Köpt nytt akvarium

#1 - 19 juni 2005 07:32
På torsdag ska jag hämta mitt nya 50-liters sexkantiga akvarium. Jag har nu ett 60-liters.
Ska jag låta det nya akvariumet vara igång ett tag innan jag lägger i fiskarna i det eller kan jag ta vattnet från mitt gamla akvarium och köra igång direkt?
Allt är nytt i det nya, även gruset köper jag nytt.
#2 - 19 juni 2005 07:51
Det bästa är om du kan köra igång det nya akvariet med det gamla filtret.
I vattnet finns inte många nyttobakterier.
mvh Daniel
#3 - 19 juni 2005 13:19
Nä det gamla filtret vill jag inte sätta i det nya. När jag köpte växter senast, så följde det nämnligen med snäckor som har bosatt sej i filtret. Jag har nog snart gjort allt för att dom ska försvinna.
#4 - 19 juni 2005 13:27
Snäckor är akvaristikens flourtanter.
De vill så väl och gör så mycket nytta, ändå är de så avskydda.
#5 - 19 juni 2005 20:55
du kan glömma de där med snäckfritt akvarium det existerar inte typ.

om man inte tvättar växterna i alun innan man stoppar ner dom i karet så kommer dom in men personligen finner jag det vara ett litet problem.

ta en plastpinne eller dylikt och krossa alla snäckor du ser 3ggr per dag.
räcker med att jag gör det 1 dag så har ja fått bort 99% av alla snäckor brukar spara 2-3st då dom dels städar dels visar om jag matar för mycket för då kommer dom i driver å hälsar på.
#6 - 20 juni 2005 14:46
Sen jag började med att ta bort korgen och luddet från växterna, samt skölja dem i ljummet vatten innan de planteras i akvariet så har jag inte sett en enda snigel.

Men jag kanske bara haft tur, eller är det otur?
#7 - 20 juni 2005 14:59
[QUOTE=Malplacerad]Men jag kanske bara haft tur, eller är det otur?[/QUOTE]

Otur skulle ja säga.
personligen tycker jag det ser helt ok ut att ha en 2-3st är ju invånare de också men inte kul å snyggt om de skulle va 200-300st däremot vilket det tenderar till att bli men då jag har ett litet kar så är det lätt att hålla efter dom.
skulle ja haft ett 540L typ då hade ja nog gjort va ja kunnat för att undvika dom.
#8 - 20 juni 2005 15:01
[QUOTE=daniel60]Snäckor är akvaristikens flourtanter.
De vill så väl och gör så mycket nytta, ändå är de så avskydda.[/QUOTE]

gillade detta skarpt :)
#9 - 20 juni 2005 18:39
Jag har alltid sköljt mina nya växter i skållhett vatten och på det sättet aldrig fått snäckor/sniglar i akvariet :)

Annons