korall

#1 - 24 september 2005 12:39
nån som vet vad man gör med gammal korall som blivit grön .funkar det med klorin tro
#2 - 28 september 2005 20:07
klorin är nog inte att rekommendera i akvariesammanhang.... skulle jag tro?
#3 - 28 september 2005 20:13
[QUOTE=atlas1]nån som vet vad man gör med gammal korall som blivit grön .funkar det med klorin tro[/QUOTE]

Borde nog funka bra. Och sedan sköljer du av den ordentligt. Samt så kokar du den länge.

Det är bara vad jag TROR skulle funka.
#4 - 29 september 2005 00:33
vissa alger dör i kontakt med väteperoxid
#5 - 29 september 2005 06:48
En korall dör på studs om du utsätter den för något av ovanstående. Om det är ett korallskelett du har så kan båda metoderna ovan funka.
MVH
Magnus
#6 - 29 september 2005 07:29
du kan först prova med att vända korallen med den gröna sidan ner i gruset. Antar att inte hela korallen är grön. Har själv provat detta och det har funkat jättebra. Men du kan få ha den i gruset iaf någon vecka!
#7 - 29 september 2005 08:28
[QUOTE=Tropfrog]En korall dör på studs om du utsätter den för något av ovanstående. Om det är ett korallskelett du har så kan båda metoderna ovan funka.
MVH
Magnus[/QUOTE]

hehe... Ja, som sagt. Jag förutsatte att det var ett skelett :)
#8 - 29 september 2005 10:58
Vi förutsätter väl också att det är ett saltvattensakvarium det handlar om, eftersom korallskelett inte bör användas i sötvatten (fiskarna kan skada sig).
#9 - 30 september 2005 19:40
Hur gör man med "vanlig" sten som blivit grön då?
Jag skrubbar och skrubbar men det sitter ju som sten (haha)
går inte att få bort de gröna algerna. Trist eftersom stenen från början var ljus och fin

Lissie
#10 - 30 september 2005 20:00
jag tycker det är snyggare om stenen blir lite algangripen, ser mer naturligt ut... men prova att vända stenen så algerna inte får ljus så dör de...
#11 - 1 oktober 2005 10:31
[QUOTE=Lissie]Hur gör man med "vanlig" sten som blivit grön då?
Jag skrubbar och skrubbar men det sitter ju som sten (haha)
går inte att få bort de gröna algerna. Trist eftersom stenen från början var ljus och fin

Lissie[/QUOTE]

Har det blivit riktigt jäkligt har jag skrubbat dem med en borste i vatten.

Annons