Körsbärsräkor.

#1 - 23 maj 2007 20:34
Om några dagar har jag körsbärsräkor i mitt akvarium. :) Har en liten fundering bara. Behöver de kalk till skalen? Vad kan man lägga i i så fall? Tänker även släppa ner äppelsnäckor där när jag lyckas hitta några, så samma fråga gäller för dem.

Något annat man bör tänka på? Vad kan man förresten ge räkorna (och sniglarna?) att äta förutom räkmat? Är det samma som med fiskarna, typ ärtor och sånt?
#2 - 23 maj 2007 20:48
Mja, räkorna behöver kalk, men det är mycket små mängder, så de behöver du inte tänka på. Snäckorna är en annan sak, de behöver rätt mycket kalk. En kalksten, eller snäckskal, i akvariet skyddar snäckornas eget skal.

Räkorna är "hemliga" av sig, så första tiden torde du inte se till dem mycket. I takt med att de förökar sig kommer du att se dem mer och mer.

Ja, de äter samma mat som fiskarna.
#3 - 23 maj 2007 22:00
Azur skrev:
Räkorna är "hemliga" av sig, så första tiden torde du inte se till dem mycket.

Kan inte annat än hålla med. När jag häromdagen släppte i 4 räkor jag fått av en kompis var jag tvungen att kolla påsen både en och två gånger för att vara säker på att jag verkligen gjort det.:D
#4 - 24 maj 2007 09:37
Sara1111 skrev:
Kan inte annat än hålla med. När jag häromdagen släppte i 4 räkor jag fått av en kompis var jag tvungen att kolla påsen både en och två gånger för att vara säker på att jag verkligen gjort det.:D

Uh, det är ju mardrömsscenariot att någon ska bli kvar i påsen.
#5 - 24 maj 2007 10:27
Skulle flytta några av mina amanoräkor en gång. En av dom hoppa ur håven utan att ja sett det. Hitta den död och torr dan efter. Var noga med att kolla på allt som tas upp ur karena.
#6 - 24 maj 2007 15:36
Köpte körsbärsräkor idag jag med :)
Hur stora blir de innan de får sin röda färg? Mina är jättesmå och nästan genomskinliga, har förresten knappt sett dom sen jag släppte ner dom :)
#7 - 25 maj 2007 09:33
Om en timme kommer min mamma hem med räkorna. :)

Men en annan sak jag tänkte på. Jag var och köpte mat till de små räkisarna idag (och insåg då att de kommer bli väldigt dyra i drift). Hur mycket ska man ge dem? Det stod på att man ska mata flera gånger per dag, men jag har fått intrycket att (med fiskmat i alla fall) de brukar överdriva ganska duktigt. Jag följde matråden när jag hade mitt förra akvarium, och fiskarna var smällfeta.
#8 - 25 maj 2007 09:44
Köpte du såna där små pellets? De är oerhört dryga - jag brukar ge en pellets per räka ungefär varannan dag...
#9 - 25 maj 2007 10:33
Jo, jag köpte pellets. Och när jag kom hem såg jag att burken bestod av 2/3 luft. [:(!] Verkligen en bra försäljningsteknik... Men så skulle det tydligen vara. Jag tycker det är falsk marknadsföring, så borde de ha genomskinliga burkar så man kunde se att där inte var så mycket i.

Men det var den enda räkmaten där fanns, finns det annan?
#10 - 25 maj 2007 10:43
Finns ju olika märken som gör räkpellets - men de är BRA kan du trösta dig med :) En burk räcker i evigheter...
#11 - 27 maj 2007 13:53
maria_ skrev:
Jo, jag köpte pellets. Och när jag kom hem såg jag att burken bestod av 2/3 luft. [:(!] Verkligen en bra försäljningsteknik... Men så skulle det tydligen vara. Jag tycker det är falsk marknadsföring, så borde de ha genomskinliga burkar så man kunde se att där inte var så mycket i.

Men det var den enda räkmaten där fanns, finns det annan?

Ofta brukar dom vara fulla när dom produceras men undrer frakten packas det lite extra och blir typ halvfulla. händer även med flingor, läste det vid frukosten för nåfra dagar sen :D
Om någon ville veta :)

Annons