Körsbärsräka

#1 - 5 oktober 2006 17:58
Hur länge har körsbärsräkan rom under stjärten. Fick syn på att en av dem bär rom, funderar på att flytta räkan så att den är själv i eett "Glasblock" så inte småräkorna blir uppätna...
#2 - 5 oktober 2006 18:10
klara räkorna av att vara utan pump,ja menar ett akvarium med varme och belysning fixar den det
#3 - 5 oktober 2006 18:49
@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
@Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.

Hejhopp. ralp
#4 - 5 oktober 2006 19:51
ralp skrev:
@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.Hejhopp. ralp

Hmmm... Antar att detta är fallet om man flyttar den till yngelkar också ?
#5 - 5 oktober 2006 20:20
ralp skrev:
@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.

@Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.

Hejhopp. ralp

lätt fixat, flutta med vattnet, håva inte upp räkan, fånga den i ett glas och sätt i den i ett kar med gammalt vatten...

jag kör tekniklöst i ett räkkkar, dom é som kaniner,,,
#6 - 7 oktober 2006 16:38
Ungefär hur går det till när räkorna förökar sig. När befruktas äggen och hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

Och detta är det jag kallar glasblock. Ca 20x20x10cm så volymen invändigt hamnar kanske runt 3,6liter.
[ATTACH]4045[/ATTACH]
Det är ett glasblock man kan mura in i olika konstruktioner t.ex. i ett badrum, eller i en källare för att få in ljus.
#7 - 8 oktober 2006 10:59
Det går till ungefär så här vad jag sett på mina körsbär, och andra liknande. När honan som har stor äggfläck under nackskölden är parningsmogen blir hanarna i karet tokiga och simmar runt och letar efter henne. När parningen sker så simmar hanen först upp på ryggen på honan som smyger den sig in under henne och dom parar sig buk mot buk några sekunder.
Ungefär dagen efter så har rommen vandrat ner till under honans stjärt och hon bär omkring dom i 3 veckor när det gäller körsbär. En del andra sorter kan gå med rommen i 4 veckor. När det är dags så simmar det ut ca 2 mm stora räkngel från honan.
Räkorna äter inte upp sina egna yngel om dom har tillräckligt med mat.
#8 - 8 oktober 2006 20:05
Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?
#9 - 8 oktober 2006 20:43
Pannecke skrev:
Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?

mina fiskar var på räkorna när jag köpte dom; trodde det var mat. Men ah, med räkor gäller väl som med yngel, har du bra med växter så dom kan gömma sig så minskas risken att de blir uppätna.
#10 - 9 oktober 2006 06:23
Kan räkor bo med mindre fiskar som tetror, ancistrus och svärdbärare?
#11 - 9 oktober 2006 08:10
Ancistrus är inga problem. Svärdbärare tar säkert ett och annat räkyngel. Tetror finns ju i väldigt olika storlekar och temperament men några yngel borde väl klara sig.
#12 - 9 oktober 2006 08:11
Pannecke skrev:

Knappast så pass små mollys, men jag är inte säker. Blandar inte räkor själv med något större än pyttiga Boraras.
#13 - 9 oktober 2006 08:26
jag hade räkor tillsammans med mollys. Och som jag skrev, fiskarna var på räkorna när jag koppade i dom, men har efter det lämnat dom ifred.
#14 - 9 oktober 2006 10:17
Vad bra att veta :)
#15 - 9 oktober 2006 11:37
Hur får man tag på räkor? Jag har inte sett i akvarieaffären är det svåra för de att ta hem? Jag tror de tar från simontorp. Eller finns de bara hos privata uppfödare? Jag bor i skåne.
#16 - 9 oktober 2006 12:09
Jag har hört från några butiker att dom tycker räkor är krångligt att ha. Dom bör ju inte blandas och inte gå med fiskar med hungriga munnar. Sen så kan dom lätt sugas in i olika filtersystem så det beror på hur butikerna har det ordnat.
Men om du frågar i någon butik kanske dom kan beställa till dig. Du kan ju testa att annonsera här på Zoopet också.
#17 - 9 oktober 2006 13:12
Jag ska först flytta mina pansarmalar till skalarekaret. Mina skalare har gått i varmt vatten hos diskusarna och ska sakta vänjas vid svalare vatten och sedan kan jag flytta pansarmalarna......och sen fundera på räkor....Jag tycker körsbärsräkor verkar fina:)
#18 - 9 oktober 2006 13:18
solbacka skrev:
Jag ska först flytta mina pansarmalar till skalarekaret. Mina skalare har gått i varmt vatten hos diskusarna och ska sakta vänjas vid svalare vatten och sedan kan jag flytta pansarmalarna......och sen fundera på räkor....Jag tycker körsbärsräkor verkar fina:)

antingen får du leta reda på någon privat odlare eller så får du kolla med någon butik om dom kan köpa in det. Känns som om räkor är väldigt poppulära så en butik skulle ju inte få svårt att sälja dom i alla fall :)
#19 - 9 oktober 2006 14:21
I malmö har de flesta akvariebutiker räkor. Dock brukar de vara slut (eller som Sonja berättade om olika skäl till de inte är kvar). I hornbach Malmö beställer de gärna in till dig om deras leverantör har.
Zoogiganten utanför lund hade en hel dröse olika räkarter i helgen när jag var där. Dock i få antal/ej välmåendes. Men Crystal red för 126spänn st var det gott om (konstigt nog va?;) )
#20 - 13 oktober 2006 14:14
solbacka skrev:
Hur får man tag på räkor? Jag har inte sett i akvarieaffären är det svåra för de att ta hem? Jag tror de tar från simontorp. Eller finns de bara hos privata uppfödare? Jag bor i skåne.

Jag frågade min lokala handlare om han kunde ta hem körsbärsräkor åt mig. Han sa att han skulle kolla upp om han kunde få med det i beställningen till i Onsdags.

Han bad mig ringa dan efter och i Torsdags fick jag åka och hämta dem. 5 stycken vuxna och några yngel i en påse åt mig. Han ville inte släppa ner dem i ett akvarium, pg av risker som tidigare nämnts. Andra fiskars glupskhet, osv.

Själv låter jag dem gå i mit 16 liters yngel kar så länge. Utan pump, värme, lampa. De ska få gå där ett tag, och förhoppningsvis yngla av sig. När jag har några fler, ska jag testa att stoppa ner ett par stycken i mitt stora kar, där det just nu bor neontetror, black molly och pakistan botier. Eftersom jag inte vet hur det är med botier och räkor, vågar jag inte ännu. Dyrt foder annars.
#21 - 13 oktober 2006 16:24
becky_be skrev:
Jag frågade min lokala handlare om han kunde ta hem körsbärsräkor åt mig. Han sa att han skulle kolla upp om han kunde få med det i beställningen till i Onsdags.

Han bad mig ringa dan efter och i Torsdags fick jag åka och hämta dem. 5 stycken vuxna och några yngel i en påse åt mig. Han ville inte släppa ner dem i ett akvarium, pg av risker som tidigare nämnts. Andra fiskars glupskhet, osv.

Själv låter jag dem gå i mit 16 liters yngel kar så länge. Utan pump, värme, lampa. De ska få gå där ett tag, och förhoppningsvis yngla av sig. När jag har några fler, ska jag testa att stoppa ner ett par stycken i mitt stora kar, där det just nu bor neontetror, black molly och pakistan botier. Eftersom jag inte vet hur det är med botier och räkor, vågar jag inte ännu. Dyrt foder annars.

vad gick dom på?..
#22 - 14 oktober 2006 07:18
vad gick dom på?..

Eftersom han ville sälja alla på en gång, utan att behöva lägga ner dem i ett kar, fick jag ett paketpris, fem vuxna och några små för 150:- Vet inte vad de kostar annars, men jag tycket det priset var helt ok.
#23 - 14 oktober 2006 15:15
Klarar sig körsbärsräkor utan extra värme i akvariumet? Eller bör de ha det varmt?
#24 - 14 oktober 2006 15:32
Dom klarar sig bra utan extravärme. Just körsbär är dom mest tåliga när det gäller temperaturen.
#25 - 14 oktober 2006 16:57
Sonja skrev:
Dom klarar sig bra utan extravärme. Just körsbär är dom mest tåliga när det gäller temperaturen.

Undrade eftersom nu lever bara 3 av mina räkor, de andra dog. Kanske var de dåliga innan jag fick dem.

Det bor i ett 42 liters akvarium med en pump som jag tycker varit bra till mina fiskar, Hydor 20II eller vad den nu heter.
#26 - 14 oktober 2006 17:47
Har akvariet varit igång länge? Byter du vatten regelbundet?
#27 - 14 oktober 2006 20:59
Sonja skrev:
Har akvariet varit igång länge? Byter du vatten regelbundet?

De bodde i ett 16 liters utan pump innan, som jag ofta bytte vatten i.
Det andra akvariumet fick jag hämta hos min mor, och nu trivss de mycket bättre. Det syns på dem.
#28 - 14 oktober 2006 21:02
becky_be skrev:
De bodde i ett 16 liters utan pump innan, som jag ofta bytte vatten i.

Det andra akvariumet fick jag hämta hos min mor, och nu trivss de mycket bättre. Det syns på dem.

Menar du att dom dog innan du flyttade dom, men nu mår dom som är kvar bra?
#29 - 14 oktober 2006 21:12
Sonja skrev:
Menar du att dom dog innan du flyttade dom, men nu mår dom som är kvar bra?

Ja, de dog innan jag flyttade dem. De började krypa ihop tillsammans, och när jag skulle flytta dem såg jag att vissa av dem inte levde längre. Måste nästan ha varit att jag var dålig med vattenbyte ändå.

De som överlevde verkar må bra. Får se imorgon.
#30 - 14 oktober 2006 22:40
becky_be skrev:
Eftersom han ville sälja alla på en gång, utan att behöva lägga ner dem i ett kar, fick jag ett paketpris, fem vuxna och några små för 150:- Vet inte vad de kostar annars, men jag tycket det priset var helt ok.

Fem vuxna köper jag för 125kr hos akvarieinporten här i göteborg
#31 - 15 oktober 2006 09:06
Pannecke skrev:
Fem vuxna köper jag för 125kr hos akvarieinporten här i göteborg

Verkar vara så på övriga fiskar också, att de är billigare längre ner i Sverige än vad de är här i Norrland.
#32 - 12 november 2006 18:52
är det någon som vet om man kan ha te.x körsbärs räkor med guppy yngel eller blir dom uppkäkade (alltså guppys ynglena)?
#33 - 12 november 2006 19:01
är det någon som vet om man kan ha te.x körsbärs räkor med guppy yngel eller blir dom uppkäkade (alltså guppys ynglena)?

Räkor är ganska rädda för fiskar. Fiskar är ett naturligt hot för dom. Räkor äter dock döda fiskar. Guppy yngel håller sig helst uppe vid ytan och räkorna håller sig för det mesta nere på bottnen.
#34 - 12 november 2006 19:13
Nej räkor äter inte upp guppyyngel, däremot kan vuxna guppys äta upp nykläckta räkyngel.
#35 - 13 november 2006 19:02
okej då kan jag lungt skaffa räkor för det kan ju vara bra att guppsarna tar en och annan räkbäbis så att det inte blir över befolkat.
#36 - 15 november 2006 02:20
kan man ha kampfisk honor och honoungsgurami med körsbärsräkor?
#37 - 15 november 2006 09:41
Dean87 skrev:
kan man ha kampfisk honor och honoungsgurami med körsbärsräkor?

Jag tror, men har inte testa själv, att fiskarna kommer att äta upp ev räkyngel för dig. Har du väldigt mycket gömställen kanske några yngel klarar sig.

Annons