Köpte ett nytt akvarium idag!

#1 - 26 november 2006 18:20
:DHejHej allesammans!
Idag var jag och köpte ett akvarium det är ett 400L akvarium med aluminium ram, måtten är 110x60x60.
Jag ska ha malawi ciklider i det och är nu på jakt efter en bakgrund som jag ska ha filter material bakom.
Är sugen på slimeline bakgrunder men jag får se om jag hittar något ännu bättre. Är det någon som har nån idé om var jag kan köpa sån?
Akvariet lagret i bromma borde väll ha eller?
Om någon har något bra inrednings tips så kan ni dela med er:D
/Oliver
#2 - 26 november 2006 18:25
Lagret brukr ha massor med bakgrunder, vet dock ej om dem har just den somdu vill ha men annars så har dem ju BTN bakgrunder :)
#3 - 26 november 2006 18:46
Nytt akvarium, ..lyckost! :D
Angående inredning, jag har funderat på att imitera en svensk biotop i min egen region. Inte fiskarna, men (om det går) svenska växter, lokalt sjödränkta lövträdsgrenar, stenar och grus från närliggande sjö.

En utmaning med växterna och något som ständigt går att utveckla.
#4 - 26 november 2006 19:46
Paletten93 skrev:
är nu på jakt efter en bakgrund som jag ska ha filter material bakom.

Är sugen på slimeline bakgrunder

Det får inte plats något filtermaterial bakom Slimline, men väl om du skaffar moduler eller hela bakgrunder tex BTN. Annars kan du göra som Micke har gjort i sina kar, och det är snyggt: [COLOR=#000000]http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html[/COLOR]
#5 - 26 november 2006 19:48
Grattis! Det är alltid roligt att planera något nytt :)
#6 - 26 november 2006 19:58
Piscator skrev:
Nytt akvarium, ..lyckost! :D

Angående inredning, jag har funderat på att imitera en svensk biotop i min egen region. Inte fiskarna, men (om det går) svenska växter, lokalt sjödränkta lövträdsgrenar, stenar och grus från närliggande sjö.

En utmaning med växterna och något som ständigt går att utveckla.

Ja de är fint, hade så ganska nyligen till mina platys, har fortfarande grus och sten kvar dock.
#7 - 26 november 2006 20:20
om man inte limmar slimelinen mot bakruta utan kanske en dm ut så kam man väll ha filtermaterial?
#8 - 26 november 2006 20:27
Jo, det är klart, men då blir akvariet bara på ca 330 liter så det försvinner ganska många liter. Sedan är det nog svårt att få till det snyggt[:o] .
Du har inte funderat på att göra en egen bakgrund i frigolit? Det är inte så svårt, och då får de det precis som du vill. Det finns en hel del trådar som handlar om detta som du kan titta igenom.
Kul annars med ett nytt kar:D !
#9 - 26 november 2006 21:03
ansjo skrev:
Det får inte plats något filtermaterial bakom Slimline, men väl om du skaffar moduler eller hela bakgrunder tex BTN. Annars kan du göra som Micke har gjort i sina kar, och det är snyggt: [COLOR=#000000]http://www.riftlakes.com/cichlids/artikel_mp_slimline.html[/COLOR]

Jäklar vad snyggt det blev, syns ju inte ett smack
#10 - 27 november 2006 15:34
jo jag försökte att göra en förut men gjorde alldrig klart den men hur blir det då med filter material bakom?
#11 - 27 november 2006 15:43
Fick även jag plats med filter bakom slimline.. men gjorde på ett annat sätt än Micke. Allt går om man vill, även om det tar sin tid. Var i Akvarielagret för ca 1 månad sen, och då hade dom slimline.

Annons