Korallsand är bra för...?

#1 - 3 maj 2005 17:53
Fick rådet i affären att lägga korallsand i ytterfiltret för att på så sätt höja kh:t och därmed slippa parasitangrepp av ex Costia. De sa även att en orsak till att fiskarna kliar sig och stryker emot saker kan vara lågt kh, stämmer det? Nu undrar jag ju givetvis hur det påverkar mina vackra växter? Vill inte att de ska lida på nå´t vis... Göder med pmdd om det har någon betydelse. Vågar inte stoppa i det i filtret innan jag rådfrågat forumet ;) . Har ju liksom hänt förut att affären inte alltid har rätt...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 maj 2005 18:33
Korallsand är kalkhaltigt och ökar därför vattnets buffringsförmåga (se Zoopetavdelning - Akvarievatten) vilket är nödvändigt på de flesta ställen i Sverige.
Växterna (kanske med några enstaka undantag) får det definitivt inte sämre pga detta.
#3 - 3 maj 2005 18:35
Tack för svaret! Kan det hjälpa mot parasitangrepp och kliande fiskar också då? Om det stabiliserar ph:t kan det ju inte vara fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 maj 2005 18:47
Kan det hjälpa mot parasitangrepp och kliande fiskar också då? Om det stabiliserar ph:t kan det ju inte vara fel?

Nja - det verkar väl långsökt, men som du skriver är det bra med ett stabilt pH eftersom ett instabilt pH gör att fiskarna lättare blir sjuka.
#5 - 3 maj 2005 20:21
[QUOTE=aqua J] Nu undrar jag ju givetvis hur det påverkar mina vackra växter? Vill inte att de ska lida på nå´t vis... Göder med pmdd om det har någon betydelse. [/QUOTE]

Om du kör korallsand så kommer du förutom HCO3-joner (KH höjande) tillföra Ca2+ joner. Ca kan i för stor mängd göra fosfor svårtillgängligt för växterna. Så om du är ute efter att höja KH så hade jag använt bikarbonat (HCO3) och på så sätt inte tillfört någon kalcium.

/Kalle
#6 - 3 maj 2005 20:27
Vilken mängd är för stor mängd? Jag tänkte ta 1,5-3,5 dl till mitt 300liters, är det lagom? Hur mycket HCO3 ska jag ta isåfall?
#7 - 3 maj 2005 20:46
Om du skulle ha i för mycket av bikarbonaten så gör det inget, men prova dig försiktigt fram, tesked för tesked, och mät vad som händer.

Jag vill inte heller skrämma dig att inte tillföra någon Ca, det är också ett viktigt näringsämne, men kan som sagt i för stora mängder begränsa tillgängligheten av fosfor. Men det kan ju också vara så att du gör växterna en tjänst av att tillföra Ca (kommunalt vatten innehåller ofta lite av detta).

Jag tror inte att den mängd du tänker filtrera igenom (1,5-3,5 dl) kommer påverka växterna negativt. Men det kan vara bra att vara medveten om vad som kan hända.

/Kalle
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 maj 2005 20:49
Att använda så lite kalk tror jag knappast betyder något negativt för växterna. Att däremot lägga i bikarbonat innebär ju att pH gåtr i höjden vilket knappast är negativt för växterna men kan vara det för vissa fiskar.
#9 - 3 maj 2005 21:19
"pH gåtr i höjden vilket knappast är negativt för växterna"
Vid vilket pH trivs de flesta växter bäst?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 maj 2005 21:28
De flesta växter är nog relativt anpassningsbara till olika sorters pH-värde. Jag kommer ihåg en fotoreportage som låg på Tropicas hemsida som visade en sydamerikabiotop där det fanns massor med sydamerikanska s.k. survattensväxter. Jag blev förvånad över att det fanns områden i sydamerika med en så extrem växtlighet och fick förklaringen att vattnet här var extremt klart (knappast förvånande) och att vattnet här faktiskt också var extremt kalkrikt - dvs hade ett väldigt högt pH.
#11 - 4 maj 2005 09:01
Tack för hjälpen, jag ska prova med sand i filtret. Funkar det inte är det ju bara att ta ur den.

Annons