Körsbärsräkor??

#1 - 5 februari 2006 18:39
Hej hej!
Jag är lite småintresserad av körsbärsräkor. Har aldrig haft några räkor lr liknande desvärre! Skiljer det mkt sort till sort?

I varje fall har jag funderat på o skaffa några räkor, o här har jag lite frågor:

Ungefär hur många ska man ha? (Jag har en algätare men tänker skaffa dom mest för att dom e fina)

Finns det några fiskar dom inte går bra ihop med?

E det nåt speciellt man bör veta om dom?

Vet ni nån bra affär i Jkpg som har just körsbärsräkor?

Ungefär hur mkt kostar dom?

Haha känner mig som värsta fånet, men ska försöka ta reda på så mkt som möjligt om dom! :D (har sett den där sidan "petshrimp" lr vad den heter)
#2 - 5 februari 2006 18:47
Lite länkar:
www.petshrimp.com
www.shrimpnow.com

Där finns en del att läsa. :)

Stora fiskar funkar helt enkelt inte med räkor. Speciellt om dom får bäbisar också. Fiskar som guppys, tetror, honungsgurami, små barber och dyl. funkar med vuxna räkor. Men dock inte små bäbisar, vilket det ofta blir. Då får man ta den förlusten.
#3 - 9 februari 2006 08:56
Hej GuramiGreta,

kolla denna tråd med jättemycket basinfo: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=81391
Hittar du inte svar på dina frågor där så kan du ju återkommer här :)

Hejhopp. ralp
#4 - 10 februari 2006 22:34
Så... Nu har jag läst den tråd som finns här (till att börja med) och blivit väldigt nyfiken på dessa små körsbär!

Skrev i en annan tråd att jag har en "pöl" på ca 15cm djup och 30x30 cm förövrigt (om man skulle trycka ihop det, är lite avlångt i verkligheten)...
Kan jag stoppa ner några räkor i det?
Alltså, trivs de i så lågt vatten?

En annan sak... Jag är så löjligt grön inom detta att jag inte förstod hälften av vad som stod om pumpar och filter... Någon som kan förklara lite mer?
#5 - 10 februari 2006 22:46
körsbär skulle du kunna ha i 5cm vatten typ :/
dom går runt på botten och inredning så 15cm djup går bra

i grund finns det 2 typer av filte.r
innerfilter och ytterfilter.

innerfilter kan va det man vanligen kallar innerfilter, är en pump och lite filtermaterial.
sen finns bottenfilter som jag kör själv och är en plastplatta man lägger i akvariet och sen har grus på, gruset fungerar som filtermaterial och vattnet pumpas runt med antingen luft eller pump.
har en 180L/H pump kopplad till bottenfiltet och fungerar suveränt bra och är mycket diskret, funkar dock INTE med sand.
billifilter och liknande modeller, luft används för att dra runt vatten genom en bit skumgummi till exempel.

ytterfilter är oftast det som ofta kallas ytterfilter ;)
en slang som leder vatten från akvariet till en behållare med filtermaterial en pump och en slang tillbaka till akvariet.
sen finns "påhängsfilter" kommer inte ihåg de riktiga namnet för dom men dom hängs på kanten på akvariet och tar då lite plats i.
sump, är en form av ytterfilter men istället används plastlåda eller litet akvarie och då kan man få ett mycket bra filter.

kanske enklare å bara läsa detta.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#6 - 10 februari 2006 23:03
Tack för ett bra svar som gjorde mig betydligt mycket klokare, även om jag ännu inte kan sälla mig till skaran "kloka" :D

Som alla nu kommer märka: Jag är extremt grön på hela akvariebiten! Därför får ni ha lite övereende med att jag kommer med lite dumma frågor...

Exakt vad gör filtret? Renar misstänker jag... Vad är skillnaden mellan ett bra och ett dåligt filter?
Av de som är på länken är det ju svårt att stoppa ner någon sort i så grunt... Eller? Det är en "pöl" i ett terrarie så det måste vara något som är i vattnet...
Den typen av "hemgjort innerfilter", kan jag tillverka det själv med hjälp av en vanlig pump som man brukar ha små bordfontäner? Från början hade jag inte tänkt ha något i min lilla pöl och därför skaffade jag en sådan pump...
Ur en gröngölings perspektiv så verkar ju det möjligt...

Så, nu tror jag det är dags att spara er från mina alla funderingar för ikväll!
Tack för hjälpen så här långt!
#7 - 10 februari 2006 23:14
[quote=saralund28]Tack för ett bra svar som gjorde mig betydligt mycket klokare, även om jag ännu inte kan sälla mig till skaran "kloka" :D[/quote]
nja man kan va klok även utan kunskap ;)

Exakt vad gör filtret? Renar misstänker jag... Vad är skillnaden mellan ett bra och ett dåligt filter?

dom 2 vanligaste filtertyperna är mekanisk och biologisk.
mekaniskt filtrerar bort skräp ur vattnet.
biologiskt omvandlar fiskavfall till exempel till mer ofarligt avfall.
ammonium till nitrit till nitrat.
ett mekaniskt filter blir automatiskt ett biologiskt filter om det inte rengöres med täta intervaller.

bottenfilter va inte med på länken och kräver inte mycke höjd.
ska man ha det i akvarie till fiskar rekommenderas 5cm grus typ 2-4mm
ska du ha räkor minskar behövet av filtrering och då kan du komma undan med bara 2cm 2-4mm grus.
finns cirkulationspump 150-350L/H för 95kr
#8 - 11 februari 2006 09:54
Du menar alltså att ett bottenfilet enbart består av en cirkualtionspump som då ligger under bottensubstratet? :confused: Jag känner mig lite trög....

Men det låter ju rätt så rimligt i mina öron... Och en väldigt "enkel" lösning i mitt fall!

Ungefär hur många är rimligt att ha i min pöl? Efter lite mätning så kunde jag konstatera att måtten på pölen är 40x23cm för att vara mer exakt, om det nu har någon större betydelse. Höjden är 15 cm, mina ögonmått stämde förhållande vis bra så när som att jag trode jag kunde få ut 15cm vatten... Men det blir alltså 15cm minus den plats sanden/gruset tar upp!

Hur kollar man Ph?

Hur "smarta" är räkor? Kan man ha en rot/träbit som sticker upp ovanför vattenytan? Vill gärna ha någon liten träbit av nåt slag men i och med att det är så pass lågt vatten så kan det kanske vara svårt att hitta en tillräckligt liten...

Är det vanligt att hitta dessa körsbär i en vanlig zoobutik? Bosatt i Kalmar och det finns bara små-medelstora zoobutiker.
De ska ju inte i än på ett tag... Vill ju först se till att få i ordning det och ha det "rullande" ett tag så jag ser att jag får växterna att överleva! :p

Hur är det med matning?
Det står överallt att de är "skitätare" och att de också äter flingfoder... Hur mycket påverkar "skitätningen" själva matningen? Hur mycket/ofta ska man mata då?

Ungefär vad ligger dessa räkor på för pris i zoohandeln? Hur bär jag mig åt för att kolla upp om det finns någon odlare i mina krokar?
#9 - 11 februari 2006 12:16
40*23*15 blir 13 liter ungefär.
bottenfilter och grus tar säg 3cm då blir det runt 11liter volym kvar.
då du har rening kan du ha en räka per 1liter vatten.
utan rening kan du bara ha en räka per 2liter vatten.
gäller dock bara dvärgräkor somk körsbär.

dom äter då inte skit men dom äter alger flingfoder algtabletter krossade snäckor.
i ett etablerat akvarium hittar dom mat rätt bra.

rot går bra att ha dom känner om dom går ovanför ytan och hoppar då ner.

körsbär är rätt vanliga och finns på dom flesta ställen kostar 35-65kr styck.
#10 - 11 februari 2006 15:26
En sista sak innan jag är nöjd (om jag någonsin blir nöjd).... :)

Hur kollar man Ph värdet?

Även om just körsbären inte verkar vara de allra känsligaste så känns det ju änd å bra att ha lite koll... Jag har ingen aning ex. Ph i vanligt kranvatten och sånt... Därför vill jag på något vis kunna kolla det själv...

Tack raven för att du har tålamod nog för mina extremt "gröna" frågor!

Och jo... att de inte äter skit som i skit har jag uppfattat... Jag använde ordet skitätare då ex alger i min värld är skit... Det är skit i ett akvarie i alla fall :) Så trots att jag uttryckte mig lite dumt så menade vi samma på just det i alla fall!
#11 - 11 februari 2006 15:29
ph kollas bäst med ph test :p ;) finns lit olika märken varav jbl brukar va bst.
sen finns stickor och dropptest.
stickor kan va mycket inexakta medans dropptest ger mycket bättre resultat.

dropptest fins i 2 varianter.
ett som mäter mellan 3-10 och en som mäter 6-7.4 mer exakt.

själv kör jag det mer exakta testet men exakt koll behövs sällan.

Annons