Köpt ett litet akvarium

#1 - 3 november 2007 15:18
Vet inte om det här forumet är riktigt rätt , jag är ingen nybörjare med akvarium utan har tidigare haft ett par 250liters kar med ciklider och stora sötvattensmalar. Fast det var en 7-8år sedan.

Har köpt ett litet 30liters akvarium som jag hade tänkt att inreda med en liten stående mangroverot och några lättskötta växter.

Då jag inte tidigare har haft ett så här litet akvarium så är jag osäker på hur många fiskar man faktiskt kan ha i det. Funderade på neontetror eller guppy.
inte så många kanske runt 8-10st och sen några bottensimmande pansarmalar.

Går detta i ett så litet akvarium?
#2 - 3 november 2007 15:29
Jag skulle skippat fiskarna och satsa på räkor istället. Kanske några Endlers?
#3 - 3 november 2007 15:32
Tror heller inte att de fiskarna är så bra i så litet akvarium. Möjligtvis några galaxyrasboror eller som vic föreslog: räkor. Räkor får du plats med en hel del i 30 liter. Underbart söta djur! Har du inte sett dem innan råder jag dig verkligen att spana in dem!
Lycka till!
Bilagor:
#4 - 3 november 2007 15:38
Du kan också ha småfisk - tips och bilder på dem finns här http://www.minifische.de/cypr.html
#5 - 3 november 2007 21:26
zoloth skrev:
Vet inte om det här forumet är riktigt rätt , jag är ingen nybörjare med akvarium utan har tidigare haft ett par 250liters kar med ciklider och stora sötvattensmalar. Fast det var en 7-8år sedan.

Har köpt ett litet 30liters akvarium som jag hade tänkt att inreda med en liten stående mangroverot och några lättskötta växter.

Då jag inte tidigare har haft ett så här litet akvarium så är jag osäker på hur många fiskar man faktiskt kan ha i det. Funderade på neontetror eller guppy.

inte så många kanske runt 8-10st och sen några bottensimmande pansarmalar.

Går detta i ett så litet akvarium?
10 neontetror går fint men pansarmal blir för stora och vill ha lite större...
#6 - 3 november 2007 22:26
Grattis - du verkar inte ha allt för långt till Södermalms akvarieaffär. Där finns en massa tjusiga minifiskar. Och räkor.
#7 - 4 november 2007 09:38
Grattis - du verkar inte ha allt för långt till Södermalms akvarieaffär. Där finns en massa tjusiga minifiskar. Och räkor.

Södermalm är ganska så långt bort men jag har ganska nära till akvarielagret.

ska åka och köpa lite växter idag - tänkte skaffa anubias och javaormbunke
samt inreda karet. Man bör väl låta det stå ett par dagar iallfall så att vattnet blir bra för fisken.
#8 - 4 november 2007 15:28
Köpte grus och växter idag , men trots att jag sköljde gruset flera gånger så blev vattnet i akvariet ganska disigt och grumligt , kommer det att bli bättre eller måste jag byta vattnet?
#9 - 4 november 2007 15:40
zoloth skrev:
Köpte grus och växter idag , men trots att jag sköljde gruset flera gånger så blev vattnet i akvariet ganska disigt och grumligt , kommer det att bli bättre eller måste jag byta vattnet?

Jo, det är väldigt svårt att undvika att det blir grumligt med ny sand/grus, även om man sköljer flera gånger. Det lägger sig efter ungefär ett par dygn.
#10 - 7 november 2007 22:16
Akvariet funkar bra - Har befolkat det med 8 neontetror och en mal. Dessvärre gömde sig en tetra bakom filtret och fick avlivas.

Ska köra första vattenbytet imorgon.

Annons