Köpt tre akvarium...!

#1 - 23 juni 2007 17:08
Hej
Oj... jag gjorde nått märkligt idag... :D... jag köpte tre akvarium...!
Jag klev ut på blocket för att kolla om jag kunde hitta ett litet billigt akvarium som jag skulle kunna ha som yngel akvarium då jag hittade detta fynd.
Ett 6 kantigt ett 5 kantigt och ett välvt/kupat akvarium.
Hmmm nu är bara frågan vad jag ska hitta på med dessa?
Det var ju inte meningen att jag skulle ha tre men jag fick ett sånt bra pris att jag måsta bara köpa.
Jag har ju tidigare ett större akvarium som jag har lite allt möjligt i nu.
Några tips om vad jag ska hitta på med dessa?
Jag ska ha ett i hallen och ett i vardagsrummet ev. blir ett i de minsta barnens rum eller så säljer jag det om jag känner att det blir för mycket med 4 st akvarium.
Vart hittar jag bra fiskaffärer..jag bor i Ljusdal så jag måste väl åka en bit misstänker jag.. Gävle eller?
Det mellanstora är 45L som jag köpt vet inte måtten på de andra tyvärr.
Eliza
#2 - 23 juni 2007 17:44
Hej
Blir lite avundsjuk, sitter ofta och kollar och drömmer om fler kar på Blocket.
Men min make tycker det räcker med de tre som vi har....
Förstår inte alls vad han menar, jag tycker att ha man tre akvarier så kan man lika gärna ha fem eller? Får väl tillägga att jag tyckt likadant med resten av djuren så vi har även nio katter och häst.
Lycka till hoppas du hittar något att ha i dem.
/B
#3 - 23 juni 2007 17:50
Om dom är små så kan du kanske köra levande födare / räkor och sånt.
#4 - 23 juni 2007 17:59
Skulle vilja ha nått annorlunda i nått av akvariumen.. har nyss köpt räkor som jag tycker är väldigt roliga fast lite väl färglösa...och tyvärr är de väldigt svåra att få att föröka sig.... jag ser helst att de ska föröka sig... är liksom lite av allt det mysiga med allt detta tycker jag..
Tycker mycket om sprudlande färg i akvariet.
#5 - 23 juni 2007 18:00
Om något av dom 3 akvarierna är 60+liter kanske du kan försöka få tag i någon Julle, dom är fina. Gul svarta oftast
#6 - 23 juni 2007 18:18
jag skulle satsat på några räkor och några ovanligare mindre levandefödare om akvariumena är runt 30 liter men om dom är större, runt 60 liter skulle jag satsat på fredds råd, julle, eller nån annan liten tanganyikaciklid
#7 - 23 juni 2007 18:39
fredd skrev:
Om något av dom 3 akvarierna är 60+liter kanske du kan försöka få tag i någon Julle, dom är fina. Gul svarta oftast

Hmm förlåt mitt okunnande... men vad är Julle? Har försökt söka mig fram utan reslutat?
Eliza
#8 - 23 juni 2007 18:44
Ett tips, du kan åka till akvariebutiker och kollar runt så kanske hittar du vad du vill ha.
#9 - 23 juni 2007 18:55
Julidochromis släktet. Om du går in på Avdelningar uppe i menyn, å tar Sötvattensfisk - artbeskrivningar. Så kan du söka på Julle, eller Julidochromis så kommer du hitta ett par fiskar
#10 - 23 juni 2007 19:20
Ja dom var ju lite roliga....
Kom ihåg nu sist jag var iväg så såg jag en blågrå fisk med jättepussmun kommer typiskt nog inte ihåg vad den heter... men jag ska kolla om det är något som jag skulle kunna ha.. för den var rolig sen var den så frammåt och kom fram... tror den fanns i andra färger med ... om jag inte är helt fel ute..
Eliza
#11 - 23 juni 2007 19:40
Hej Eliza

Precis såna klipp ska man göra!
Jag kollar blocket varje dag :D Gör klipp lite nu & då :p
Har 6 kar igång nu i varierande storlek & ytterligare 3 som jag just nu inte har plats till. Har flyttat fr hus till lgh ett tag [:-27]

Du skrev att dina räkor var färglösa, finns ju i flera färger, röda, randiga mf.
Ta en titt i butiker så hittar du säkert nån som passar dig bättre. Körsbärsräkor tex ska ju vara väldigt fertila av sig ;)

Lycka till med dina nya kar!
Mvh Eva
#12 - 23 juni 2007 19:42
Vad roligt med några nya akvarier.
Jag ser att ni bor i Ljusdal, här i Bollnäs har ni ju Mobackes, i Söderhamn finns det ju numera två affärer men hur kunskapen är där vet jag inte, och i Hudiksvall fanns det förr i tiden i alla fall två stycken zooaffärer .
Men vill man ha ngt annat än det vanligaste i sina akvarier så får man nog åka en bit, i Gävle finns det väll några butiker, fast nu var det väldigt länge sedan som jag var ner dit så jag vet inte hur det är med affärerna där..

Hälsningar från Anneth i Bollnäs
#13 - 24 juni 2007 09:08
Finns många fina små fiskar, jag har Boraras Birgittae i mitt ena lilla akvarium, 45l, de är väldigt fina att titta på tycker jag. Om du vet vad du vill ha kan du säkert beställa till affären även om den inte kan så mycket
#14 - 26 juni 2007 12:28
fredd skrev:

Nu fick jag reda på att litermåtten på dessa ska vara
6 kantigt 40L
5 kantigt 20L
Välvdruta 45L

Så tyvärr inget 60L liters som jag hade hoppats att det 6 kantiga var.
:( Men.. jag får väl möblera om lite...
i mitt 250L har jag idag 2 Gurrami, 2 Guppy, 2 Svärdbärare, 2 Molly, 2 Malar, 2 Räkor, 5 kilfläcksrasboror, 6 Guldbarber, 2 st Praktbotia, 1 Svart haj med röda fenor vet ej vad den heter? Kan ev vara en regnbågshaj ?? Men jag är osäker.
#15 - 5 november 2007 18:43
Galaxy? Dom e supersööta! Men jag tror dom e väldigt svåra att odla. Näst intill omöjliga. Nåona annan som känner till denna lilla fisk
#16 - 6 november 2007 20:26
har nyss köpt räkor som jag tycker är väldigt roliga fast lite väl färglösa...och tyvärr är de väldigt svåra att få att föröka sig....

du kan få ett 20 tal av mig :S haha dom gör ju ingt annat att göra barn. 5 honor är med rom nu
#17 - 6 november 2007 20:36
Gammal början på tråden men en varning. Åk aldrig omkring i en kombi. Såg 4st begagnade lite mindre terrarium på en zooaffär. Nog tusan gick alla 4st in därbak med baksätet fällt. Jag som bara skulle åka runt och titta lite. Var några år sen men nu är varningen gjord iaf
#18 - 6 november 2007 22:26
Tack eriahl för varning, men den kommer lite för sent..........
Har en Cheva Trans Sport, gissa huir stora akvarier det går in i en sån?
Man kan ju dessutom ta bort två stolsrader. Hmm
Skämt åsido, när familjen gnölade en smula över ännu ett kar, ringde jag sonens lärare, som gärna ville ha ett akvarium i klassrummet. så där gör jag flera flugor på smällen;
jag får en burk till, ungarna får nöjet att pröva akvaristlivet, familjen får tid att vänja sig.

Tillägas ska förstås att läraren har haft akvarium en gång i forntiden (så hon kan iallafall varsko, om nåt är kajko), klassen är jättesnäll och jag åker dit en gång i veckan och pysslar om det hela. Ett litet tips om man ramlar på fynd så där oförhappandes.

Annons