Körsbärsräkor

#1 - 22 november 2010 18:38
Hade tänkt skaffa mig ett par körsbärsräkor faktiskt! =) De verkar riktigt coola och har hört att de är bra städare -äter matrester och bajs. är det sant?

Till 50-60 l akvarium, hur många behövs det?

Hur är det med deras föröknign? Jag har haft SUPERMYCKET problem med snäckor innan & jag vill verkligen inte att de förökar sig! Det blir ju typ 100 ''barn'' per kull, eller hur?

Snäckorna tyckte jag var lite läskiga och äckliga, men räkorna ser snälla och fina ut :)
#2 - 22 november 2010 18:58
så farliga är inte räkorna med att föröka sig. o de är ju bra mycket snyggare o charmigare än snäckor,

varför tycker så många att det är problem att ha snäckor. jag har ca 5-700 malysiska snäckor i min kub. o det är skitbra för de håller tamefasen botten skinande ren. har aldrig slamsugit eller nått. alger o skräp försvinner. kanon!
#3 - 22 november 2010 18:59
Har man problem med snäckor matar man oftast för mycket, så prova att dra ner på matmängden. Körsbärsräkor är ena hejjare på att yngla av sig, men jag tycker inte det finns något mycket sötare än räklingar :p

[ATTACH=CONFIG]39452[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39453[/ATTACH]

Här är mina red crystal-räklingar. (Den stora är förstås vuxen)

Har du räkor med fiskar kommer de dock att vara väldigt skygga, och du kan glömma räklingar om du inte har en maaassa växter/mossa som de kan gömma sig i, annars blir de fiskmat.
#4 - 22 november 2010 18:59
hannesc skrev:
så farliga är inte räkorna med att föröka sig. o de är ju bra mycket snyggare o charmigare än snäckor,

varför tycker så många att det är problem att ha snäckor. jag har ca 5-700 malysiska snäckor i min kub. o det är skitbra för de håller tamefasen botten skinande ren. har aldrig slamsugit eller nått. alger o skräp försvinner. kanon!

5-700 :) jisses.

I övrigt, ska du ha det i samma kar som din andra tråd, dvs med kampfiskarna o tetrorna?
#5 - 22 november 2010 18:59
And hannes did it again. Har nästan hunnit börja sakna det! :p
#6 - 22 november 2010 19:06
YellowFish skrev:
Hade tänkt skaffa mig ett par körsbärsräkor faktiskt! =) De verkar riktigt coola och har hört att de är bra städare -äter matrester och bajs. är det sant?

Bajs äter de inte ;)

YellowFish skrev:

Minst 10 är väl att rekommendera att starta med. Men tänk på att du inte kommer se dom så ofta då de gärna gömmer sig om de hålls tillsammans med fiskar.

Fiskar har också en tendens att äta räkor... så finns risk att just körsbär inte passar i ditt kar då de kan bli fiskmat. Beror såklart på vilka fiskar du har.

YellowFish skrev:
Hur är det med deras föröknign? Jag har haft SUPERMYCKET problem med snäckor innan & jag vill verkligen inte att de förökar sig! Det blir ju typ 100 ''barn'' per kull, eller hur?

Under rätta förhållanden så förökar de sig gärna och mycket. Men, blir de för många är de lätta att sälja ;)

Anledning till att du hade mycket snäckor beror nog på att du matar för mycket.
#7 - 22 november 2010 19:07
YellowFish skrev:

Snäckorna tyckte jag var lite läskiga och äckliga, men räkorna ser snälla och fina ut :)

Börja med ca: 10-20 stycken. De kan vara rätt skygga och nattaktiva så om man har runt 10 kanske man bara ser en enstaka per dag. De förökar sig inte så fort (fast jag håller mina rätt kallt så det kanske spelar in). De får inte så många ungar som 100 per kull, snarare 20-30 men om du har någon snäll fisk med också kan du nog få bukt med det också... Om man har för många går de ju att sälja eller lägga i ett kar med större fiskar. Jag har mina med galaxy rasboras och kardinaltetror. Om du har för vilda fiskar kan de skrämma dem en del och förstora så blir räkorna mat.
Du behöver definitivt inte ett så stort akvarium - även om de inte är fel - men för att få liv i akvariet så kan några trevliga fiskar vara kul.
Lycka till!
#8 - 22 november 2010 19:42
Miliimli skrev:
And hannes did it again. Har nästan hunnit börja sakna det! :p

hihihi...:)
#9 - 22 november 2010 19:45
Japp jag har tänkt att ha de i det andra akvariumet.
Tvekar lite där hihi ;-) Att de förökar sig så mycket... Akvariumet är ju inte så stort, (50-60l), och jag vill nog inte ha så mng små räklingar :P
Snäckorna är borta nu :-)
#10 - 22 november 2010 19:47
Men som sagt, har du fiskar där så kommer du nästan säkert inte se en enda räkling :p
#11 - 22 november 2010 20:35
+ att du kan säkerligen ha typ 200 räkor i 50-60 Liter.
Bilagor:
#12 - 22 november 2010 22:45
Jag köpte 5 räkor för ca 1 månad sen. Ena dog relativt omedelbart efter hemkomsten.
Någon vecka senare kryllade det av små röda prickar i akvariet. Nu har jag räknat till ca 45 som vuxit upp och blivit relativt fullvuxna, och det föds nya...

Har ett 75 l med amano, guppy, zebra, neon, kardinal, molly och en eldstjärt (som jag letar nytt hem till då jag insett att han inte passar). Dessutom går där khulii och ancistrusar.

De verkar frodas.. :p
#13 - 23 november 2010 09:10
wow... du måste ha världshistorierns antingen dummaste eller fredligaste fiskar! :p Antingen så dumma att de inte fattar att räklingar går bra att äta och smakar gott... eller så har alla bestämt sig för att bli vegetarianer :D
#14 - 25 november 2010 14:12
Vad kan man göra för att dom ska färga ut ordentligt? Tycker mina är så genomskinliga.
#15 - 25 november 2010 14:17
ge dom bra foder. vad ger du dom nu?
#16 - 27 november 2010 13:46
Just nu ger jag dom Acti - CrusTabs. Fick med maten när jag köpte kuben. Säkert inte det bästa? :)
Har ju också tetror med dom som får flingfoder varvat med vita mygg ibland. Lägger i nån algtablett ibland dessutom.
#17 - 4 december 2010 11:46
Finns flingfoder som skall ge starkare färg åt fisk, hos mig funkade det fodret även på räkor. Finns även specifika räkfoder som också skall ge starkare färg.
#18 - 13 december 2010 13:18
Miliimli skrev:
wow... du måste ha världshistorierns antingen dummaste eller fredligaste fiskar! :p Antingen så dumma att de inte fattar att räklingar går bra att äta och smakar gott... eller så har alla bestämt sig för att bli vegetarianer :D

Ja, älskar mina fiskar! ;)

Nu hittade jag 7 honor med rom- och det finns säkert någon mer som gömmer sig. I övrigt finns det räkor i alla storlekar här nu, hehe. Roliga krabater!
#19 - 6 januari 2011 21:50
ursäkta om ja snor tråden lite,

jag har 10st körsbärs räkor i ett aquabox 5liters akvarium, men ser oftast bara 1-3 stycken "åt gången".
Vet inte om de är samma räkor ja ser hela tiden och dom andra gömmer sej på nått riktigt bra ställe, eller har dött på samma ställe.
Varför är dom så skygga ? tycker att jag borde se mer än max 3 åt gången iaf,

kanske borde köpa några till ? men är lite små orolig för att de blir lite för många på för liten yta eftersom kuben inte är den största precis

\\ Johan
S0ul
#20 - 4 september 2011 09:11
Jag köpte 4 st körsbärs-räkor till mitt 60L akvarium, och nu efter ca 2 månader har jag 12 st räkor. :D Och nu såg jag idag att en räka går och bär på rom under stjärten så snart kommer de fler. Jag har en stock som alla små räkor gömmer sig under, men när dom blivit ca 1 cm och mer röda så börjar dom våga sig ut på äventyr och mina fiskar låter dom vara. Dom kan simma emot dom och ibland hoppar räkan iväg och då simmar dom bara mot ett annat håll och struntar i räkan, och ibland står dom som och stirrar på varandra men tillslut vänder fisken och simmar iväg.
Jag har kampfisk, molly, platy, guppy och två malar. Han även en större asiatisk räka tror jag det är som är ca 4-5 cm lång. :) Det är säkert någon liten räkbäbis som blir uppäten när dom är väldigt små, men när dom börjar bli mer röda så verkar fiskarna låta dom vara. Hade någon annan räka som inte var röd, den sluka dom direkt trots att den var större än mina körsbärs räkor. Så mina fiskar är väl rädd för rött då! :P

Annons