Köra utan täckglas?

#1 - 29 januari 2004 00:40
Jag frågade idag min akvariehandlare om man kunde köra utan täckglas, då dessa snabbt blir så smutsiga och "brända" av lysrören så att ljuset förlorar mycket av sin egentliga effekt i akvariet. Hans svar var att det då skulle avdunsta alltför mycket vatten så att kalkhalten stiger ytterligare. Mitt 170L är ett ramakvarium med 4 täckglas, två bak och två fram. Jag har en dubbelramp längst fram och en enkelramp bak. Dubbelrampen täcker upp de båda främre täckglasen både på längden (lika lång som akvariet) och på djupet. Min fråga är om det verkligen skulle avdunsta så mycket vatten om jag tar bort de främre täckglasen men har dubbelrampen ovanpå som täcker ytan fram till de bakre täckglasen som jag tänker behålla? Skulle armaturen ta stryk av att luftfuktigheten stiger vid lysrören och annan armatur? Fiskarna kan ju inte hoppa ut då hela akvariet ändå blir helt täckt, det låter väl rimligt? Jag testade att köra utan glasen ikväll och det kom mycket mer ljus än vad det brukar göra, fiskarnas färger blev extra tydliga och växterna fick ordentligt med ljus. Vad tycker ni, hur skulle ni göra? Har någon erfarenhet av att inte köra med täckglas med lysrörsarmatur ovanpå? Länkar till tidigare trådar?
#2 - 29 januari 2004 00:59
På mitt 275 liters är det inga täckglas, visst avdunstar det mycket vatten men förrutom det har jag inte märkt nån skillnad..
#3 - 29 januari 2004 05:13
Jag har ett 240 l utan täckglas, med heltäckande ramp. Funkar bra det och akvariet är köpt så från affären så det borde inte skada nån ljusramp.
#4 - 29 januari 2004 06:58
Det enda problemet är nog om rampen inte tål vatten lika bra som i morsans fall (eftersom det är konstruerat så) Annars borde gå hur bra som helst [:)]
#5 - 29 januari 2004 08:29
Jag kör utan täckglas på mitt 540 liters o har då inga problem med det,,,tycker bara de e ett smäck me täckglas. O gör man delvatten byte varje vecka så tror jag inte kalkhalten ändras nämnvärt,,men fyller man bara på det som avdunstats så lär man få en rejäl kalk höjning. Jag har en rätt så rörlig vattenyta och jag upplever det då som att vattenångan blåser ut i rummet, för jag hal aldrig någon fukt på ramperna.
Lycka till!!!
//Eric
#6 - 29 januari 2004 08:37
Jag frågade idag min akvariehandlare om man kunde köra utan täckglas, då dessa snabbt blir så smutsiga och "brända" av lysrören så att ljuset förlorar mycket av sin egentliga effekt i akvariet.
Man får ju kalkavlagringarna på lysrören istället för på täckglaset om man kör utan. Har dock ingen åsikt om det ena försämrar ljusintensiteten mer än det andra.

/heeke
#7 - 29 januari 2004 08:40
Hur mycket det avdunstar beror på hur stor vattenytan är och hur kraftigt den rör sig.

Det finns både för- och nackdelar. Nackdelarna är att fiskarna faktiskt kan hoppa ur (det har hänt mig), du förlorar cirka 1-2 grader i värme (vilket gör att doppvärmarna måste jobba hårdare och du gör åt mer el som på lång sikt försämrar miljön). En till nackdel är att, som din handlare säger, du får högre koncentration av salter och kalk, men detta är mycket marginellt. Sedan är det så att även om ljusramperna tål det, så blir de ju snabbare fula/slitna...

Fördelana är ju just att du får bättre ljus och det är lättare att sköta.

Byter du vatten en gång i veckan kommer du inte märka så stor avdunstning, om du inte kör med någon supercirkulationspump som gör surfingvågor på ytan.
#8 - 29 januari 2004 08:52
Kalk/saltavlagringar får man bara om det stänker... Kondens, som det kan bli, är destillerat vatten, och innehåller ingen kalk eller salt. Använder man cirkulationspump och undviker att det skvätter går det att köra utan täckglas utan att få avlagringar på lysrören.

Det enda problemet för mig (kör utan täckglas) är att den i särklass vanligaste dödsorsaken bland fisk för mig är urhoppning. Jag tror jag i snitt hittar en fisk på golvet varannan vecka. Har faktiskt övervägt skaffa täckglas för att slippa hitta torra fiskar på golvet. Jag har t.ex. fått ge upp att hålla siamesiska algätare, de hoppar ofelbart ut.

#9 - 29 januari 2004 09:01
Kalk/saltavlagringar får man bara om det stänker... Kondens, som det kan bli, är destillerat vatten, och innehåller ingen kalk eller salt. Använder man cirkulationspump och undviker att det skvätter går det att köra utan täckglas utan att få avlagringar på lysrören.

Alltså sänker man vattennivån något så kommer inte täckglasen att bli så skitiga heller. Sen så tar ju glaset iofs bort en del av ljusintensiteten.
Det är tur att man har en formpressad, heltäckande, plastramp. Inga täckglas och ingen risk för att fiskarna hoppar ur (Om man inte glömmer matningsluckan förstås). Att det är svårt att montera extra rör är väl ända nackdelen (om man vill ha mycket växter).

/heeke
#10 - 29 januari 2004 11:58
Azur: Du förlorar en fisk varannan vecka pga urhoppning och du gör inget åt saken? Det verkar konstigt. Hur länge har det hållt på? Det verkar ganska underligt att låta det pågå man vet att det kommer ske.

Jag kör med täckglas så mycket som möjligt, förutom på mina allra minsta yngelkar.
#11 - 29 januari 2004 14:22
Ursprungligen skickat av Azur

Det enda problemet för mig (kör utan täckglas) är att den i särklass vanligaste dödsorsaken bland fisk för mig är urhoppning...

Jag kör utan täckglas med två lösa dubbelramper på min 375a. Bakre dubbelrampen ligger ovanpå in- och utsugsslangarna i högersidan = större öppning där. Hittills har bara en liten siamensis råkat "surfa ur" karet och det var när jag hade utblåset riktat längs med bakrutan. Ändrade då så det blåser diagonalt över karet, så nu "surfar" firrarna mitt i karet istället och slipper åka ur. (Siamensisen surfade ur när jag höll på med yngelkaret jämte, så gissa om jag blev snopen när det small till i rampen och han kom farande.)
#12 - 29 januari 2004 14:25
Zaphi: tja, det är lite irriterande att förlora fisk, men jag har metallhalidbelysning och vill helst inte ha glas mellan vattnet och lampan.
#13 - 29 januari 2004 22:50
Tackar så jättemycket för alla svaren ;-). Angående kalkavlagringar så är det främst täckglasens ovansida som blir brända av lysrörens värme och således släpper igenom allt mindre ljus. Om detta nu är en kalkavlagring undrar jag hur kalket "tar sig förbi" täckglasens undersida?

Annons