Korsar olika äppelsnäckor sig?

#1 - 15 juli 2008 16:28
Frågan gäller inte de olika färgerna, utan arterna Pomacea canaliculata och Pomacea bridgesii. Undanbeder mig svar som innehåller "tror", "borde" och liknande. Jag har själv mina tillsammans, det är därför jag undrar. Jag har inte sett de olika arterna visa intresse för varandra, men jag kollar ju inte dem dygnet runt heller.
#2 - 15 juli 2008 17:13
Åh, vilken lycka! Sökte på crossbreeding och de olika artnamnen, och fick upp en sida på applesnail.net där jag fick veta att de inte kan korsa sig! Wiho! (Ursäkta att jag inte gjorde det före jag frågade.)
#3 - 15 juli 2008 18:18
Hej,

Du har redan hittat att de inte kan korsa sig. Däremot finns det några som har råkat ut för FÖRSÖK till parning. Det leder aldrig till befruktning, men det kan vara värt att veta att en bridgesihona kommer att krossas av en canaliculatahane om han tvingar sig på henne. Den risken är som störst om canaliculatan inte har några honor av egen "ras". Eftersom jag fritt tolkar det som att du har både hanar och honor av vardera sort så bedömer jag att du inte behöver oroa dig för denna ändå relativt lilla risk.

Hälsningar

Sabina
#4 - 15 juli 2008 18:26
Det där lät ju inte bra. Jag vet att jag har av båda könen, för jag har sett mina canaliculata para sig. Dock vet jag ju inte hur många det är av varje kön. Det låter dock ganska otroligt.. Så får de inte göra. Jag läste ( i diskussionsforum på applesnail.net) att canaliculatahanar försöker med allt de kommer över, till och med andra hanar, men där stod ingenting om att de skulle kunna ha ihjäl någon.
#5 - 15 juli 2008 18:41
Det är via några av mina "snäckvänner" på applesnail som jag har förvärvat denna kunskap. Hur stor risken är vågar jag inte bedöma, men en fullvuxen canaliculata är på tok för stor att hantera ens för en fullvuxen bridgesii hona. Du kan väl iakkta ett tag? Jag antar att du kanske inte har fullvuxna canaliculata riktigt ännu? Det är storleksskillnaden och därmed styrkan hos canaliculatahanen som är det farliga för bridgesii honan.

Hälsningar

Sabina
#6 - 15 juli 2008 18:43
Just nu är de lika stora. Jag har aldrig sett att canaliculata har visat något intresse för bridgesii, eller tvärt om, men man ser ju ibland att en krypande snigel kryper över en stillastående.

Annons