Köpt ett nytt kök....

#1 - 27 april 2012 09:33
kanj inte låta bli att delge en liten reflektion.

bokade in ett sprillans nytt kök till huset igår.

bortsett från att det totalt (nästan iaf) ruinerar oss, så tycker jag att det är lite lustigt
att skåpen inte står för mer av totalkostnaden än vad det faktiskt gör.

Ungefär så här ligger kostnaderna i förhållande till varandra

Skåp = 33%
Arbete = 20%
Fönster = 20%
Vitvaror = 8%
Övrigt matrial = 19%

Vitvaror låter kanske lite lågt, men vi har redan under det senaste året köpt på
oss nya saker, ni vet när elgiganten / media markt eller liknande har en fet kampanj
så byter man sakta ut diskmaskin / kyl / frys, etc etc. Så de enda vitvarorna vi byter ut
i samband med byte av kök är fläkten och ugnen.

Lägger man in den totral kostnaden för vitvaror, så rasar skåpens del av kakan ner mot 20%.

Och det skulle kunnat rasa ner till 15% om man hade tagit ett standardkök från ikea....

men det ville inte 3/4-delar av familjen......

tycker det är lite lustigt.....

.
#2 - 27 april 2012 09:37
har du iiiiiiiiinget bättre för dig än att räkna ut hur många procent dina skåp står för?

jisses...

finns det inget VB som ska göras eller så?
#3 - 27 april 2012 09:50
Gjort uträkningen på jobb,,,,drabbar inte karen.....
#4 - 27 april 2012 12:49
Kensa tänker på pocenten....
" target="_blank">

:D
#5 - 27 april 2012 14:19
PiaJo skrev:
Kensa tänker på pocenten....

" target="_blank">

:D

Haha, den är så jäkla bra:D.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 april 2012 14:25
Ikea har väl lite satt prsnivån vad gäller skåp. Deras skåp är faktiskt också riktigt bra och minst lika bra som de dyrare konkurrenternas. Många av de företag som idag monterar kök använder också IKEAS skåp men kör med egna luckor.

Så när vi totalrenoverade köket hemma så använde vi IKEA-skåp men luckorna tog vi från ett annat håll.
#7 - 27 april 2012 14:36
råkar då veta eftersom jag jobbade en gång på ikea, och har många polare kvar där
att de flesta större "tillverkarna" av kök köper sina stommar på samma ställe som ikea.

dvs nere i tjeckien (been there seen it all).

att jag dessutom har sett oberoende testresultat som påvisar att lackade skåpsluckor
från ikea håller bättre än andra gör ju inte saken sämre.

nu blidde det inte ikea här, dom var med läääänge i planen, men i slutändan ville
vi ha skåp som har lite andra mått, ex underskåpen blir 11 cm högre än standard,
både jag och andra i familjen har problem med ryggen, så en högre arbetsbänk var
klart att föredra.

i slutändan blev skåpen "bara" 11000 dyrare än ikeas, i den totala budgeten på 161,000
så spelade det ingen större roll.

.
#8 - 27 april 2012 16:02
Så du menar att företaget Swedwood som är helägda av Ikea tillverkar stommar åt flera större aktörer. Att Marbodal tex är samma som Ikea är en modern myt som inte stämmer. På de ställen där jag varit där de tillverkat möbler till Ikea har det varit till 100% till sig själva.

Ikea sjönk som en gråsten i mina ögon efter att jag sett uppdrag granskning.

http://svtplay.se/v/2784592/uppdrag_granskning/del_15_av_18__den_sista_urskogen_-_otextat?cb%2Ca1364145%2C1%2Cf%2C-1%2Fpb%2Ca1364142%2C1%2Cf%2C-1%2Fpl%2Cv%2C%2C1914001%2Fsb%2Cp103536%2C1%2Cf%2C-1
#9 - 27 april 2012 16:16
Kensa skrev:
råkar då veta eftersom jag jobbade en gång på ikea, och har många polare kvar där

att de flesta större "tillverkarna" av kök köper sina stommar på samma ställe som ikea.

dvs nere i tjeckien (been there seen it all).

att jag dessutom har sett oberoende testresultat som påvisar att lackade skåpsluckor

från ikea håller bättre än andra gör ju inte saken sämre.

nu blidde det inte ikea här, dom var med läääänge i planen, men i slutändan ville

vi ha skåp som har lite andra mått, ex underskåpen blir 11 cm högre än standard,

både jag och andra i familjen har problem med ryggen, så en högre arbetsbänk var

klart att föredra.

i slutändan blev skåpen "bara" 11000 dyrare än ikeas, i den totala budgeten på 161,000

så spelade det ingen större roll.

.

På stommarna till vårt Ikea kök stod det made in Litauen
För vår del blev det nästan halva priset att byta ut HTH köket som ingick i huspriset till ett IKEA kök och kvaliten är bra, ja förutom diskbänken
&feature=endscreen&NR=1" target="_blank">
&feature=endscreen&NR=1

men efter lite snack fick jag en ny, som var fel i färgen på kantlisten, förvisso snyggare så jag sa att vi kan byta dom andra skivorna istället, fick fel skivor , samma som innan men tredje gången blev det rätt.

Men sådana missöden råkar väl inte du ut för ;)
#10 - 27 april 2012 16:48
lillfrasse skrev:
Så du menar att företaget Swedwood som är helägda av Ikea tillverkar stommar åt flera större aktörer. Att Marbodal tex är samma som Ikea är en modern myt som inte stämmer. På de ställen där jag varit där de tillverkat möbler till Ikea har det varit till 100% till sig själva.

Ikea sjönk som en gråsten i mina ögon efter att jag sett uppdrag granskning.

http://svtplay.se/v/2784592/uppdrag_granskning/del_15_av_18__den_sista_urskogen_-_otextat?cb%2Ca1364145%2C1%2Cf%2C-1%2Fpb%2Ca1364142%2C1%2Cf%2C-1%2Fpl%2Cv%2C%2C1914001%2Fsb%2Cp103536%2C1%2Cf%2C-1

själv sett fraktsedlarna

adresserat till Marbodal, Ballingslöv, HTH, etc etc
#11 - 27 april 2012 16:53
En skillnad finns, IKEA har bara vita stommar, Marbodal tex kan man få i tex look an oak
En annan skillnad är att IKEA har någon egen konstig standardhöjd så det är trixigt att hitta kyl och frys med "rätt" höjd, blir en massa passbitar för att fylla ut.
#12 - 27 april 2012 17:01
flygrc skrev:
En skillnad finns, IKEA har bara vita stommar, Marbodal tex kan man få i tex look an oak

En annan skillnad är att IKEA har någon egen konstig standardhöjd så det är trixigt att hitta kyl och frys med "rätt" höjd, blir en massa passbitar för att fylla ut.

visst är det märkligt att de har sine egna mått på vissa saker.

ännu mer märkligt är det att deras kyl/frys och annat passar bara att bygga in i deras skåp...............

unnnnndrar hur dom tänkte där........

.
#13 - 27 april 2012 18:23
Jädrar, stort kök? :P
Hur gör ni som har bytt erat kök, är ni tillräckligt händiga för att fixa det själva? Eller får ni anlita någon?
#14 - 27 april 2012 19:53
Vanish skrev:
Jädrar, stort kök? :P

Hur gör ni som har bytt erat kök, är ni tillräckligt händiga för att fixa det själva? Eller får ni anlita någon?

19 kvm

sedan ingår nytt golv, "nya väggar", nya fönster i en hall på 15 kvm oxå.

river ut allt själv

hantverkare till golv (golvvärme + klinker), el, vvs, inst av fönster,

resten själv med hjälp av grannen som jobbar som köksuppsättare,,,,,,,,

.
#15 - 27 april 2012 20:22
Kensa skrev:

unnnnndrar hur dom tänkte där........

.

väldigt ljusblått [:-38]
#16 - 30 januari 2018 13:45
var det från ikea du beställde?
När jag renoverade köpte jag allt individuellt och gav en mycket bra översikt. Men det är mycket lättare att beställa från Ikea eller se ut som det. Men om du använder sidor som: https://www.vvsochbad.se/Koek.html kan du få en bättre översikt

Annons