Koreaner äter åxo bläckfisk

#1 - 19 oktober 2009 09:20
fast levande.. huuu.. varnar för magstarka film här .

&feature=fvhl" target="_blank">
&feature=fvhl
#2 - 19 oktober 2009 09:34
Vidrigt!! Skäms på alla som gör detta...
#3 - 19 oktober 2009 11:02
Koreaner är rejält störda i en del av sin tro.
Jävla djurplågeri av dessa fåntrattar.
#4 - 19 oktober 2009 11:41
Men va fan, hur kan man ens komma och tänka på, "OH om jag äter en levande bläckfisk då blir jag stark ARrrrg!" helt störda i huvudet.
#5 - 19 oktober 2009 11:44
Men va fan, hur kan man ens komma och tänka på, "OH om jag äter en levande bläckfisk då blir jag stark ARrrrg!" helt störda i huvudet.

Exakt men det är ju inte värre än kineser och andra tokstollar som käkar tigerpungkulor i tron att dom ska bli potenta :confused:
Snacka om knäppgökar [:(!]
#6 - 19 oktober 2009 12:24
bortsett från delen med djurplågeri / äta utrotningshotade djur,

så är det nog så att man skall inte klaga på vad andra kulturer äter.

enligt stora delar av världen så äter vi i svedala ganska konstiga / äckliga saker...

.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 oktober 2009 12:51
Inte för att jag skulle få för mig att äta levande bläckfisk, men är vi så himla mycket bättre. I Sverige äts t.ex. ostron oftast levande http://www.recepthjalpen.se/ostron.html
Vi slänger ner levande kräftor i kokande vatten och tigerpungkulor kan inte smaka sämre än surströmming, och definitivt inte lukta värre:(

Visst djurplågeri i alla former skall man självklart ta avstå från, men inte sjutton är vi bättre här
#8 - 19 oktober 2009 12:59
Surströmming e ju obegripligt att folk sätter i sig alltså :(
#9 - 19 oktober 2009 13:11
vi äter tonvis med griskött vilket enligt den muslimska världen är det värsta man kan äta.

vi äter tonvis med kräftor, vilket är smått obegripligt utanför norden och vissa delar av USA.

vi äter som sagt var surströmming (god smak, värdelös doft) vilket är totalt obegripligt för i princip alla att man kan äta rutten fisk.....

norrbaggarna gräver ner en torsk, låter den ruttna, gräver upp den och kalasar....

argentinarna lägger en rå nötstek i förrådet, låter den ruttna, sedan är den god....

vissa delar av norditalien äter torkade grodyngel.....

själv har jag ätit soppa på tupptestiklar.....mindre gott....
rått marinerat kohjärta var vidrigt....
men soppa på fiskögon var faktiskt ganska gott.....

.
#10 - 19 oktober 2009 13:12
drd skrev:
Exakt men det är ju inte värre än kineser och andra tokstollar som käkar tigerpungkulor i tron att dom ska bli potenta :confused:

Snacka om knäppgökar [:(!]

Wow, trodde inte att någon gjorde nå så sjukt, och tigern är ju utrotningshotat också.

Inte för att jag skulle få för mig att äta levande bläckfisk, men är vi så himla mycket bättre. I Sverige äts t.ex. ostron oftast levande http://www.recepthjalpen.se/ostron.html

Vi slänger ner levande kräftor i kokande vatten och tigerpungkulor kan inte smaka sämre än surströmming, och definitivt inte lukta värre:(

Visst djurplågeri i alla former skall man självklart ta avstå från, men inte sjutton är vi bättre här

Jo, fast som koreaner så äter inte alla det, jag skulle aldrig vilja stoppa i mig ett ostron eller surströmming för den delen, jag tror att en större del tycker nog att det är äckligt med att att äta levande bläckfisk.

Jag skulle inte klara av att koka kräftor, Och när det gäller djurplågeri så är större delen av Asien brutala djurplågare, jag vet att det finns djurplågeri överallt men du måste ju hålla med om att vi inte är så brutala? Om vi är bättre är ju att diskutera, men jag tycker att vi inte så brutal så man flår djur levande.
#11 - 19 oktober 2009 13:13
Kensa skrev:
vi äter tonvis med griskött vilket enligt den muslimska världen är det värsta man kan äta.

Suck.....e deras förlust som med mycket annat gott dom missar :p
#12 - 19 oktober 2009 13:16
Och när det gäller djurplågeri så är större delen av asien brutala djurplågare, jag vet att det finns djurplågeri överallt men du måste ju hålla med om att vi inte är så brutala? Om vi är bättre är ju att discutera, men jag tycker att vi inte så brutal så man flår djur levande.

kan diskuteras.

ex, mängden djur i kina som flås levande är i förhållande till deras
folkmängd oerhört liten.

säger inte att det är OK, men man skall ha klart för sig att den som visas
i TV/tidningar om hur asiater behandlar djur, är en försvinnande liten
del, i förhållande till vår lilla folkmängd på 9,3 Mille svenskar, så är
vi nog sämre......

det är enligt mitt sett att se på det, nästan bara Japan som har en
rättvis bild i medier, och dom är brutala utan guds like.

.
#13 - 19 oktober 2009 13:19
samtidigt så ska man nog inte yra så mycket om just det där med att
äta bläckfisken levande.

det är egentligen inte intressant. den dör ju så fort folk börjar tugga på den.
ergo, det är en form av avlivning. snabb och ganska smärtfri är den.

det man skall diskutera isf är behandlingen av den fram till "tuggandet".

.
#14 - 19 oktober 2009 13:20
Flå dem är bara tippen på isberget.
#15 - 19 oktober 2009 13:22
drd skrev:
Suck.....e deras förlust som med mycket annat gott dom missar :p

det håller jag med om.......

hade planerat en revbensfest igår med frugan.
hade grilljerat en större mängd tunna spareribs.

men se på fasen, det blev ett litet lite revben över när kottarna
hade slafsat i sig vad de ville ha.....de gillade skarpt mat som
man faktiskt får äta med fingrarna......

.
#16 - 19 oktober 2009 13:23
Flå dem är bara tippen på isberget.

det är ju klart, jag begriper inget av detta, jag har bara 250 - 300 resor
till asien i bagaget, så jag skall nog hålla flabben.....

.
#17 - 19 oktober 2009 13:34
Kensa skrev:
det är ju klart, jag begriper inget av detta, jag har bara 250 - 300 resor

till asien i bagaget, så jag skall nog hålla flabben.....

.

Om du säger de så, vet inte varför du brusar upp dig, och tar det så personligt, jag har inge förutfattade meningar om dig so slappna av.

Det är min åsikt och, jag tror kappats att allt jag läst är sant men en hel del är nog det, det finns brutala gärningar över hela globen, men de är brutalast i Asien och har alltid varit det, det är min åsikt.

Det finns en massor av svin i Sverige, men det finns en massor av bra människor också, samma gäller Asien, de är bara andra kulturer, jag tror inte att det är sämre människor där, det är bara så att de har haft det tuffare och mindre mat.

Nu måste jag åka och köpa lysrör :)
#18 - 19 oktober 2009 15:20
videon var en av de vidrigaste jag sett uchhh!!
#19 - 19 oktober 2009 16:38
Man kan inte jämföra surströmming och tigerpungkulor kjell ;)

Att äta bläckfisken levande stör mig inte, men att vira den runt pinnen först är en annan sak... Jobbigt för vissa zoopetare om de skulle dyka ner i haven/gå ut i djungeln och se hur djur blir uppätna. Lär bli många trådar om djurplågeri då. "Muränan åt en levande fisk", "lejonet bet en zebra i strupen"...

Det värsta jag sett är nog levande fugu-kulfiskar i plastförpackningar på marknad. DET är djurplågeri.

" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 oktober 2009 16:54
DAHLBERG skrev:
Man kan inte jämföra surströmming och tigerpungkulor kjell ;)

Att äta bläckfisken levande stör mig inte, men att vira den runt pinnen först är en annan sak... Jobbigt för vissa zoopetare om de skulle dyka ner i haven/gå ut i djungeln och se hur djur blir uppätna. Lär bli många trådar om djurplågeri då. "Muränan åt en levande fisk", "lejonet bet en zebra i strupen"...

Det värsta jag sett är nog levande fugu-kulfiskar i plastförpackningar på marknad. DET är djurplågeri.

" target="_blank">

Nej jag har inte jämfört bara påtalat att det finns olika kulturer med olika synsätt på vad som är ätbart. Vas som är rätt för en är fel för en annan.

Djurplågeri, som i detta fall, skall alltid kritiseras, men man skall då inte glömma att inte heller vi är något föredöme och kanske borde vi städa upp här hemma först innan vi fördömmer andra. Ta bara våra fisketrålare som låter miljarder med fiskar ligga ocg självdö på däck - är det humant?

Apropå tigerpungkulor, den som äter "levande" sådana - den personen är utan tvekan potent :d
#21 - 19 oktober 2009 16:59
Såg ju jävligt kul ut för dom stackars fiskarna i trågen :(
#22 - 19 oktober 2009 18:13
man kan ju vända och vrida en hel massa på detta...

Hajarna "snaggas" på sina fenor och slängs sedan tillbaka i havet, fenorna används i soppa och alternativ medicin för att öka potens och styrka och allt det där.
Hajfenssoppa är riktigt snuskigt, jag smakade... men gör det INTE igen.

I sydamerikanska länder, typ peru käkar man marsvin.
orm, krokodil, mus, tigerpung, hajfena, kossa, kräfta, gris, räka, galaxy rasbora...
Ja fyfan vad vi äter!
Djuren dödas innan måltid i nästan alla fallen men det är (enligt mej) behandlingen innan till lagningen som är fördjävlig och där tycker jag att vi är sämre än asien.
Men såklart finns det undantag... som dessa fiskar i plast förpackning...

Jag köper biodynamiskt/ekologiskt kött (dött givetvis) oftast av "polare"
jag vet att dessa kotletter har varit en glad gris som sprungit runt ute i naturen.
Jag kan gå och klappa en kossa på en äng ena veckan och andra veckan så käkar ja på den;)
#23 - 19 oktober 2009 18:18
reflektion 1: Tänk så många djur det finns som äter andra djur levande
reflektion 2: Visst finns det många asätare också...
reflektion 3: Färskt är väl ändå bäst ur hygienisk synvinkel - kan det bli färskare än så här?
reflektion 4: Lika barbariskt är det som att äta groddar faktiskt...
reflektion 5: Själv väljer jag dock alternativet som min avatar (åtm ft) visar
;)
#24 - 19 oktober 2009 18:47
Rätt tragiskt vilken mentalitet vanligt folk som hänger med ut på makrillfisketurer har egentligen, där drar man upp fisken själv och kastar den i en binge bakom sig, där de ligger och slår i uppemot en halvtimma vilket folket på båten inte ens reagerar på, bara tittar på dem och tycker det är fräckt att en viss firre har klarat sig en timma i lådan..
#25 - 19 oktober 2009 18:52
Jag förstår kensas frustration simonsaysbaka. Han har varit i Asien otroligt många gånger och argumenterar utifrån erfarenhet. Du har läst att det är så, och därefter bildat dig en åsikt. Det är inte samma sak.
#26 - 19 oktober 2009 19:17
Johanski skrev:
Jag förstår kensas frustration simonsaysbaka. Han har varit i Asien otroligt många gånger och argumenterar utifrån erfarenhet. Du har läst att det är så, och därefter bildat dig en åsikt. Det är inte samma sak.

Jo, nog förstår jag att han kan bli frustrerad men hur ska jag veta var han varit lite svårt för mig eftersom jag inte känner honom, Kensa låter alltid grinig vet inte varför.
#27 - 19 oktober 2009 19:23
Jo, nog förstår jag att han kan bli frustrerad men hur ska jag veta var han varit lite svårt för mig eftersom jag inte känner honom, Kensa låter alltid grinig vet inte varför.

jag e 42 år
jag ser inte ut som en fotomodell
jag har konstant sömnbrist
jag jobbar för mycket
jag har för lite pengar
jag går på en jobbig diet
jag vet inte om jag blir arbetslös om 3 veckor
jag har två grabbar som kräver enorm uppmärksamhet
jag har en ursexig hustru som vill ha 7-1 ofta

klart man e grinig.....(fast här nere betyder grina nått annat)...

.
#28 - 19 oktober 2009 19:32
Kensa skrev:
jag e 42 år

jag ser inte ut som en fotomodell

jag har konstant sömnbrist

jag jobbar för mycket

jag har för lite pengar

jag går på en jobbig diet

jag har två grabbar som kräver enorm uppmärksamhet

klart man e grinig.....(fast här nere betyder grina nått annat)...

.

Du kanske skulle läsa lite om positivt tankande, ser ut att behöva det, har aldrig sett någon lägga in så många negativa saker i ett svar :( men bra att du vet att dina barn behöver uppmärksamhets, låter som en bra far.

Och om jag säger någonting som låter fel så menar jag aldrig något illa, försöker alltid att göra mitt bästa :)
#29 - 19 oktober 2009 21:52
Om du säger de så, vet inte varför du brusar upp dig, och tar det så personligt, jag har inge förutfattade meningar om dig so slappna av.

Det är min åsikt och, jag tror kappats att allt jag läst är sant men en hel del är nog det, det finns brutala gärningar över hela globen, men de är brutalast i Asien och har alltid varit det, det är min åsikt.

Det finns en massor av svin i Sverige, men det finns en massor av bra människor också, samma gäller Asien, de är bara andra kulturer, jag tror inte att det är sämre människor där, det är bara så att de har haft det tuffare och mindre mat.

Nu måste jag åka och köpa lysrör :)

Varför skulle man behandla djur sämre om man har dåligt med mat?
Håller helt med kensa, I kina är dom över en miljard invånare.
Vi är 9 mille.
Så det är klart att det finns fler djurplågare där, Och som kensa skrev: förhållande till deras folkmängd är sverige sämre.
#30 - 19 oktober 2009 22:00
Kensa skrev:

Just dom där måste vara extra tricky o leva med.....:confused:

Kanske hög tid att starta upp produktionen av malgrottor igen snart då :D
#31 - 19 oktober 2009 23:36
wallström skrev:
Varför skulle man behandla djur sämre om man har dåligt med mat?

Håller helt med kensa, I kina är dom över en miljard invånare.

Vi är 9 mille.

Så det är klart att det finns fler djurplågare där, Och som kensa skrev: förhållande till deras folkmängd är sverige sämre.

Jag tror det blir lite missförstånd här och där, jag är lite dålig på att formulera mig, Jag menar inte det jag säger som fakta, fan måste lära mig att skriva.

Tror ni inte att det kan vara så, om det är dåligt med mat så blir allt som man ser mat, som sagt var så finns det maträtter på nästan allt ex i Kina, och om allt är mat så ser man kanske inte samma värde, och med tiden så bryr sig ingen längre.

Jag kan fortfarande inte hålla med om att Sverige är sämre när det gäller denna sak.

Fyra saker jag skulle vilja veta om de ligger någon sanning bakom dem? (Vill bara veta)

1. Kokar hundar och katter levande.
2. Plockar gäss levande
3. Flår hundar och andra djur levande.
4. De har inga lagar mot djurplågeri
#32 - 20 oktober 2009 06:03

1. Kokar hundar och katter levande.

2. Plockar gäss levande

3. Flår hundar och andra djur levande.

4. De har inga lagar mot djurplågeri

1. svar ja, men i extremt liten utsträckning
2. svar ja, men i extremt liten utsträckning
3. svar ja, men i extremt liten utsträckning
4. svar nej, deras lagstiftning är faktiskt strängare än vår.

Som jag har sagt innan, det finns exempel på riktigt tråkiga saker.
Men men men, i förhållande till folkmängden, så är det väldigt lite.
Tänk på att i asien bor det cirkus 3 miljarder. Vilket innebär att om
det är 1 bondgård som flår sina hundar levande i svedala, så skulle
det innebära att i asien skulle det vara 333 st. Och så många är det inte.

Jag säger inte att det är OK bara för att det relativt sett är mindre.

Men sätt saker och ting i sitt sammanhang.

Städa ditt eget och grannens hus innan du skriker på folket på andra
sidan jordklotet.

Svält har i asien enbart förekommit av två anledningar.
Politiska tossigheter och lokala naturkatastrofer.
Naturkatastroferna är i relation till folkmängd väldigt få.
Och är nästan bara förekommande i kustområdena i södra asien,
typ bangladesh och närliggande områden som drabbas av tyfoner
modell värre.

.
#33 - 20 oktober 2009 06:05
drd skrev:
Just dom där måste vara extra tricky o leva med.....:confused:

Kanske hög tid att starta upp produktionen av malgrottor igen snart då :D

håller på för det vilda med ny uppsättning av grottor.

inom en vecka eller två så finns där 15-16 nya grottor.

fast denna gång har jag outsourcat skiten. låter en granne borra upp
riktiga stenar.......

.
#34 - 20 oktober 2009 06:55
Kina har i princip inga regler för djur rätt och det finns ingen stark opinion för det heller dock reagerar folk även där på grymheter, men inte i närheten på samma nivå som vi gör i Sverige. Man behöver inte åka långt från sverige för att få en helt annan reaktion. Sydeuropa. dock kan jag tycka att det ofta gått för långt isverige med hur man håller djur, jag äter gärna djur och då får manen del på köpet så att säga. Jag skulle bli mycket förvånad om någon i Kina reagerar på att det är synd om bläckfisken som hanteras på detta sätt i Kina. Jag har många vänner som rest i kina och det finns mängder med rätter där man äter levande djur, där det inte dör särsklit snabbt heller. exempelvis levande hummer som de klyver i stjärten och bryter bort benplåten så man kan riva åt sig köttet. Men min väns reaktion var att frågen var aldrig att det kunde vara plågsamt för fisken utan mer ifall det äckligt eller gott att äta, ingen förstod när han tyckte det var djurplågeri.
" target="_blank">

Vad gäller kokning av kräftor så dör de på sekunden i kokande vatten. Om man lägger i för många på en gång så dör de dock inte så snabbt, men det är också förbjudet ochhar varit föremål för het debatt i press och annanstädes.

Vad gäller djurplågeri såsom hälla syra på en hund eller sticka en raket i rumpan på en tjur så tror jag det förekommer i liknande omfattning så gott som överallt.

Jag tror mycket av detta kommer från att maten ska vara färsk, det finns många andra länder som har detta som anledning till att äta "levande" mat. Japan är ingen dununge heller.

Läs denna för llite info om en person som jobbar för att skapa bättre regler för djur i Kina:
http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19544

Jag kan berätta en hel del läskiga saker från Spanien också där jag varit i stor utsträckning i jobbet under många år och har många spanjorer till vänner som reagerar på djurhållningen där dock finns inget som liknar vad man på nolltid kan hitta i Kina och många andra länder.
#35 - 20 oktober 2009 07:02
Ta bara våra fisketrålare som låter miljarder med fiskar ligga ocg självdö på däck - är det humant? :d

Håller helt med dock dör de flesta fiskar i och med att man tar upp dem från det djup de är på. Denna hantering är likadan över hela världen och inte värre här som där. Någon kanske såg uppdrag granskning om alla döda fiskar som slängs tillbaka på grund av att de fiskat över kvoten.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 20 oktober 2009 08:16
Dre skrev:
Håller helt med dock dör de flesta fiskar i och med att man tar upp dem från det djup de är på. Denna hantering är likadan över hela världen och inte värre här som där. Någon kanske såg uppdrag granskning om alla döda fiskar som slängs tillbaka på grund av att de fiskat över kvoten.

Det är väl också en form av djurplågeri att dra upp fisk direkt från stora djup istället för etappvis (vilket t.ex. sker inom akvariehobbyn).
Håller dock med om att detta definitivt är någon specifik svensk form av djurplågeri - vad jag menar på är att vi väljer att blunda för när vi själva plågar vår djur, men gärna klankar ner på andra länders.
Djurplågeri är djurplågeri var det än förekommer och måste kritiseras.
#37 - 20 oktober 2009 09:59
Håller hundra procent med! Om vi vill äta torsk så kommer viatt få leva med att de sprängs levande då de dras upp. jag äter för övrigt ej djuphavsfisk, men egentligen av skälet att de är utfiskade samt att man förstör bottnar med fisketrålarna.

Det är inte lätt att leva när man lever i en upplyst värld, det var exempelvis lättare när vi inte visste att de dog på det sättet.[:o]
#38 - 20 oktober 2009 10:53

Apropå tigerpungkulor, den som äter "levande" sådana - den personen är utan tvekan potent :d

Kjell!! Den var ju bäst!! Säkert potent men inte så länge :d:d
Det finns ett talesätt(amerikanskt tror jag, fritt översatt):
Innan man sparkar/biter en tiger i bakänden gäller det att man är medveten om dom allvarliga problem man kan få med tänderna i andra änden..:)

Läbbigt förövrigt med bläckfiskarna.
Måste dock erkänna att jag tycker ostron är gott. Motsägelsefullt kanske?

Kräftor/hummer behöver man inte all koka levande. Det går bra att ta livet av dom precis innan typ med en kniv i huvudet och sedan koka dom.
#39 - 20 oktober 2009 12:45
Tj aostron har knappst samma tankeverksamhet som en bläckfisk som anses som superintelligetast av alla blötdjur
#40 - 20 oktober 2009 12:57
Hur är det med Kina, det är nog de jag mest riktar min tankar mot, Indien bryr jag mig inte så mycket av.

Vet du till 100% att de har lagar mot djurplågeri? Om du läser historia så har Kina alltid varit brutala. Tror du att alla brott som händer i Kina blir upplysta?vi är ett litet land och då är det lätt att hålla reda på vad som händer, om man jämför med Kina så är det inte lika lätt att reprotera allt, och att du rest till så stora länder så många ggr ger inte mycket, jag har rest över Sverige och jag vet inte allt om det lilla land vi bor i. Har du rest över hela Kina bara för att se hur de har det med Djur, tror du verkligen att de visar turister allt som händer, det är deras jobb att gömma allt som händer.

Skriker inte på folket på andra sidan jorden, det är en ren förolämpning, det är info som finns för allas ögon, och Asien är stort 300 resor är som en loppa på en elefants rygg.

Jag håller med Kjell att skövlas för mycket i Sverige, men det är lika i andra länder, När det gäller skog, djur och andra resurser, Sverige är hemska när det gäller torsken, och våra träd, här i norrland skövlas skog så man blir så fan arg, flera biotoper med viktiga växter lavar dör ut, för att staten vill ha pengar, det är ju det allt handlar om, och samma sak gäller kina, rika företag utnyttjar Kina och andra fattiga länder.

Men Skogen i sverige är viktig tycker jag, det gör mig djupt sårad att mina barn inte kommer att få se de vackara skogarna vi har haft här i sverige, ni skulle bar se hur det ser ut där jag bor, minns när jag var liten och det inte var nästan några kalhyggen alls.
#41 - 20 oktober 2009 14:45
#42 - 20 oktober 2009 15:09
#43 - 20 oktober 2009 15:26
Ok, då har de alltså en ny lag som är ett bra steg i rätt riktning ;), men utan tvekan saknas massor fortfarande. Det jag ite vet är ifall lagen reflekterar folksopinionen. Jag har ändå känslan av att generellt så ökar medvetenheten hos gemene man och många vill nog ha starkare regler.

Sverige är ett av de länder som ligger bland de absolut bästa i världen vad gäller djurrätt. Givetvis betyder inte det att det inte kan bli bättre. Vi har massor att göra.

Annons