köpte ett akvarium idag

#1 - 18 februari 2008 14:05
hej jag köpte mitt fösta akvarium i dag i de har jag bara 2 stgupysar men vad kan jag ha mer i ett 56 l som inte växer ur det?
#2 - 18 februari 2008 14:32
Någon slags tetra skulle du nog kunna ha eller något par av någon mindre ciklid t.ex. Fjärilsciklid. Btw välkommen till denna beroende framkallande hobby;):D
Välkommen till Zoopet.
#3 - 18 februari 2008 15:10
Innan du köper flera fiskar, så låt akvariet köra igång ordentligt först. Bakterierna i filtret måste växa till sig innan du kan köpa flera fiskar. Det finns en bra tråd härinne om om akvarieuppstart, läs hemskt gärna den. :)
Då undviker du risken med en framtida massdöd.
#4 - 19 februari 2008 07:16
Jens A. skrev:
Innan du köper flera fiskar, så låt akvariet köra igång ordentligt först. Bakterierna i filtret måste växa till sig innan du kan köpa flera fiskar. Det finns en bra tråd härinne om om akvarieuppstart, läs hemskt gärna den. :)

Då undviker du risken med en framtida massdöd.

tack det var bra att veta jag som tänkte köpa nya nästa vecka
#5 - 19 februari 2008 08:45
nicenettis skrev:
tack det var bra att veta jag som tänkte köpa nya nästa vecka

Vänta tills burken rullar ordentligt, under tiden kan du fundera på vad för firrar du vill ha. Fråga gärna vidare om det är något du undrar över. :)
#6 - 19 februari 2008 08:48
en fråga som kom upp var hur mycket ska man igentligen mata de eller rättare sagt hur ofta några bra och vetare som igentligen inte vet något om fiskar sa en gång i veckan men det tycker jag låter lite de måste väl ha mat varje dag om inte flera gånger har jag fel?
#7 - 19 februari 2008 09:17
Hej.

Jag har på flera ställen läst & hört att man kan typ inte svälta ihjäl en fisk utan man matar dom. Ngn här på zoopet skrev att om man tar så mkt mat som man tror att man ska ge sen halverar det & till sist halverar det en gång till så blir det ganska rätt när man e ny på det iaf. Sen lär man sig med tiden.

Jens har helt rätt i att du bör vänta tills burken e inbajsad & alla nyttobakterier kommit igång innan du släpper ner fler fiskar. Släpp då bara ner kanske 3 st & vänta sen igen ca 3 veckor innan du släpper ner nästa. På så vis undviker du nitrit som gör att alla fiskar kan dö på en gång.

Lycka till & välkommen till denna magnifika, vackra, roliga & beroendeframkallande hobby! :-)

Mvh Eva
#8 - 19 februari 2008 10:45
nicenettis skrev:
en fråga som kom upp var hur mycket ska man igentligen mata de eller rättare sagt hur ofta några bra och vetare som igentligen inte vet något om fiskar sa en gång i veckan men det tycker jag låter lite de måste väl ha mat varje dag om inte flera gånger har jag fel?

Det finns en tumregel om att man inte skall mata mera än vad fiskarna kan äta upp på 2 minuter.
Under uppstart kan man istället köra på att ingen mat skall få nå bottnen.

Själv matar jag fiskarna varje dag, en gång om dagen även under uppstart. Men därom råder delade menningar, som det heter.
#9 - 19 februari 2008 13:19
Ett annat tips är att inte göra rent så mycket i akvariet nu i början. Det är viktigt att alla nyttiga bakterier får komma igång! Så låt filtret (pumpen) bara vara utan att göra rent det. Då skapas en bra bakterieflora i filtret.

Kul att du börjar med fiskar, om du tar det lugnt går det säkert bra, lycka till!
#10 - 19 februari 2008 13:27
nicenettis skrev:
hej jag köpte mitt fösta akvarium i dag i de har jag bara 2 stgupysar men vad kan jag ha mer i ett 56 l som inte växer ur det?

om du har en hona och en hane så behöver du inte köpa fler fiskar.

om ett par månader kommer du förmodligen börja undra vart du skall göra av alla ynglen......

någon liten tetra som stimmar fint och har bra färg skulle nog passa fint, exempelvis neontetra, eller svart neontetra, kanske 10-12 st i ditt kar skulle nog se bra ut.

eller någon av de mindre rasborerna kanske.

försök dock att ha så få arter som möjligt, bättre med många av en art, än 1 st av 15 arter.

samt att låt det gå någon månad, eller hellre 2-3 månader, innan du drattar i fler fiskar....som många säger ovan...då slipper du förgiftningar och massdöd...
#11 - 19 februari 2008 13:28
Jens A. skrev:
Vänta tills burken rullar ordentligt, under tiden kan du fundera på vad för firrar du vill ha. Fråga gärna vidare om det är något du undrar över. :)

Under tiden har två guppys blivit flera guppys...;):D
#12 - 19 februari 2008 13:30
Precis Kensa!
Det rullar snabbt här...ha ha:)
#13 - 19 februari 2008 13:30
A C-son skrev:
Under tiden har två guppys blivit flera guppys...;):D

om det är en hona + hane....alternativt redan gravida honor....:)
#14 - 19 februari 2008 14:59
det är hona och hane kan honan varit gravid redan från affärer ? hon ser verkligen rund ur om magen
#15 - 19 februari 2008 15:03
neontetra har jag fundrat på men visst är de köttätare också så de äter upp ynglen som evt guppyn bär på ? men det är klart mamma guppy är inte så dålig på det heller
#16 - 19 februari 2008 15:51
Ja hon är troligen gravid från affären. Men hennes yngel kommer också växa mycket snabbt och alla parar sig med varandra.... Invasion!

Det är bra att ha en yngelätande fisk, för annars kommer du få ett överbefolkat akvarium. Om du har mycket växter där ynglen kan gömma sig, så kommer några starka individer överleva, de svagare blir mat. Så skaffa ett stim med tetror senare om några veckor, om du vill :)

I naturen överlever inte alla yngel, så det är bara bra om de svagare exemplaren äts upp.
#17 - 19 februari 2008 15:53
nicenettis skrev:
det är hona och hane kan honan varit gravid redan från affärer ?

Ja, nästan med säkerhet om honor och hanar gick tillsammans i affären men det är även möjligt om hon träffat på hanar innan hon hamnade i butiken, "förrådsbefruktning". (Eller hur Kensa?:D)
#18 - 19 februari 2008 15:54
Märkligt...nu "rullade det på" fort igen![:o]:)
#19 - 19 februari 2008 16:18
vad kul får hoppas att någon av dessa yngel överlever då :-D
#20 - 21 februari 2008 18:00
jag har nästan bestämt mej för neontetra när jag köper fisk nästa gång men hur många är norrmalt att ha
#21 - 21 februari 2008 18:51
minst 10st .kanske 15 om du vill ha ett stort stim..det är rätt så säkert att nån eller några kommer dö på en gång ...sånt händer hahaha
#22 - 21 februari 2008 20:01
mår de bäst om de simmar i stim
#23 - 21 februari 2008 20:48
nicenettis skrev:
mår de bäst om de simmar i stim

Jo, det gör de. Iofs tycker jag bättre om kardinaltetra. :)
#24 - 21 februari 2008 21:36
Jens A. skrev:
Jo, det gör de. Iofs tycker jag bättre om kardinaltetra. :)

men neontetror har ju grymt fina färger.
jag själv köpte ett stort stim zebrafiskar..då j-vlar blir det rörelse i karet skit kul.fick veta att man ska mata zebra fiskar rätt mycket för dom är så jäkla aktiva.idag köpte jag tre skit snygga silvermolly och beställde vinröda platy:D
#25 - 21 februari 2008 21:41
Tougaye skrev:
men neontetror har ju grymt fina färger.

Har du tittat på kardinaltetror? Färgen är nästan samma men...
Jag tycker om kardinalteror med, kolla dem innan du köper neon :p
#26 - 21 februari 2008 21:58
Anna_mvb skrev:
Har du tittat på kardinaltetror? Färgen är nästan samma men...

Jag tycker om kardinalteror med, kolla dem innan du köper neon :p

visst är de lite ljusare mattare i färgen ? om så såg jagde när jag var och köpte växter i förgår mina siskar äter upp mina växter nu köpe jag med stora blad kanske de räcker längre

Annons