Köpt ny pump efter att den andra gick sönder.

#1 - 4 juli 2008 20:50
Idag var min sambo och köpte en pump till mitt 54liters akvarium då förra har gått sönder. Innan hade jag en juwel 280pump av typen som sitter i akvariumet i en stor svart box.
Samma sort fanns inte i affären, så han köpte UNIFILTER 280av Aquael.
Det vill säga ett innerfilter med tillhörande pump.
Eftersom jag alltså fick filter+pump undrar jag om jag ska slänga det gamla filtret? Kan man ha "för mycket" filter i akvariumet?

Eftersom den nya pumpen inte är av samma märke passade den inte i den svarta boxen helt, så jag trixade ihop det så att den nya pumpen är i, med starkt flöde, dock är den inte lika effektiv som förra. Tror ni jag kan ha det såhär?

Detta blev rörigt. Kanske bäst att bifoga bilder?
#2 - 4 juli 2008 21:38
bilder helst
#3 - 9 juli 2008 11:45
Ja, det känns som att bilder är bra, lite svårt att se det framför mig.
#4 - 11 juli 2008 13:57
#5 - 11 juli 2008 14:03
märker du av att den inte e lika effektiv eller tycker du att den blåser ut "för lite" frågan är om filtret gör sig rättvist så som den är instalerad.. vattnet passerar väl inget filter va jag kan se utan går mer eller minder direkt genom pumpen..
#6 - 11 juli 2008 14:23
Du får nog göra en makeover på pumpen i det karet. Det finns originalpumpar till Juwel som passar deras filterkammare och är inte så jättedyra. Så som pumphuvudet sitter nu fungerar den bara som en cirkulationspump utan rening, kunde du däremot pussla ihop den till insugshålet som är original skulle den funka bra mycket bättre.
Men detta förutsätter att filterkammaren ser ut som till de större karen såsom Rio 240, något som jag inte vet.

Jag är även lite avis på er andmatsodling;)....not:D!
#7 - 12 juli 2008 09:28
Men vattnet borde väl renas i det nya filtret som sitter inuti pumpen?:confused:
Och det gamla är mer som en komplettering?
Förvirrat.
#8 - 12 juli 2008 10:36
Frulle skrev:
Men vattnet borde väl renas i det nya filtret som sitter inuti pumpen?:confused:

Och det gamla är mer som en komplettering?

Förvirrat.
ja det filtreras genom din aquael pump men vattnet går aldrig igenom dit juwelfilter! Häe kan du best en ny pump till ditt juwel
http://www.pwss.se/product.php?productid=4317&cat=291&page=1
#9 - 12 juli 2008 16:42
Men räcker filtret som finns i den nya pumpen?
Hur länge kan jag vänta med att köpa ny pump om det nu behövs? *Pank*
Eller skulle man kunna lämna tillbaka den nya trots att den används?
#10 - 12 juli 2008 17:19
Frulle skrev:
Men räcker filtret som finns i den nya pumpen?

Hur länge kan jag vänta med att köpa ny pump om det nu behövs? *Pank*

Eller skulle man kunna lämna tillbaka den nya trots att den används?
det nya filtret är inte i närheten av samma filtervoym som i juwelfiltret och är inte tillräcklig till mer än några enstaka små fiskar så jag tycker du ska investera i en ny pump till juwelfitret! Butiken låter inte ett köp gå tillbaka om du har haft pumpen i vattnet!
#11 - 14 juli 2008 19:37
Då har man köpt ny passande pump idag.
Jag har installerat den som man skulle, men den har inte kommit igång än, brukar det dröja ett tag?
#12 - 14 juli 2008 19:42
... nä den brukar trycka ut lite luft i början men det brukar bara ta några sekunder! va är det för pump?
edit: duuh:p såg inte att det var samma tråd:)
#13 - 14 juli 2008 19:52
Kanske det är luft kvar i själva pumphuset?
#14 - 14 juli 2008 20:03
Hur får jag bort luften då?
#15 - 14 juli 2008 20:23
Jag kan tillägga att pumpen är lite varm, men den har fortfarande inte kommit igång.
#16 - 15 juli 2008 00:08
men jösses människa, dra ur sladden och choka den ett par gånger annars får du demontera och kontrollera så insuget inte är tätt..
#17 - 15 juli 2008 04:40
Du kan prova att luta pumphuvudet lite åt olika håll, eller om du har monterat utblåsröret snett nedåt provar att vända det snett uppåt istället.

Annons