Köpt sjuka parasitdrabbade fiskar på Hornbach!!

#1 - 2 februari 2012 12:33
Har haft igång mitt 190l Akvarium i ca 3 år och bara haft problem med sjukdomar precis i början. Kollar vattenvärdena varje vecka och gör delvattenbyten regelbundet. Sköter mitt akvaruim med mycket stor omtanke. Kan tilläggas att dom fiskar som blev sjuka i början alla var från Hornbach, detta hade jag dock glömt när jag var där förra helgen och handlade byggvaror annars så hade jag absolut inte handlat fisk där igen. Köpte på "impuls" 15 st Neontetror som alla utom 1 dog på 10 dagar i vita prick sjukan och 5 st Kejsar tetra honor som visade sig ha en vit maskliknadnde parasit som fäst mellan fjällen och orsakat svullna bölder/sår på fisken. Har nu också börjat se tecken på vita prick på mina glödbandstertor och på en och annan Kejsar tetra. Åkte idag på lunchen till Hornbach och kontaktade personalen och förklarade mitt ärende. 5 dagars garanti på fisk repeterades ett antal gånger och diverse svammel och bortförklaringar som att citat- vita prick kan man få på vägen hem från affären eller bara så där hux flux och fiskarna blir stressade. Hade en diskussion om detta som bara ledde till dummare och dummare påstående från personalen. Tydligen så skulle mina fiskar bära på parasiten som sedan skulle smittad dom nya stressade fiskarna vilka i sin tur skulle göra så att det bröt ut på mina fiskar i sin tur och allt dett under 10 dagar. Jag frågade då om detta gällde parasitmaskarna också som satt på Kejsar tetrorna jag köpte ochsom sitter på deras fiskar i deras akvarium där jag fick mina fiskar ifrån. Men detta ville man inte ens prata om utan man fortsatte bara komma med fantasifulla förklaringar om hur vita prick tydligen finns överallt i och på allt inom akvaristik. Fick ingen ersättning eller nya fiskar (jag krävde inte detta då jag inte vill ha fler sjuka fiskar) eller mediciner för att bekämpa dessa parasiter som nu drabbbat mina "gamla" fiskar. Fick snällt gå till kassan och slänga ut 200kr på mediciner. Kan tilläggas att fiskarna kostade ca 155kr i inköp. Summa sumarum = 6 (än så länge) levande sjuka parasitbärande fiskar för 355kr. Ingen ursäkt eller ansvarstagande utan bara massa bortförklaringar och konstiga påståenden och teorier. Kommer aldrig mer att handla fisk där och jag avråder starkt andra att inte göra samma misstag som mig. Skulle ha tittat mera noggrannt på fiskarna och gjort en bedömning om jag verkligen skulle handla där men i all hast och stress så chansade jag. Ångrar denna chansning djupt och är riktigt irriterad på mig själv för att jag inte tittade noggrannt i akvarierna. Hade god lust att bara ta medicinerna i handen och gå ut därifrån men jag tänker inte börja stjäla nu bara för att jag är jävligt upprörd och ogillar deras butik efter denna dag. Vad kan man göra i detta fall och vad har man för rättigheter om man ser till konsumentköpslagen och butikens skyldigheter? Vad skulle ni/du gjort om detta hände er??
#2 - 2 februari 2012 12:38
.


1) Vilket hornbach är det frågan om ?


2) Det tillhör god sed att om man hänger ut en butik (rätt eller fel) att man samtidigt talar vad men heter.



.
#3 - 2 februari 2012 13:27
1) Hornbach i Fittja Stockholm

2) Michael Satzger heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)

3) Vad heter du??
#4 - 2 februari 2012 13:30
Orangina skrev:
1) Hornbach i Fittja Stockholm



2) Michael heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)



3) Vad heter du??



vad jag heter spelar i detta sammanhang ingen roll, det är inte jag som kritiserar en butik.



Kan dock konstatera att Honbach i sthlm och Hornbach i Malmö uppför sig på helt olika vis.

Jag tycker det är tråkigt att det har blitt som det har blitt, och kan hålla med dig om att där
bör man inte handla förrän de har fått ordning på kundservicen.



.
#5 - 2 februari 2012 14:27
När jag var i Hornbach i fittja för några månader sen la jag märke nästan alla deras neontetror hade vitaprick sjukan, var typ 100 tetror fast de måste ju märkt detta och kört medeicn eller :/?

Kensa skrev:
vad jag heter spelar i detta sammanhang ingen roll, det är inte jag som kritiserar en butik.







Kan dock konstatera att Honbach i sthlm och Hornbach i Malmö uppför sig på helt olika vis.



Jag tycker det är tråkigt att det har blitt som det har blitt, och kan hålla med dig om att där

bör man inte handla förrän de har fått ordning på kundservicen.







.
#6 - 2 februari 2012 16:17
Orangina skrev:
Har haft igång mitt 190l Akvarium i ca 3 år och bara haft problem med sjukdomar precis i början. Kollar vattenvärdena varje vecka och gör delvattenbyten regelbundet. Sköter mitt akvaruim med mycket stor omtanke. Kan tilläggas att dom fiskar som blev sjuka i början alla var från Hornbach, detta hade jag dock glömt när jag var där förra helgen och handlade byggvaror annars så hade jag absolut inte handlat fisk där igen. Köpte på "impuls" 15 st Neontetror som alla utom 1 dog på 10 dagar i vita prick sjukan och 5 st Kejsar tetra honor som visade sig ha en vit maskliknadnde parasit som fäst mellan fjällen och orsakat svullna bölder/sår på fisken. Har nu också börjat se tecken på vita prick på mina glödbandstertor och på en och annan Kejsar tetra. Åkte idag på lunchen till Hornbach och kontaktade personalen och förklarade mitt ärende. 5 dagars garanti på fisk repeterades ett antal gånger och diverse svammel och bortförklaringar som att citat- vita prick kan man få på vägen hem från affären eller bara så där hux flux och fiskarna blir stressade. Hade en diskussion om detta som bara ledde till dummare och dummare påstående från personalen. Tydligen så skulle mina fiskar bära på parasiten som sedan skulle smittad dom nya stressade fiskarna vilka i sin tur skulle göra så att det bröt ut på mina fiskar i sin tur och allt dett under 10 dagar. Jag frågade då om detta gällde parasitmaskarna också som satt på Kejsar tetrorna jag köpte ochsom sitter på deras fiskar i deras akvarium där jag fick mina fiskar ifrån. Men detta ville man inte ens prata om utan man fortsatte bara komma med fantasifulla förklaringar om hur vita prick tydligen finns överallt i och på allt inom akvaristik. Fick ingen ersättning eller nya fiskar (jag krävde inte detta då jag inte vill ha fler sjuka fiskar) eller mediciner för att bekämpa dessa parasiter som nu drabbbat mina "gamla" fiskar. Fick snällt gå till kassan och slänga ut 200kr på mediciner. Kan tilläggas att fiskarna kostade ca 155kr i inköp. Summa sumarum = 6 (än så länge) levande sjuka parasitbärande fiskar för 355kr. Ingen ursäkt eller ansvarstagande utan bara massa bortförklaringar och konstiga påståenden och teorier. Kommer aldrig mer att handla fisk där och jag avråder starkt andra att inte göra samma misstag som mig. Skulle ha tittat mera noggrannt på fiskarna och gjort en bedömning om jag verkligen skulle handla där men i all hast och stress så chansade jag. Ångrar denna chansning djupt och är riktigt irriterad på mig själv för att jag inte tittade noggrannt i akvarierna. Hade god lust att bara ta medicinerna i handen och gå ut därifrån men jag tänker inte börja stjäla nu bara för att jag är jävligt upprörd och ogillar deras butik efter denna dag. Vad kan man göra i detta fall och vad har man för rättigheter om man ser till konsumentköpslagen och butikens skyldigheter? Vad skulle ni/du gjort om detta hände er??
Oj.. jag orkade inte läsa hälften;) Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet! Vitaprick är bara att beklaga men det kan faktiskt uppstå om introduktionen i nya karet inte varit optimal, av olika anledningar, men har fiskarna i affären samma åkomma så ska du få pengarna tillbaka, är fiskarna i affären däremot krya så är det bara att gilla läget och göra ett nytt försök och eventuellt i en annan butik om man är skeptisk!
#7 - 2 februari 2012 16:39
Kensa ville väl bara att han skulle namnge butiken- inte sig själv? Det finns ju många Hornbach i landet....
#8 - 2 februari 2012 16:47
Nja, Kensa menar nog det här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22 under nummer 8:
8/ Kritik
Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).
#9 - 2 februari 2012 17:48
ansjo skrev:
Nja, Kensa menar nog det här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22 under nummer 8:

8/ Kritik

Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).

Aha! Jag uppfattade det som att han ville veta vilken affär.
#10 - 2 februari 2012 20:54
Orangina skrev:
1) Hornbach i Fittja Stockholm



2) Michael Satzger heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)



3) Vad heter du??



good answer! :D haha..

kan bara hålla med, håller inte en butik måttet är det väl lika bra att informera om det.. även en butik har väl chansen att skriva ett par rader här på zoopet.. de har ju en pr-ansvarig som borde vara mån om förtetagets rykte gentemot den publik de har.. alltså typ här!

de ska ju alltid hålla på med sitt, "vi kan inte kommentera enskilda fall men vår riktlinje är generellt bla bla bla"

step the fuck up och se till att inte göra en kund förbannad.. visserligen finns det självklart idioter till kunder men även det brukar ju krypa fram till slut, speciellt om butiken faktiskt KAN kommentera ett enskilt fall.. det är ju inte helt omöjligt för någon utomstående på ett stort forum att faktiskt kontrollera om de har prick/mask i sina kar.. har de det har de gjort bort sig..
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 februari 2012 20:58
åheim skrev:
Oj.. jag orkade inte läsa hälften;) Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet!

Det spelar ingen roll vad du anser - Zoopets regler gäller för alla som skriver här och dit hör att man gärna kan kritisera namngivna företag om man själv inte är anonym (vilket Orangina inte längre är).
#12 - 2 februari 2012 21:41
Hornbach kan vara lite speciella, jag köpte ett lysrör (ej inom akvaristik).
Dum som jag är så öppnade jag inte förpackningen och tittade på lysröret, väl hemma så ser jag att det är av ett annat märke och att det är sönder. Jag åker direkt tillbaka till Hornback och påpekar detta men får bara till svar "vi säljer inte detta märke" om och om igen, fast jag påpekar att nån förmodligen tagit med sig ett trasigt och bytt ut det så kammar jag noll.

Efter detta öppnar jag alltid förpackningar (om de inte är fastlimmade förstås) och kollar att allt är som det ska.
#13 - 2 februari 2012 21:54
rödtoppen skrev:
Hornbach kan vara lite speciella, jag köpte ett lysrör (ej inom akvaristik).

Dum som jag är så öppnade jag inte förpackningen och tittade på lysröret, väl hemma så ser jag att det är av ett annat märke och att det är sönder. Jag åker direkt tillbaka till Hornback och påpekar detta men får bara till svar "vi säljer inte detta märke" om och om igen, fast jag påpekar att nån förmodligen tagit med sig ett trasigt och bytt ut det så kammar jag noll.



Efter detta öppnar jag alltid förpackningar (om de inte är fastlimmade förstås) och kollar att allt är som det ska.
dåligt av butiken:mad: Senario: kund har kommit in med trasigt rör, säger till expedit -jag ska kolla så det blir rätt längd med mitt gamla rör, och i smyg byter ut det och knatar ut ur butiken med orden, tyvärr ni hade inget rör som passade mig så jag får ta mitt gamla rör och åka hem...;) Visst de kunde tro att det är du som bytt men dem måste lita på att en kund inte är så fräck ändå!
#14 - 3 februari 2012 07:54
Hej Orangina,
Jag kan mycket väl förstå din frustration. Jag är inte jurist, men så vitt jag förstår så gäller Konusmentköplagen http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/ och det är en tvingande lag. Om jag fattat rätt så gäller lagen oavsett om det är en död produkt eller levande vara. Detta kan låta knasigt förstås men det är ju inte ditt problem - tvärtom.

Femdagars garanti är deras eget påhitt om jag fattar rätt - 6 månadersregel gäller...Observera att bevisbördan åligger säljaren. Om du kan se att deras fiskar är sjuka så styrker det förstås dina argument - men på sätt och vis är det irrelevant för det är säljaren som skulle bevisa att vita prick kom av ditt akvarium. Förstås tämligen svårt att bevisa.

Jag vågar tro att alla någon gång fått fiskar som varit sjuka eller som dött tämligen omedelbart i det egna akvariumet - men det är nog få som går tillbaka och kräver sin rätt. Eftersom du gjort det och säljaren helt enkelt ignorerat dig så kan du likaväl göra en anmälan till ARN (http://www.arn.se/). Förstås intressant att veta hur de bedömer ett sådant fall.

Jag klistrar in lite relevanta dela ur konsumenköplagen. Lycka till!


[h=2]Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?[/h][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]Om det är något fel på din vara kan du:[/FONT][/COLOR][/LEFT]
[LIST]
[*]kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
[*]kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
[*]kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
[*]häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
[*]hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
[/LIST][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
[/FONT][/COLOR][/LEFT]
Samt;
[h=2]När är varan felaktig?[/h][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]Din vara är felaktig om:[/FONT][/COLOR][/LEFT]
[LIST]
[*]den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
[*]bruksanvisning saknas.
[/LIST][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:[/FONT][/COLOR][/LEFT]
[LIST]
[*]den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
[*]den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
[*]den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
[/LIST][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]Varan är dessutom felaktig om:[/FONT][/COLOR][/LEFT]
[LIST]
[*]säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
[*]den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
[*]säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
[*]den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
[/LIST][h=3]Sexmånadersregeln[/h][LEFT][COLOR=#000000][FONT=Arial]För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
[/FONT][/COLOR][/LEFT]
-----------------------------
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 februari 2012 08:15
fisheye skrev:
Jag vågar tro att alla någon gång fått fiskar som varit sjuka eller som dött tämligen omedelbart i det egna akvariumet - men det är nog få som går tillbaka och kräver sin rätt.

Jag har absolut inget emot dina citat ur konsumentköplagen och man skall absolut ha dom i åtanke, men jag har bara en synpunkt på ovanstående.

Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.

Om jag köper fisk i en affär så gör jag det aldrig på impuls, jag köper aldrig fiskar som inte verkar friska (har ett friskt och normalt beteende), jag är noga med transporten (fiskar är transportkänsliga så om man inte är noggrann så kan sjukdomar bryta ut) och sedan skall man självklart ha ett karantänsakvarium hemma och inte släppa ner nya fiskar direkt i ett ingånget huvudakvarium. Nya fiskar stressas av detta och kommer direkt i underläge (transporten är stressande, nya vattenvärden, ny inredning, stressas av de gamla fiskarna i akvariet etc.) och riskerar att bli sjuka och då smitta även de andra.

Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
#16 - 3 februari 2012 08:26
Bra skrivet Kjell!:)
#17 - 3 februari 2012 08:37
Ett bra tips tycker jag är att alltid slå i lite grovsalt samtidigt som man släpper nya fiskar i akvariet. Detta minskar stressen för de nya fiskarna och risken för att sjukdomar som vita priocksjukan bryter ut. Mängden salt beror lite på hur rädd man är om sina växter. Upp till 1 dl/100 liter vatten om det inte finns växter i akvariet annars betydligt mindre (kanske 2-3 maskedar / 100 liter vatten).

mvh

olof
#18 - 3 februari 2012 08:49
Fisheye stort tack för ditt mycket proffsiga och informativa svar. Det var detta som jag undrade över :)
#19 - 3 februari 2012 09:02
Jag har absolut inget emot dina citat ur konsumentköplagen och man skall absolut ha dom i åtanke, men jag har bara en synpunkt på ovanstående.



Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.



Om jag köper fisk i en affär så gör jag det aldrig på impuls, jag köper aldrig fiskar som inte verkar friska (har ett friskt och normalt beteende), jag är noga med transporten (fiskar är transportkänsliga så om man inte är noggrann så kan sjukdomar bryta ut) och sedan skall man självklart ha ett karantänsakvarium hemma och inte släppa ner nya fiskar direkt i ett ingånget huvudakvarium. Nya fiskar stressas av detta och kommer direkt i underläge (transporten är stressande, nya vattenvärden, ny inredning, stressas av de gamla fiskarna i akvariet etc.) och riskerar att bli sjuka och då smitta även de andra.



Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.


Håller med dig om mycket som du skriver och jag brukar alltid (utom just denna gång som jag också skriver) kontrollera skicket på fiskarna jag köper mycket noga och inte impulshandla. Detta var mer att jag passade på när jag ändå var i butiken och köpte byggvaror.

Sen att jag inte har ett extra karantänakvarium att använda enligt konstens alla regler måste ju aven gälla för otroligt många som köper fisk. Bor ca 4-5 minuter ifrån Horbach och jag hade påsarna som var ordentligt förpackade under jackan på vägen hem i den varma bilen. Vande sedan in fiskarna i lugn och ro efter konstens alla regler.

Vita prick kan jag väl hålla med om att det är svårare att veta vart det kom ifrån och varför, men maskparasiter som sitter på fisken från köp vilket jag också kunde peka ut på fiskar i "säljakvariet" måste ju om något bevisa att dom sålt sjuk fisk till mig. Har dom då inget ansvar gentemot mig bara för att det gått 10 dagar istället för 5??
#20 - 3 februari 2012 09:25


Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.


Poängen med konsumentköplagen är att du inte ska behöva skylla på affären. Det är affären/säljaren som har bevisbördan. Alla förstår vi att detta är en snart sagt omöjlig uppgift. Men poängen med lagen är ju just att balansera lekmannaaktören och den professionella aktören. Som jag skrev så är det ganska knasigt att man inte särskiljer djur och livlösa produkter.



Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.


Absolut! Jag har inte argumenterat emot detta. Men om man nu möter, som personen ifråga beskriver det, en professionell (i bemärkelsen att man tjänar pengar) näringsidkare som helt vänder en ryggen så tycker jag att man ska använda dessa medel som lagen ger möjlighet till. Visst har man ett eget ansvar - men detta frånsäger ju inte säljaren ett ansvar. Det bästa och mest rimliga i den beskrivna situationen skulle väl ändå vara att säljaren åtminstone försökte vara tillmötesgående på något sätt. Jag tycker inte man ska försvara en situation där en näringsidkare vänder en ryggen (oavsett om det är en tjänst, produkt eller ett levande väsen) som det handlar om.
#21 - 3 februari 2012 13:53
Hej!
Tråkigt att höra om Hornbach i Fittja, jag handlar där och jag känner inte alls igen det bemötande du beskriver. De har alltid varit ytterst hjälpsamma och tillmötesgående. Fick ett nytt akvarium när det nya sprack en vecka efter igångsättning, också nya fiskar som dött inom loppet av en vecka. Kanske personalen hade en dålig dag!
#22 - 3 februari 2012 14:30
prillnos skrev:
Hej!

Tråkigt att höra om Hornbach i Fittja, jag handlar där och jag känner inte alls igen det bemötande du beskriver. De har alltid varit ytterst hjälpsamma och tillmötesgående. Fick ett nytt akvarium när det nya sprack en vecka efter igångsättning, också nya fiskar som dött inom loppet av en vecka. Kanske personalen hade en dålig dag!


Vem hade du kontakt med?? Mannen eller kvinnan??
#23 - 3 februari 2012 15:19
Hornbach i Fittja är helt ok. Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus. Jag tycker de är duktiga. Dåliga fiskar har alla butiker till och från. Troligen köps fisk in från samma odlare oavsett butik. Såvida Hornbach inte har direktkanaler från Tyskland?

Sen kan fisk dö av buken pga stress. Kanske blev de inte integrerade i gruppen. Eller så släppte du ned dem pang bom i akvariet utan att koppa. Eller var det för kallt i transporten. Eller nåt annat. Jag brukar bli mistänksam när folk ropar skitfiskar pga att halva populationen dött någon plågsam död. Och hos vem levde de där skitfiskarna sin sista tid tros?;)
#24 - 3 februari 2012 16:02
Hornbach i Fittja är helt ok. Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus. Jag tycker de är duktiga. Dåliga fiskar har alla butiker till och från. Troligen köps fisk in från samma odlare oavsett butik. Såvida Hornbach inte har direktkanaler från Tyskland?



Sen kan fisk dö av buken pga stress. Kanske blev de inte integrerade i gruppen. Eller så släppte du ned dem pang bom i akvariet utan att koppa. Eller var det för kallt i transporten. Eller nåt annat. Jag brukar bli mistänksam när folk ropar skitfiskar pga att halva populationen dött någon plågsam död. Och hos vem levde de där skitfiskarna sin sista tid tros?;)


Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.

Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.

Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
#25 - 3 februari 2012 16:32
Jag håller med om att affärer inte skall sälja sjuk fisk och sedan snacka bort det! De borde också reagera direkt om en kund påvisar att det finns sjuka fiskar i ett akvarium i affären.
Däremot anser jag att du har ett visst ansvar att titta på fisken innan du köper. Det kan faktiskt vara så att exempelvis ett parasitangrepp inte syntes vid köptillfället och att det bröt ut samtidigt hos dig och i affären.
Helt enkelt olycksfall i arbetet.
Du skriver:

Orangina skrev:
Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.

Vilket betyder att du gjort allt enligt dig utom det viktigaste. Vilket du också tycks vara medveten om. Nämligen karantän. Hade du gjort det hade du haft en stor möjlighet att undvika smittning av dina gamla fiskar samt haft ett betydligt bättre argument i affären.
Som andra har skrivit här så kan stress i olika formar framkalla exempelvis vita prick sjukan. Detta är något man skall vara beredd på inom den här hobbyn. Det finns olika meningar om hur dessa sjukdomar sprids men man kan aldrig garantera att det inte kan hända.

Hoppas att allt har fungerat och att dina fiskar är på bättringsvägen:)
#26 - 3 februari 2012 17:13
Orangina skrev:
Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.



Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.



Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.


Om det är döda fiskar i så gott som alla kar handlar man naturligtvis inte i butiken. Låter mera som oerfaren personal som inte visste hur man ska hantera en otrevlig kund och inte heller fått någon undervisning i konsumenträttigheter.
Om de har sjukdomar har du naturligtvis rätt att reklamera.
Tobbe
#27 - 3 februari 2012 20:50
Tobbe R skrev:
Om det är döda fiskar i så gott som alla kar handlar man naturligtvis inte i butiken. Låter mera som oerfaren personal som inte visste hur man ska hantera en otrevlig kund och inte heller fått någon undervisning i konsumenträttigheter.

Om de har sjukdomar har du naturligtvis rätt att reklamera.

Tobbe


Nu var inte jag särskilt otrevlig alls när jag pratade med personalen. Var lugn och saklig när vi diskuterade problemet och ansvarsfrågan. Framstår nog som mycket aggresivare än jag är med det jag skriver här på forumet. Höjde aldrig rösten eller blev särskilt frustread. Irritationen kom nog mer efterråt när man gått igenom allt i huvet ett par gånger. Och läst på mer om sjukdomar mm.
#28 - 3 februari 2012 21:20
Orangina skrev:
Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.



Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.



Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.

En sak jag lärt mig med akvaristik är at det krävs tålamod. Något du tyvärr verkar sakna helt. Coola ned litet, chilla typ. Sen ska du se att det går bättre med dina fiskar.
Mvh











Annons