar för svaret :)
#4 - 12 juli 2007 11:11
Jättekoll och jättekoll. Jag skrev "väl" därför att det ät tvärtom hos mig. Mina fiskar dör för jämnan och räkorna stortrivs.
#5 - 12 juli 2007 13:22
hmmm..

pump bör man alltid ha som maria säger.. värmare är också bra att ha oavsätt låga temperaturer eller inte. de är billiga så det skadar inte att ha en just in case...

de flyr absolut inte.

angående vattentester så tycker jag det inte är nödvändigt så länge du rutinmässigt städar akvariet med jämna mellanrum,

1 gång per vecka slamsuger du 30% av vattenvolymen och detta räcker gott och väl.. du ska inte heller övermata utan lite mat 1gång per dag räcker för räkor. då man har dem med fiskar så behöver man knappt mata dem någe extra för de nöjer sig med rester från mat och fiskar.

ps att testa vattenkvaliten 1gång per månad rekomenderar jag däremot. men som sagt. matar du och städar rätt så behöver du inte detta. Ett annat tips är att köpa vattenbio. alltså bakteriekultur och hälla i vattnet varje vattenbyte. detta gör jag, en del tycker det är onödigt men inte jag då det medlet jag använder bryter ner nitriter och nitrater samt bidrar med 100tusentals nyttiga bakterier.

att de är känsliga håller jag inte med om. de är ganska så tåliga om man jämför med en del fiskar.

räkor är enligt mig bland de lättaste att hålla i fiskvärlden så oroa dig inte för problem :)

Mvh Amaro
#6 - 12 juli 2007 13:42
Haha, om alla räkor sen dör så kommer hon efter dig. :D
#7 - 12 juli 2007 15:41
maria_ skrev:
Jättekoll och jättekoll. Jag skrev "väl" därför att det ät tvärtom hos mig. Mina fiskar dör för jämnan och räkorna stortrivs.

Okej, ja, det var ju inte så roligt, här mår fiskarna prima iaf :)
#8 - 12 juli 2007 15:43
Amaro skrev:
hmmm..

pump bör man alltid ha som maria säger.. värmare är också bra att ha oavsätt låga temperaturer eller inte. de är billiga så det skadar inte att ha en just in case...

de flyr absolut inte.

angående vattentester så tycker jag det inte är nödvändigt så länge du rutinmässigt städar akvariet med jämna mellanrum,

1 gång per vecka slamsuger du 30% av vattenvolymen och detta räcker gott och väl.. du ska inte heller övermata utan lite mat 1gång per dag räcker för räkor. då man har dem med fiskar så behöver man knappt mata dem någe extra för de nöjer sig med rester från mat och fiskar.

ps att testa vattenkvaliten 1gång per månad rekomenderar jag däremot. men som sagt. matar du och städar rätt så behöver du inte detta. Ett annat tips är att köpa vattenbio. alltså bakteriekultur och hälla i vattnet varje vattenbyte. detta gör jag, en del tycker det är onödigt men inte jag då det medlet jag använder bryter ner nitriter och nitrater samt bidrar med 100tusentals nyttiga bakterier.

att de är känsliga håller jag inte med om. de är ganska så tåliga om man jämför med en del fiskar.

räkor är enligt mig bland de lättaste att hålla i fiskvärlden så oroa dig inte för problem :)

Mvh Amaro

Okej, nä, vi använder Aquatan vid vattenbytena nu iaf, då vi har lite underligt kranvatten tror jag, hade problem innan iaf om vi bara körde rent kranvatten.. Men nä, vi har ju ordning och kollar värden och allt sånt.. det har vi under kontroll..

Så nej, det vore nog inget problem.. :)

Annons