Angående din fråga om paletterna, de är parbildande, och en extra hona stör nog mest, och kan få det jobbigt. Att nyckelhålen är skygga kan bero på att du inte har några så kallade "dither fish", det vill säga, småfisk som simmar runt och visar nyckelhålen att det inte finns några farliga rovdjur i närheten. Det verkar som om avsaknaden av småfisk gör att en del fiskar, som kan vara lite skygga, inte gärna vågar sig fram, för att de tror att det är nå´t rovdjur som har skrämt bort eller ätit upp småfiskarna. Det är i alla fall en teori. Om de trivs i övrigt, och inredningen är gjord så att de känner sig trygga, så kanske man inte behöver ha några små fiskar. Men nyckelhål kan tydligen vara rätt skygga och lättskrämda, även om jag själv inte har den erfarenheten, hos mig har det nästan varit tvärtom, att de har varit pigga och framåt. Vet inte hur mycket växter och inredning du har, men nyckelhål trivs nog bäst om det är välplanterat, och om det finns rötter att gömma sig i. Rötterna hjälper även till att ge ett vattenvärde som nyckelhål och andra sydamerikanska (och även västafrikanska, som paletter) ciklider gillar. Fel vattenvärden kan nog göra en del mer känsliga fiskar skygga, och att de mest står och trycker. Se´n kan paletter vara ganska tuffa när de leker, så nyckelhålen kanske känner sig störda av dem.
Testa att köpa nå´n stimfisk, som håller till lite högre upp i akvariet, och kanske ett gäng pansarmalar, så kanske nyckelhålen blir mindre skygga, och ge dem gömställen i form av rötter, om du inte redan har det.
Mät temperaturen i akvariet. Är det varmt i rummet så kanske värmare inte behövs. Rampen kan nog ge en del värme också. Men är det runt 24-26 grader utan värmare, så behövs det kanske inte. På vintern kanske värmare kan behövas, om temperaturen i rummet sjunker.
Tack för svaret!Jag har nu mätt och jag har ingen nitrat, ph-värdet ligger på 7,2 och jag har mycket rötter och växter i akvariumet och har "delat" upp det med rejäla grottor och i sektioner. Men jag tror att du har rätt i att ena paletthonan känner sig lite utanför. Men det komiska är att honorna har beslagtagit var sin grotta och är jätteröda om buken och hanen simmar emellan dem hela tiden så han verkar ha fullt upp. Men det blir att göra av med den ena honan då.
När det gäller fiskar som är upptill i akvariumet typ stimfisk så undrar jag om det funkar med tex molly men de kanske går åt då?
Vad tror ni annars om att ha kvar palettparet och ta över det andra ciklidparet som jag inte tror längre är nyckelhålciklid utan någon släkting till blåciklid. De är inte blå som blåcikliden är men har samma kroppstyp och på ryggfenan är det ett klart rött streck. Går de ihop med endlers,mollys, svärdbärare och platy? Men de kommer säkert att äta upp alla mina yngel i så fall;-/