Köpte ett Fluval FX5 idag o lite funderingar

#1 - 27 januari 2007 18:35
Som sagt slog till på ett utan o fråga sambon ... inte populärt men kosta bara 1895 i butik så. samt peder på akvariekällaren i örebro e så hjälpsam så man kan inte låta bli.

Nu till sak har kommit in lite luft i de så de låter mer än det ska.
Fins de nått smidigt sätt o lufta de manuelt eller måste man vänta 24h tills den automatiskt tömmer?
#2 - 27 januari 2007 18:44
Ta filtret och luta det åt olika håll, kan kanse behövas att man skakar lite på huset när det är igång. Då borde de flesta luftbubblor släppa och filtret blir tyst.
#3 - 27 januari 2007 18:45
jag har kasserat två st.. men testa att dra ur sladde och börja om... utan minsta lilla böj på slangarna! kan funka
#4 - 28 januari 2007 12:32
Hehe.. lite tungt att vicka runt på 20l+material. ;) Mitt jag hade slutade efter ett dygn att låta. Det luftar ju sig självt. Men jag skulle INTE dra ur kontakten av och till för risken är att chipet får spel och börjar stänga av sig lite titt som tätt eller så ballar det ur helt och slutar fungera. Det har vart lite strul med dessa filters första modeller, men jag har för mig att det problemet är löst? Annars så är det ju ett superfilter. :)

//Camilla
#5 - 28 januari 2007 12:49
har den senare modellen.

att skaka på de är som sagt ingen mening ... väger ju som sagt lite o står ju under akvariet .
har testat o vinkla på de utan resultat .... nu på morgonen e de lite tystare så låter de nog bara gå.

BTW nån som vet om de fins andra utblås o köpa till .... dom e ju så stora så blir inge fart på vattnet direkt
#6 - 28 januari 2007 12:57
Hur många L-akvarium har du det till? Jag hade mitt till 450l och tyckte det körde på. Du har inte vridit kranarna så du inte fåt maximalt flöde?

//Camilla
#7 - 28 januari 2007 13:23
Det tog nog 3-4 dagar innan mitt tystnade tror jag om jag tänker efter
Har full fart på vattnet med orginal utblås i mitt 450L
#8 - 28 januari 2007 15:01
har de till ett 300l
Sjävklart e kranarna fult påställda
Vist de är ju drag men tyckte de borde vara mer ... kanska kan modda om utblåset lite
#9 - 28 januari 2007 15:29
Jag riktade ett lite mer mot ytan och ett något nedåt. Hade en ordentlig fart i karet. Hade utblåset i ena änden och insuget i andra änden av akvariet. Filtermaterial?

//Camilla
#10 - 16 mars 2007 15:20
kör filtermattan som är med samt biobollar i samtliga 3
#11 - 16 mars 2007 16:06
Deje-Nicke skrev:
Det tog nog 3-4 dagar innan mitt tystnade tror jag om jag tänker efter

Har full fart på vattnet med orginal utblås i mitt 450L

Samma här. Några dagar innan det slutade skvala. Ibland kommer det tillbaka lite men då brukar det försvinna vid 24h-stoppet.

Cheers
#12 - 16 mars 2007 16:06
Köpte samma filter här i Katrineholm för 1295. Har haft igång det i en månad utan problem.
MVH/kkk
#13 - 16 mars 2007 17:00
Evulen skrev:
jag har kasserat två st.. men testa att dra ur sladde och börja om... utan minsta lilla böj på slangarna! kan funka

Hur lyckas man att kassera 2 filter,glömde du ha i vatten eller.
MvH Richard
#14 - 16 mars 2007 17:33
1295 e ju under grossist pris ... du fick inte modell 1 som dom sålde ut då.
#15 - 18 mars 2007 01:24
Det är ju sant att man inte får så bra flås vid ytan med fx5 för att det är två grova utblås. Skulle vara bättre med ett utblås som var lite smalare, skulle få en bättre stråle då.
#16 - 18 mars 2007 09:38
wirre skrev:
Det är ju sant att man inte får så bra flås vid ytan med fx5 för att det är två grova utblås. Skulle vara bättre med ett utblås som var lite smalare, skulle få en bättre stråle då.

Det är ju bara att rikta ena utblåset upp mot ytan så får du ju bra snurr på ytan??? :confused: Vad är problemet. Mitt 450l var det bra snurr på vattnet och jag riktade ett utblås lite mot ytan och det andra mer framåt/neråt.

//Camilla

Annons