Köra igång igen...

#1 - 20 juli 2005 06:45
Jag har ett 60-liters akvarium som jag ska köra igång igen. Det stängdes av för bara en månad sen pga att jag köpte ett nytt (ska nu ha båda igång). Måste man "skola in" akvariet på nytt eller är det bara att köra igång direkt med nya fiskar? Jag ska köpa nytt grus och nya växter idag. Vet inte om jag ska passa på att köpa nya fiskar när jag ändå är i Halmstad idag eller om jag får ta en runda nästa vecka oxå... Är ju ändå 10 mil att köra....
#2 - 20 juli 2005 06:55
Tycker du ska börja om från början! Och vad du än gör så köp inga fiskar innan vattnet är inkört!!
#3 - 20 juli 2005 10:17
[QUOTE=fredcoca]Tycker du ska börja om från början! Och vad du än gör så köp inga fiskar innan vattnet är inkört!![/QUOTE]

Innan vattnet är inkört?

Jo, självklart ska du börja om från början. Bakterier och stuff som fanns i ditt kar när det var igång dog inom ett par timmar efter att du tömde det.
Sätt igång akvariet - fyll delvis med vatten, sätt igång filtret, planera ev växter osv - och ta sedan resten av vattnet från ditt kar som redan är igång. Tag även och krama ur ditt filter från akvariet som är igång (el motsvarande, så du får ner skiten i det nya akvariet). Nu är det klart att släppa i fiskar! Vilket du faktiskt bör göra omgående, eftersom de bakterier du fick med med vatten och filtergojs dör om de inte får mat, och mat för dem är - fiskbajs.

Lycka till!
#4 - 20 juli 2005 12:13
hmm sorry missade att det ena karet redan var igång!! Då är det bara att tuta och köra som heljis sa! :-)

Annons