körsbärsräklingar

#1 - 1 januari 2009 09:57
Jag har guppy, platy, ancistrusmalar och posthornssnäckor tillsammans med 10 räkor. Jag får aldrig några nya räkor från räkorna. När jag köpte dem såg det ut som att jag skulle få pyttisar vilken sekund som helst men det blev aldrig några. Jag börjar fundera på om det är någon som äter upp räkbebisarna (om de nu gör några bebisar, räkorna).

Kan det vara så att de blir uppätna eller kan det vara något annat? Passar inte räkorna ihop med dessa fiskar?
#2 - 1 januari 2009 10:00
kan vara både guppyn och platyn som äter upp dom små...endlers guppy brukar ´funka bra att ha ihop med räkor...men platyn mumsar nog i sig en hel del =)
#3 - 1 januari 2009 10:01
Jag hade körsär med platy och molly tidigare, fick inga småkörsbär, men nu i eget bo får de massor av ungar.
#4 - 1 januari 2009 10:11
Typiskt! Blir väl helt enkelt till att köpa ett nytt litet kar då. Hmm vart ska jag få plats med det då. Det tråkiga är att jag frågade här på forumet innan jag köpte fiskar om det funkade och det skulle inte vara några problem, tydligen glömde jag fråga om det funkade att få räkbebisar oxå.
#5 - 1 januari 2009 12:21
Vad har du för filter och hur har du räkling-säkrat det?
#6 - 1 januari 2009 22:32
Det är ett räksäkert filter (Aquael Turbofilter).
#7 - 1 januari 2009 23:07
Har liknande problem... Har 10st cherry och 8st amano som går i ett 16L akvarium. Får inga räklingar heller, dom går med äggfläck, sen rom, och sen händer inget mer...
#8 - 1 januari 2009 23:13
Xzion: Har märkt att det inte alls kommer räklingar lika lätt/lika frekvent i små kar, tyvärr.
#9 - 1 januari 2009 23:15
vad ska det var för storlek på räkkaret då?
#10 - 1 januari 2009 23:18
Med rejält med mossa har jag klarat många räklingar i tätt befolkade kar med många olika fiskar. Stenrösen har jag också märkt att räkorna uppehåller sig i.
#11 - 1 januari 2009 23:28
Sultanen skrev:
Xzion: Har märkt att det inte alls kommer räklingar lika lätt/lika frekvent i små kar, tyvärr.

Ja det var synd att höra :( Hade räknat med att det skulle gå bra eftersom andra lyckas med räkor i supersmå kar...

Men nog tycker man att nån liten skall överleva?
#12 - 2 januari 2009 11:51
cillan skrev:
vad ska det var för storlek på räkkaret då?

puff
#13 - 2 januari 2009 14:15
Jag har bla ett 5 liter kar med CR och CB, som det ynglar friskt i. Så det där med att det inte ynglar i små kar gäller inte här ijallafall
#14 - 2 januari 2009 16:36
ok ja jag får väll hoppas på det bästa :) Vad föredrar föräldrarna att yngla i? Tätt bevuxet eller lite mer öppet?

Cillan: Jag tror det går bra med vad som du tycker är bra, vissa lyckas med mindre och andra inte. Satsa på 20L+? Rätta mig om jag har fel nån som vet mer :)
#15 - 2 januari 2009 16:37
Mina red crystals har helt slutat föröka sig sedan jag flyttade dem till ett mindre kar, och där har de säkert gått 7-8 månader.
#16 - 2 januari 2009 17:22
Jag hade ett antal frågor om det innan då fick jag frågan har du rörelse på ytan nu i mitt fall har jag luftdrivet filter(men inte när jag ställde frågan) där står alltid Honorna vid Bubblorna och fläktar sina ägg,det kanske har nåt med det att göra för er, att dem inte ynglar av sig tror inte personligen att det har med storleken på karet att göra utan att honorna kräver nåt som dem kan fläkta sin ägg vid.
#17 - 2 januari 2009 17:33
Jag hade ett antal frågor om det innan då fick jag frågan har du rörelse på ytan nu i mitt fall har jag luftdrivet filter(men inte när jag ställde frågan) där står alltid Honorna vid Bubblorna och fläktar sina ägg,det kanske har nåt med det att göra för er, att dem inte ynglar av sig tror inte personligen att det har med storleken på karet att göra utan att honorna kräver nåt som dem kan fläkta sin ägg vid.

Det låter inte så dumt! Jag hade mitt akvarium totalt igenväxt och först nu när jag rensade ur "allt" så började vattnet röra på sig igen + att jag satt in bubblor nu också. Får prova och se!
#18 - 2 januari 2009 17:36
Xzion skrev:
Det låter inte så dumt! Jag hade mitt akvarium totalt igenväxt och först nu när jag rensade ur "allt" så började vattnet röra på sig igen + att jag satt in bubblor nu också. Får prova och se!
Jag fick inga Räklingar innan jag hade dessa luftdrivna filter-anordningar sen när jag skaffade en till varje Räk-vas då började dem små liven att tillkomma:)
#19 - 2 januari 2009 17:51
Jag har luftdrivna filter i alla mina kar..
#20 - 2 januari 2009 18:08
maria_ skrev:
Jag har luftdrivna filter i alla mina kar..
Nu kan detta vara en lösning på hans problem,det finns nog en hel uppsjö med tips vad det kan bero på, detta jag nämner är ett tips ifrån mig jag har fått av en annan och det funkade för mig:)
#21 - 3 januari 2009 22:35
Vi har luftdrivet filter oxå. Någon varriant av billifilter.

I morgon ska vi titta på ett 222 liters. Köper vi det så får alla fiskar flytta dit och så mycket utav alla växterna. Kvar i 180 literset blir räkorna, malarna och så funderar vi på att köpa någon boraras bara för att ha lite fisk i oxå men det blir längre fram. För vid vi har hittat om dem verkar de inte äta räkor, eller? Jag skulle oxå vilja ha några äppelsnäckor i akvariet med räkor i. Det funkar väl? Det blir ett ganska stort kar för räkorna men så får det bli, det kan väl inte skada. Eller? Kanske blir det någon mer räksort senare oxå, vem vet.

Annons