ralp skrev:@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.Hejhopp. ralp
ralp skrev:@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
@Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.
Hejhopp. ralp
Pannecke skrev:Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?
solbacka skrev:Jag ska först flytta mina pansarmalar till skalarekaret. Mina skalare har gått i varmt vatten hos diskusarna och ska sakta vänjas vid svalare vatten och sedan kan jag flytta pansarmalarna......och sen fundera på räkor....Jag tycker körsbärsräkor verkar fina:)
solbacka skrev:Hur får man tag på räkor? Jag har inte sett i akvarieaffären är det svåra för de att ta hem? Jag tror de tar från simontorp. Eller finns de bara hos privata uppfödare? Jag bor i skåne.
becky_be skrev:Jag frågade min lokala handlare om han kunde ta hem körsbärsräkor åt mig. Han sa att han skulle kolla upp om han kunde få med det i beställningen till i Onsdags.
Han bad mig ringa dan efter och i Torsdags fick jag åka och hämta dem. 5 stycken vuxna och några yngel i en påse åt mig. Han ville inte släppa ner dem i ett akvarium, pg av risker som tidigare nämnts. Andra fiskars glupskhet, osv.
Själv låter jag dem gå i mit 16 liters yngel kar så länge. Utan pump, värme, lampa. De ska få gå där ett tag, och förhoppningsvis yngla av sig. När jag har några fler, ska jag testa att stoppa ner ett par stycken i mitt stora kar, där det just nu bor neontetror, black molly och pakistan botier. Eftersom jag inte vet hur det är med botier och räkor, vågar jag inte ännu. Dyrt foder annars.
MagicFingers skrev:vad gick dom på?..
Sonja skrev:Dom klarar sig bra utan extravärme. Just körsbär är dom mest tåliga när det gäller temperaturen.
Sonja skrev:Menar du att dom dog innan du flyttade dom, men nu mår dom som är kvar bra?
becky_be skrev:Eftersom han ville sälja alla på en gång, utan att behöva lägga ner dem i ett kar, fick jag ett paketpris, fem vuxna och några små för 150:- Vet inte vad de kostar annars, men jag tycket det priset var helt ok.
gammelsmurf skrev:är det någon som vet om man kan ha te.x körsbärs räkor med guppy yngel eller blir dom uppkäkade (alltså guppys ynglena)?