köra dubbla filter?

#1 - 10 juli 2003 14:23
Jag tänker byta ut mitt Aquael filter då det bara är skit. Mot ett fluval 2+. Hur går jag nu till väga för att köra in det nya filtret? Tänkte köra båda filtren några veckor. Men hur ska jag placera det nya? I andra änden av akvariet eller bredvid det gamla? Karet är på 50l och har 8 fiskar. Problemet är väl att ett av filtren måste gå på minsta kapacitet då jag har en kampfiskhane och två honor. Vilket filter ska jag köra på lägsta kapacitet?
#2 - 10 juli 2003 14:46
Det gamla så hinner det fastna så många bakterier som möjligt i det nya. Men jag tror inte det har någon större betydelse det är bara att köra dubelt ett tag och sedan ta bort det gammla filtrer.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juli 2003 15:04
har du ett igångkört akvarium i bra balans är det bara att växla direkt (i samband med ett vattenbyte) - ta det lite lugnt med matningen och sköt vattenbytena extra noga de första veckorna bara.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 10 juli 2003 15:24
Okej tack för svaren! Då blir det filter byte i kväll. Hoppas att det här filtret uppför sig bättre än det gammla (O:.
#5 - 12 juli 2003 14:23
jag hade flera filter i samma burk..för att inte få för mycket snurr på vattnet riktade jag ett filter åt "andra hållet" så inte vattnet så att säga snurrade runt.. blev lite bättre iallfall!
#6 - 12 juli 2003 14:31
mmmm... Jag har riktat Fluval filtret mot rutan så att det inte ska bli så hög effekt av det. Aquael filtret går inte att ställa om varken i styrka eller riktning. Styrkan ska gå att reglera men hjulet sitter fast. Så det är nog lite väl mkt fart just nu (O:. Ska plocka bort Aquael filtret i kväll blir för jobbigt för kampfisk hanen med två. Tack för alla tips och råd!

Annons