Jag skall göra en så kortfattad beskrivning som möjligt. 540 kar med sump under. Från sump och upp 6000 l pump. För cirkulation 2 Tunze 4002 som är kopplade till en plc. Dvs 1 Tunze går i 10 sek, 10 sek paus, andra pumpen startar och går i 10 sek. Fräck vågmaskin. Belysning 1 250W och 1 150W 10000K Aqualine. 2 36W Osram 67 (eller 68 kommer inte ihåg blått i alla fall). I sump Deltec skummare, kalkreaktor och kalkmixer. Inget UV. Fiskarna mår bra. pH 8-8,3, salthalt 1.022, ca 500-600 (funkar detta. Har stängt kalkreaktorn idag), KH 11,5-12, Sr 12-14, J ?? 0 Skulle jag vilja ha det till men Xenia mår bra. Temperatur 27-28 C. Kalkmixern matas med Osmos och likadant när jag gör nytt vatten.
Du berättade att ett stort vattenbyte skulle kunna göra susen. Jo det tror jag oxå om inte problemet uppstod när jag gjorde ett vattenbyte. Brukar byta 1 gång i veckan med 23 l. Det enda som inte fungerar nu är 1 Trachyphyllia och 2 Wellsophyllia. Styloporan är igång nu. Acropororna mår hyfsat, Sinularier, Sarcophyton etc mår bra. Xenia är det mashete som gäller på. Det är igentligen 2 problem tror jag. De 3 stenkorallerna jag skrivit om och kalkalgtillväxten har avtagit eller rent av stannat upp. Hur är det med Ca, går det att köra så hårt eller skall det tvunget hållas runt 450? Det ser bättre ut efter ytterligare vattenbyte och aktivt kol. Har föresten mätt Mg och det ligger runt 1300.
Tack för visat intresse
Peter
Till Wrang: Danska jodet är köpt i Köpenhamn av Decocean finns hemsida. Kostade ca 120:-/liter. Kent Marin har jag fått och vet ej om det finns i Sverige.
Lycka till
Peter