Köra in nytt filter i välinkört akvarium - frågor

#1 - 29 mars 2006 13:56
Jag funderar på att köra in filtret till det nya akvariet i mitt första akvarium, som har varit igång i 16 månader. Men det är lite grejer jag undrar.

1. I det första akvariet har jag haft lite problem med trådalger och även smutsalger (antagligen pga för höga halter av fosfat i kombination med kanske lite för mycket TMG). Det verkar som om problemen börjar minska nu. Men kan dessa sprida sig till det nya akvariet med filtret?

2. Om jag har igång båda filtren (Eheim 2224 + Fluval 404) i det första akvariet (som är på 250 liter) kommer filreringen att vara kraftigt överdimesionerad i under en månad. På vilket sätt kommer detta att påverka akvariet?

3. Och blir det inte risk för en ammonium-och nitritspik i akvariet när jag sen tar bort det extra filtret?
#2 - 29 mars 2006 14:03
Du får inte fler bakterier än du har föroreningar till, tar du bort ett filter och har kvar samma mängd fisk finns det risk för ammoniak nitrit om du tillför samma mängd ammonium genom fodret som med 2 filter.

Men du har en god början till en bra bakteriekultur i båda filtren.
#3 - 29 mars 2006 14:07
[QUOTE=Kramfors]Du får inte fler bakterier än du har föroreningar till, tar du bort ett filter och har kvar samma mängd fisk finns det risk för ammoniak nitrit om du tillför samma mängd ammonium genom fodret som med 2 filter.[/QUOTE]

Fast jag hade inte tänkt ha fler fiskar i akvariet eller mata mer under tiden jag kör in det nya filtret. Är det riskabelt ändå?
#4 - 29 mars 2006 14:16
Om du har det nya filtret i ett akvarium med fiskar där det redan finns ett filter som är tillräckligt stor för den mängd fisk som är där, blir det inte mer bakterier i de båda filtren pga. att det redan är en fullständig oxidering av ammonium och nitrit.
Om du däremot ökar mängden ammonium (mer foder) ökar du också mängden bakterier i båda filtren.
#5 - 29 mars 2006 14:34
[QUOTE=Kramfors]Om du har det nya filtret i ett akvarium med fiskar där det redan finns ett filter som är tillräckligt stor för den mängd fisk som är där, blir det inte mer bakterier i de båda filtren pga. att det redan är en fullständig oxidering av ammonium och nitrit.
Om du däremot ökar mängden ammonium (mer foder) ökar du också mängden bakterier i båda filtren.[/QUOTE]

Ja jag kom att tänka på det sen [:o] Tack!

Så om jag matar mer under den tiden jag kör in det nya filtret och sen börjar mata mer sparsamt när jag tagit bort det borde det funka va? Eller påverkas fiskarna negativt av de ändrade kostvanorna?
#6 - 29 mars 2006 15:02
På en annan tråd om vilka tester man behöver så vet jag inte om jag vågar svara att om du mäter ammonium värdet och har det på ca 0,5-1,0 mg/l mätt mellan 2 utfodringar ligger du rätt i fodermängd.
Naturen är så "fiffig" att de bakterier som oxiderar ammonium bildas först och snabbare än de bakterier som oxiderar nitriten.
Att köra filtret där det finns fiskar är en fördel då du får de övriga nitrospira bakterierna i filtret vilket du inte får med en bakteriekultur på flaska.

När jag skrev det är ringde http://www.tradgardnorr.nu/ och ville att jag skulle ställa ut stora Koi på mässan, men det är för mycket jobb att frakta fisk i 40 mil så jag tackade nej.
#7 - 29 mars 2006 15:20
[QUOTE=Kramfors]På en annan tråd om vilka tester man behöver så vet jag inte om jag vågar svara att om du mäter ammonium värdet och har det på ca 0,5-1,0 mg/l mätt mellan 2 utfodringar ligger du rätt i fodermängd.
Naturen är så "fiffig" att de bakterier som oxiderar ammonium bildas först och snabbare än de bakterier som oxiderar nitriten.
Att köra filtret där det finns fiskar är en fördel då du får de övriga nitrospira bakterierna i filtret vilket du inte får med en bakteriekultur på flaska.

När jag skrev det är ringde http://www.tradgardnorr.nu/ och ville att jag skulle ställa ut stora Koi på mässan, men det är för mycket jobb att frakta fisk i 40 mil så jag tackade nej.[/QUOTE]

Tack för svaret!

Kul med inbjudandet, men jag förstår att du inte vill köra 40 mil med fiskarna.
#8 - 29 mars 2006 17:38
1. Ja. Men algerna sprids med håvar, växter, slangar osv så det gör ingen som helst skillnad i verkligheten.

2. Inte alls är min erfarenhet av liknande situationer.

3. I teorin finns en risk ja. Men min erfarenhet av liknande situationer att det inte händer något konstigt alls.

Annons