köpt fisk, vet inte vad??

#1 - 20 januari 2006 16:50
Jo, va å köpte 2 fiskar idag som då hette tetra tiger(stod så på lappen)
men hittar då ingen fisk med det namnet.
Tiger tetra har jag ju hittat å den är väldigt olik min, tycker jag allt
http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=14881

hmm, ska det inte gå å länka till en bild?

#2 - 20 januari 2006 16:52
Grymmt sotig bild, ser inte så mycket på den.

Är endast guldmedlemmar som kan lägga in bilder här.
#3 - 20 januari 2006 17:00
ok, tack för svaret... ska försöka ta en bättre bild...
#4 - 20 januari 2006 17:11
[quote=welljon]Jo, va å köpte 2 fiskar idag som då hette tetra tiger(stod så på lappen)
men hittar då ingen fisk med det namnet.
Tiger tetra har jag ju hittat å den är väldigt olik min, tycker jag allt
http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=14881

hmm, ska det inte gå å länka till en bild?

[/quote]

det liknar en bottentittare
#5 - 20 januari 2006 17:44
nu har ju kameran gått å dött åxå...
nån bottentittare verkar det inte vara.. av vad vi hittat på nätet.
när de inte gör någe speciellt så "hänger dem" som på bilden me andra ord.. har en ruggig smak för mindre fiskar, typ zebratetra..
#6 - 20 januari 2006 19:40
ser satans hungrig ut.... stor mun =mkt foder =trolig köttätare...
#7 - 20 januari 2006 19:54
hehe, jodå... köttätare är den allt... det första den gjorde va att bita tag i en platy(eller hur det nu stavas) men den va allt för stor för att äta...
#8 - 20 januari 2006 21:35
Hydrolycus är en släkting till tetra och nästan piraya ,men det blir stora bestar
#9 - 20 januari 2006 21:53
ok.. får leta lite på det namnet... den skulle iaf bli runt 40 cm.
#10 - 20 januari 2006 22:03
haha... jodå Peter, verkar som du hade rätt
här är ju en bild på finingen http://www.thejump.net/id/Payara.jpg

Hydrolycus scomberoides ska då tydligen va det latinska namnet...
nån som har koll vart man kan kolla va de heter på svenska?
#11 - 20 januari 2006 22:04
#12 - 21 januari 2006 13:16
har du fått den att käka än?, dom behöver ofta levande byten.
#13 - 21 januari 2006 14:52
hehe, efter 2 minuter i akvariet så högg de på någe platys men de va lite stora... men det har försvunnit 2 zebratetror som jag sett åsså 4 neontetror
+ en guppyhona.. men den har nog arowanan tagit...
#14 - 21 januari 2006 15:33
hehe, gött de, prova med att ta fiskelina runt en fiskbit och pimpla lite med den och se om den hugger, lättare om du får den att käka dött.
Vad fick du ge för den??
#15 - 21 januari 2006 15:57
ok, får ta å testa det sen...

betalade 240:- st.
#16 - 23 januari 2006 14:18
hur har det gått, har du fått den att käka dött än??
#17 - 23 januari 2006 18:49
har inte blivit av att testa än... är sjuk som en åsna...
de får nog tömma akvariet på matfisk först..
#18 - 25 januari 2006 11:02
[quote=welljon]http://www.thejump.net/id/Payara.jpg[/quote]

:eek: Vilken best!!!

Cool!
#19 - 25 januari 2006 11:06
Grym firre! Du måste ha ett rätt fläskigt kar för den eller?
Den ser ut som nåt från en mardröm =)
#20 - 25 januari 2006 11:16
Gladys:haha, jo... men riktigt så stor blir de inte i fångenskap.. tror max längden är 40 cm...

Join4t:de simmar i ett 210Liters kar nu... blir större till våren
#21 - 25 januari 2006 12:27
Ok, blir intressant att höra om dina vänner har fingrarna kvar om några år... mina vänner brukar iaf inte kunna hålla fingrarna borta från akvariet =)
#22 - 25 januari 2006 14:30
Du får ursäkta mig, men att köpa en fisk som man inte vet nånting om tycker inte jag är särskilt klokt, för att uttrycka det milt...
#23 - 25 januari 2006 17:00
Jo, alla har vi våran åsikt... tur att man inte behöver ta åt sig;-)

Nu är det ju så att jag inte orkar sitta å läsapå om en firre i tre år för att sen köpa... men det ska nog lösa sig ska du se...

Men om man som zoohandlare köper in en fisk de inte heller vet någe om.. är det då zoohandlarn eller konsumenten som är boven i dramat, jaja.. orka...
#24 - 25 januari 2006 19:23
[QUOTE=welljon]Nu är det ju så att jag inte orkar sitta å läsapå om en firre i tre år för att sen köpa... men det ska nog lösa sig ska du se...[/QUOTE]

Tre år är lite väl länge va? ;)

Men det är faktiskt inte alltid det ordnar sig. Jag har själv lärt mig den hårda vägen (dock var den betydligt hårdare för fisken :() När jag var naiv nybörjare och litade på vad de sa på akvariebutiken köpte jag en mycket fin fisk till min dåvarande flickvän. Den miljön som vi kunde erbjuda den stackars fisken var dock helt olämplig för arten och den stackaren tynade bara bort innan vi lyckades omplacera den [:(]
#25 - 25 januari 2006 21:05
Det är väl bra om du kan lösa det.

Jag har också gjort misstag, men nu brukar jag faktiskt planera mina fisk köp.
#26 - 26 januari 2006 08:41
"Du får ursäkta mig, men att köpa en fisk som man inte vet nånting om tycker inte jag är särskilt klokt, för att uttrycka det milt..."

...personligen blir jag lite less på såna där inlägg. dom kommer in lite då och då på forumen och det är så onödigt, visst faan ska man läsa på vad man ska skaffa men nu är det bara så att vissa är mer impulsiva än andra, svårare än så är det inte.

själv har jag grymma problem med att inte lägga fram plånboken så fort jag ser något kul i en akvarieaffär, tur att man inte lyssnade i skolan och därför inte har ett välbetalt arbete...har inte råd att köpa nytt =)

för övrigt, hur många på forumet kan med handen på hjärtat säga att dom inte har köpt ditt eller datt impulsivt??? och nej, man får inte ljuga när man svara på det.

ps. det var en rackare till best du har skaffat där, hoppas du kan hålla den hemma hos dig utan att det blir för litet. helt klart något som jag skulle kunna köpa också =)

// SeanChai
#27 - 26 januari 2006 09:36
[QUOTE=SeanChai]...personligen blir jag lite less på såna där inlägg. dom kommer in lite då och då på forumen och det är så onödigt, visst faan ska man läsa på vad man ska skaffa men nu är det bara så att vissa är mer impulsiva än andra, svårare än så är det inte.

själv har jag grymma problem med att inte lägga fram plånboken så fort jag ser något kul i en akvarieaffär, tur att man inte lyssnade i skolan och därför inte har ett välbetalt arbete...har inte råd att köpa nytt =)

för övrigt, hur många på forumet kan med handen på hjärtat säga att dom inte har köpt ditt eller datt impulsivt??? och nej, man får inte ljuga när man svara på det.[/QUOTE]

Ja du, jag kan också vara lite impulsiv av mig så jag förstår precis vad du menar. MEN jag tycker ändå att när det rör sig om levande varelser som kan fara illa pga ens impulsiva beteende så får man skärpa sig och agera ansvarsfullt. Att man kanske råkat agera impulsivt nån gång gör inte det till ett klokare beteende.

Det var alltså inte min mening att gnälla, men själv blir jag less på att folk tar för lätt på det.
#28 - 26 januari 2006 11:49
SeanChai: håller med du, jobbigt med "besserwissrar", men då alla har möjlighet till tycka va de vill så får de väl det...

De två sillarna(som de tydligen kallas i sverige) går tillsammamns med en Arowana å andra fiskar(matfisk)
Senast blev en tigerbarb tagen.. sillen blev då väldans fet =)

Blir väl ett 720 eller 1000 liters kar till våren/sommaren...
#29 - 26 januari 2006 11:57
Haha, har försvunnit 14 neontetror inatt... så jag va tvungen å kolla om nån simmat in i pumpen igen.. men de är borta på annat sätt =))

Sillarna kallas tydligen åxå Sabretooth tetra,Vampire tetra...
#30 - 26 januari 2006 12:13
aj aj aj...bara att skaffa större akvarium. sen kan det vara bra att få bort andra fiskar från samma akvarium...om du nu inte har extrem tillökning på någon art så dom hålls i stadig nivå pga den nya fisken =)

...tänk bara på att passa fingrarna, om det nu är den på bilden så borde väl tänderna göra ganska stor skada även om den inte är fullvuxen. se till att få lite film på sötingen när du matar den =)

// SeanChai
#31 - 26 januari 2006 12:25
Haha, de fiskar som är i akvariet förutom Arowanan å Sillarna är ju mat..
Men det försvann lite väl många denna natt...
#32 - 26 januari 2006 13:35
om du säger payara så vet många vad du snackar om, det är det vanligaste handelsnamnet.
Bara så att du vet brukar dom kola i akvarium när dom är runt 20-30cm i akvarium, ingen vet varför.
Gå in på www.monsterfishkeepers.com och sök på payara eller hydrolycus så får du upp en massa info om firren.
#33 - 26 januari 2006 14:15
[QUOTE=welljon]SeanChai: håller med du, jobbigt med "besserwissrar", men då alla har möjlighet till tycka va de vill så får de väl det...[/QUOTE]

Tack för komplimangen (ironi)! Jag tycker att jag förklarade min syn på saken sakligt och utan att ta till personangrepp. Detsamma kan man inte säga om dig!
#34 - 26 januari 2006 14:16
aha.. där ser man polarn sa att de kallades för sill i sverige...
ok, får väl försöka å övervinna dessa 20-30 cm. då =)
#35 - 26 januari 2006 15:35
Batski: min erfarenhet är att folk som håller monsterfiskar har en liten annan inställning än normalakvaristen. Surfa runt lite på www.waterwolves.com så ser du nog ganska snart vad jag menar.
#36 - 26 januari 2006 15:57
Men varför ens komma å "hytta finger" i en tråd jag undrar va fisken heter??
#37 - 26 januari 2006 16:22
För att det är en fisk som inte fungerar i normalakvarier.
För stor, för snabb, för rovgirig.
Det är alltså bra odds för att den som köper en sån fisk utan att veta vad det är har gjort ett misstag. Det är inte nödvändigtvis så, man kan veta att det är en stor rovfisk men inte exakt vilken art, men alla har vi som sagt köpt en påfågelsciklid till vår guldfiskkupa nån gång.
#38 - 26 januari 2006 16:35
Jo, så kan de ju va.. men... jag köpte denna för att den va just rovgirig och att den skulle bli lite "biffig", som då zoohandlaren sa... men som sagt så har de helt fel namn på den på zoo´t...
#39 - 26 januari 2006 21:41
[QUOTE=Azur]För att det är en fisk som inte fungerar i normalakvarier.
För stor, för snabb, för rovgirig.
Det är alltså bra odds för att den som köper en sån fisk utan att veta vad det är har gjort ett misstag. Det är inte nödvändigtvis så, man kan veta att det är en stor rovfisk men inte exakt vilken art, men alla har vi som sagt köpt en påfågelsciklid till vår guldfiskkupa nån gång.[/QUOTE]

Precis! Rubriken lyder "köpt fisk, vet inte vad??" och det ger inget seriöst intryck precis...
#40 - 26 januari 2006 22:16
"de simmar i ett 210Liters kar nu... blir större till våren"

Lägg ut ett foto när du hittat ett passande kar till denna art ;-)

FYI: Jag tokshoppar också ibland men inte levande varelser.
#41 - 26 januari 2006 22:44
Azur, klart att såna fiskar inte lämpar sig i ett normalt sällskapskar men i ett kar med andra rovgiriga arter som har en hyfsad storlek kan dom va skitbra akvariefiskar.
Eftersom jag bara nästan helt har inriktat mig på rovfiskar hänger jag rätt mycket på WW och MFKs forum och har läste en heldel om de här arterna och under rätt förutsättningar kan den va en otroligt intressant fiska att hålla.

Att den blir stor och rovgirig och inte går ihop med många andra fiskar betyder inte att den inte är en bra akvariefisk, det betyder bara att man får offra vissa fisktyper för att kunna hålla den, och från vad jag har läst så är det värt det.
#42 - 27 januari 2006 17:11
Batski: å bara för att DU inte tyckte det va seriöst så ska det klandras... hur mycke du än skriver "inte för att gnälla" så är det ju precis det du gör...

då den längsta av dessa fiskar blivit runt 40cm. vad jag hittat, så tänkte jag mig ett akvarie på 720-1000 liter...

shit vilket liv om för att få namnet på en fiskj-vel...
#43 - 27 januari 2006 17:11
Är väl enklare att ba låta bli å läsa/svara...
#44 - 27 januari 2006 17:30
[QUOTE=welljon]
shit vilket liv om för att få namnet på en fiskj-vel...[/QUOTE]

ja tyvärr kan det bli så :(
#45 - 28 januari 2006 11:13
[QUOTE=welljon]Batski: å bara för att DU inte tyckte det va seriöst så ska det klandras... hur mycke du än skriver "inte för att gnälla" så är det ju precis det du gör...[/QUOTE]

Och gnäller inte du på mig nu? Vad skulle det vara för mening med detta forum om man inte skulle får uttrycka sina åsikter fritt? Sen ska det förstås göras utan personangrepp och på ett så konstruktivt sätt som möjligt.
#46 - 2 februari 2006 23:14
#47 - 3 februari 2006 07:02
fin fångst, och nej ja har ännu inte köpt en fisk som inte passar (blir för stora), praktbotiorna kan man inte räkna då dom blir det om ca 15 år :D
#48 - 3 februari 2006 07:28
Gött för dig killen, vem skulle inte vilja ha en Payara eller 2 ? :)
Av va jag har läst så ska dess mystiska 20cm's död bero på att den vid den storleken söker sig till strömt vatten, av vissa orsaker. Fixa strömt vatten så kanske den lever vidare!
Håller med dig, det finns folk som svårt att acceptera andra och deras värderingar.
Hur stora var dom när du köpte dem?

Btw, köp ett 1000L. Du kommer INTE ångra det

Mvh gurra
#49 - 5 februari 2006 19:50
fy satan vikken härlig liten fisk de där :D

Finns det nåmer sånna där fiskar som är köttätare och som är lika aggresiva men som bara blir 10-15 cm?
#50 - 6 februari 2006 07:53
Exodons passar in på den beskrinvningen, 10-15cm fisk&Kött ätare. Men du kan inte ha dem med andra fiskar typ. :/
#51 - 6 februari 2006 15:14
ä den lika glups å tokig och hu många ä de också en grupp fisk
#52 - 6 februari 2006 15:24
Jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Det är en stimfisk ja.
#53 - 6 februari 2006 15:26
finns det nån annan art då.Har kollat på den och den såg inte så jätte rolig ut....såg precis ut som vikken fisk som helst
#54 - 7 februari 2006 12:08
Vad är du ute efter då? Lite mer specifikt.
#55 - 7 februari 2006 13:13
nån lite mer speciell som skiljer sig dom flesta vanliga...tex mer rund ,stärre käft,röda ögon elle nått sånt
#56 - 8 februari 2006 14:44
en fråga bara....tror ni att djuraffären skulle kunna ta & beställa in några Exodons fiskar åt mig om jag beställer för jag bor i Kiruna och jag har inte lust att börja springa upp på stan i onödan för skolan och träningen tar ganska mkt tid för mig
#57 - 8 februari 2006 15:29
Det vet vet bara dem som jobbar på din lfs. Det är olika, vissa beställer hem vissa gör det inte. Prata med dem.

Annons