Orangina skrev:1) Hornbach i Fittja Stockholm
2) Michael heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)
3) Vad heter du??
Kensa skrev:vad jag heter spelar i detta sammanhang ingen roll, det är inte jag som kritiserar en butik.
Kan dock konstatera att Honbach i sthlm och Hornbach i Malmö uppför sig på helt olika vis.
Jag tycker det är tråkigt att det har blitt som det har blitt, och kan hålla med dig om att där
bör man inte handla förrän de har fått ordning på kundservicen.
.
Oj.. jag orkade inte läsa hälften;) Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet! Vitaprick är bara att beklaga men det kan faktiskt uppstå om introduktionen i nya karet inte varit optimal, av olika anledningar, men har fiskarna i affären samma åkomma så ska du få pengarna tillbaka, är fiskarna i affären däremot krya så är det bara att gilla läget och göra ett nytt försök och eventuellt i en annan butik om man är skeptisk!Orangina skrev:Har haft igång mitt 190l Akvarium i ca 3 år och bara haft problem med sjukdomar precis i början. Kollar vattenvärdena varje vecka och gör delvattenbyten regelbundet. Sköter mitt akvaruim med mycket stor omtanke. Kan tilläggas att dom fiskar som blev sjuka i början alla var från Hornbach, detta hade jag dock glömt när jag var där förra helgen och handlade byggvaror annars så hade jag absolut inte handlat fisk där igen. Köpte på "impuls" 15 st Neontetror som alla utom 1 dog på 10 dagar i vita prick sjukan och 5 st Kejsar tetra honor som visade sig ha en vit maskliknadnde parasit som fäst mellan fjällen och orsakat svullna bölder/sår på fisken. Har nu också börjat se tecken på vita prick på mina glödbandstertor och på en och annan Kejsar tetra. Åkte idag på lunchen till Hornbach och kontaktade personalen och förklarade mitt ärende. 5 dagars garanti på fisk repeterades ett antal gånger och diverse svammel och bortförklaringar som att citat- vita prick kan man få på vägen hem från affären eller bara så där hux flux och fiskarna blir stressade. Hade en diskussion om detta som bara ledde till dummare och dummare påstående från personalen. Tydligen så skulle mina fiskar bära på parasiten som sedan skulle smittad dom nya stressade fiskarna vilka i sin tur skulle göra så att det bröt ut på mina fiskar i sin tur och allt dett under 10 dagar. Jag frågade då om detta gällde parasitmaskarna också som satt på Kejsar tetrorna jag köpte ochsom sitter på deras fiskar i deras akvarium där jag fick mina fiskar ifrån. Men detta ville man inte ens prata om utan man fortsatte bara komma med fantasifulla förklaringar om hur vita prick tydligen finns överallt i och på allt inom akvaristik. Fick ingen ersättning eller nya fiskar (jag krävde inte detta då jag inte vill ha fler sjuka fiskar) eller mediciner för att bekämpa dessa parasiter som nu drabbbat mina "gamla" fiskar. Fick snällt gå till kassan och slänga ut 200kr på mediciner. Kan tilläggas att fiskarna kostade ca 155kr i inköp. Summa sumarum = 6 (än så länge) levande sjuka parasitbärande fiskar för 355kr. Ingen ursäkt eller ansvarstagande utan bara massa bortförklaringar och konstiga påståenden och teorier. Kommer aldrig mer att handla fisk där och jag avråder starkt andra att inte göra samma misstag som mig. Skulle ha tittat mera noggrannt på fiskarna och gjort en bedömning om jag verkligen skulle handla där men i all hast och stress så chansade jag. Ångrar denna chansning djupt och är riktigt irriterad på mig själv för att jag inte tittade noggrannt i akvarierna. Hade god lust att bara ta medicinerna i handen och gå ut därifrån men jag tänker inte börja stjäla nu bara för att jag är jävligt upprörd och ogillar deras butik efter denna dag. Vad kan man göra i detta fall och vad har man för rättigheter om man ser till konsumentköpslagen och butikens skyldigheter? Vad skulle ni/du gjort om detta hände er??
ansjo skrev:Nja, Kensa menar nog det här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22 under nummer 8:
8/ Kritik
Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).
Orangina skrev:1) Hornbach i Fittja Stockholm
2) Michael Satzger heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)
3) Vad heter du??
åheim skrev:Oj.. jag orkade inte läsa hälften;) Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet!
dåligt av butiken:mad: Senario: kund har kommit in med trasigt rör, säger till expedit -jag ska kolla så det blir rätt längd med mitt gamla rör, och i smyg byter ut det och knatar ut ur butiken med orden, tyvärr ni hade inget rör som passade mig så jag får ta mitt gamla rör och åka hem...;) Visst de kunde tro att det är du som bytt men dem måste lita på att en kund inte är så fräck ändå!rödtoppen skrev:Hornbach kan vara lite speciella, jag köpte ett lysrör (ej inom akvaristik).
Dum som jag är så öppnade jag inte förpackningen och tittade på lysröret, väl hemma så ser jag att det är av ett annat märke och att det är sönder. Jag åker direkt tillbaka till Hornback och påpekar detta men får bara till svar "vi säljer inte detta märke" om och om igen, fast jag påpekar att nån förmodligen tagit med sig ett trasigt och bytt ut det så kammar jag noll.
Efter detta öppnar jag alltid förpackningar (om de inte är fastlimmade förstås) och kollar att allt är som det ska.
fisheye skrev:Jag vågar tro att alla någon gång fått fiskar som varit sjuka eller som dött tämligen omedelbart i det egna akvariumet - men det är nog få som går tillbaka och kräver sin rätt.
Kjell Fohrman skrev:Jag har absolut inget emot dina citat ur konsumentköplagen och man skall absolut ha dom i åtanke, men jag har bara en synpunkt på ovanstående.
Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.
Om jag köper fisk i en affär så gör jag det aldrig på impuls, jag köper aldrig fiskar som inte verkar friska (har ett friskt och normalt beteende), jag är noga med transporten (fiskar är transportkänsliga så om man inte är noggrann så kan sjukdomar bryta ut) och sedan skall man självklart ha ett karantänsakvarium hemma och inte släppa ner nya fiskar direkt i ett ingånget huvudakvarium. Nya fiskar stressas av detta och kommer direkt i underläge (transporten är stressande, nya vattenvärden, ny inredning, stressas av de gamla fiskarna i akvariet etc.) och riskerar att bli sjuka och då smitta även de andra.
Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
Kjell Fohrman skrev:
Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.
Kjell Fohrman skrev:
Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
prillnos skrev:Hej!
Tråkigt att höra om Hornbach i Fittja, jag handlar där och jag känner inte alls igen det bemötande du beskriver. De har alltid varit ytterst hjälpsamma och tillmötesgående. Fick ett nytt akvarium när det nya sprack en vecka efter igångsättning, också nya fiskar som dött inom loppet av en vecka. Kanske personalen hade en dålig dag!
Kapten Zoom skrev:Hornbach i Fittja är helt ok. Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus. Jag tycker de är duktiga. Dåliga fiskar har alla butiker till och från. Troligen köps fisk in från samma odlare oavsett butik. Såvida Hornbach inte har direktkanaler från Tyskland?
Sen kan fisk dö av buken pga stress. Kanske blev de inte integrerade i gruppen. Eller så släppte du ned dem pang bom i akvariet utan att koppa. Eller var det för kallt i transporten. Eller nåt annat. Jag brukar bli mistänksam när folk ropar skitfiskar pga att halva populationen dött någon plågsam död. Och hos vem levde de där skitfiskarna sin sista tid tros?;)
Orangina skrev:Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
Orangina skrev:Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.
Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.
Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
Tobbe R skrev:Om det är döda fiskar i så gott som alla kar handlar man naturligtvis inte i butiken. Låter mera som oerfaren personal som inte visste hur man ska hantera en otrevlig kund och inte heller fått någon undervisning i konsumenträttigheter.
Om de har sjukdomar har du naturligtvis rätt att reklamera.
Tobbe
Orangina skrev:Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.
Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.
Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.