Köpt akvarium - frågor

#1 - 20 februari 2008 19:01
Köpte idag ett begagnat akvarium av en privatperson på ungefär 100l. Jag har några frågor:

Det följde med filter, belysning, doppvärmare och termometer, något annat jag behöver?
Bör jag göra rent akvariet? med vad? bör jag göra rent filtret? med vad? eller är det osäkert att använda det gamla filtret och den gamla doppvärmaren? köpa nytt?

Ge mig gärna råd som nybliven akvarieägare (har inga fiskar osv än, planerar ha det hela igång om typ en månad).

En till fråga: kan man köpa akvarieväxter nu i djuraffärer osv? om inte, vad ska jag göra då?

En till fråga om filtret: filtermaterial? hur ska jag veta vad det ska vara för material? passar alla slags material?
#2 - 20 februari 2008 19:15
När jag för några månader sedan köpte ett beg. akvarium, där det visserligen bara ingick doppvärmare, så bytte jag ut den mot en ny. Den bedömningen gjorde jag utifrån hur den såg ut, samt att den före detta ägarinnan verkade vara så totalt ointresserad att jag inte litade på hennes "men det ska fungera". Bedöm lite utfrån hur sakerna ser ut, och hur länge den tidigare ägaren haft akvariet.

Det plockar ju på pengamässigt sett, men köper man nytt har man ju både garantin samt en försäljare som förhoppningsvis känner ett ansvar för vad han/hon säljer.

Vad gäller rengöring så tror jag du ska nöja dig med vamt vatten inuti akvariet. Diskmedel o dyl är det ju svårt att vara helt säker på att man får bort, och jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för framtida invånare i akvariet. Det samma gäller filtret, om du gör rent det.

Jag förstår dock inte riktigt din sista fråga, menar du om du kan köpa dessa före fiskarna, eller? Har du allt igång kan du nturligtvis ha det med växter utan fiskar ett tag.
#3 - 20 februari 2008 19:18
När jag för några månader sedan köpte ett beg. akvarium, där det visserligen bara ingick doppvärmare, så bytte jag ut den mot en ny. Den bedömningen gjorde jag utifrån hur den såg ut, samt att den före detta ägarinnan verkade vara så totalt ointresserad att jag inte litade på hennes "men det ska fungera". Bedöm lite utfrån hur sakerna ser ut, och hur länge den tidigare ägaren haft akvariet.

Det plockar ju på pengamässigt sett, men köper man nytt har man ju både garantin samt en försäljare som förhoppningsvis känner ett ansvar för vad han/hon säljer.

Vad gäller rengöring så tror jag du ska nöja dig med vamt vatten inuti akvariet. Diskmedel o dyl är det ju svårt att vara helt säker på att man får bort, och jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för framtida invånare i akvariet. Det samma gäller filtret, om du gör rent det.

Jag förstår dock inte riktigt din sista fråga, menar du om du kan köpa dessa före fiskarna, eller? Har du allt igång kan du nturligtvis ha det med växter utan fiskar ett tag.

Jag menar: Finns det att köpa akvarieväxter vid den här tiden på året?

.. filtret, ska hela filtret ligga i vattnet sedan?
Bilagor:
#4 - 20 februari 2008 19:21
Temeraire skrev:

Det följde med filter, belysning, doppvärmare och termometer, något annat jag behöver?

Bör jag göra rent akvariet? med vad? bör jag göra rent filtret? med vad? eller är det osäkert att använda det gamla filtret och den gamla doppvärmaren? köpa nytt?

Nja. egentligen inte... Du kommer behöva en del mer. Såsom håvar, standardtester (ph, nitrit), foder (lite olika sorter är alltid käckt att ha hemma) En slang kasnke för att få in / ur vatten snabbt och lätt.
Gör rent filtret i en hink med ljummet vatten. Inga kemikalier.
Gör rent karet med tex en ren diskborste och vatten. Om det är rejält smutsigt med tex kalk kan det behövas lite rengöringsmedel eller kalkavfettning. men försök undvika det.
Temeraire skrev:

Ge mig gärna råd som nybliven akvarieägare (har inga fiskar osv än, planerar ha det hela igång om typ en månad).

TA DET LUNGT I BÖRJAN :) Låt akvariet gå med vatten några dagar innan du sätter i de första fiskarna. (mest för att du ska veta att tekniken fungerar, pumpar ska fungera rätt, doppvärmare ska ge rätt och stabil värme). Köp väldigt få fiskar första gången. och låt dessa gå i någon månad innan du stoppar i fler.
Sköt dina vattenbyten! Normalt brukar man säga 30% av vattnet / vecka. Men det varierar från fall till fall.
Temeraire skrev:

En till fråga: kan man köpa akvarieväxter nu i djuraffärer osv? om inte, vad ska jag göra då?

Bara att köpa. Gott tips är att börja göda växterna direkt. Blir mycket bättre resultat då. Absolut om du inte har någon fisk i karet som "bajsar ner". Gör en sökning på pmdd (billig gödning men man måste tillverka den själv) eller tmg (dyr gödning)
Temeraire skrev:

En till fråga om filtret: filtermaterial? hur ska jag veta vad det ska vara för material? passar alla slags material?

Beror på vilket filter du har. Så det måste du återkomma med :)

Grattis till ditt köp förresten!
#5 - 20 februari 2008 19:22
hade varit bra och veta va de va för filter. akvarieväxter sätter du i så fort de e fyllt och inrett. rengör karet med en NY svamp och varmtvatten. doppvärmaren skulle jag köpa ny. inte så pålitligt med en begagnad tycker jag. bästa att va säker. filter tycker jag också du ska byta om de ser lite halvdant ut
#6 - 20 februari 2008 19:22
Temeraire skrev:
Jag menar: Finns det att köpa akvarieväxter vid den här tiden på året?

.. filtret, ska hela filtret ligga i vattnet sedan?

Japp. det finns att köpa året om.

Hela filtret ska vara i vattnet, om det är ett "inne-filter". Vissa filter ska stå på golvet bredvid akvariet.
#7 - 20 februari 2008 19:23
Ja, akvarieväxter finns alltid.
Vad har du för typ av filter? Man brukar kunna reglera flödet ur filtret genom att sätta det på olika nivå under vattenytan: nära ytan - starkare flöde, längre ned i akvariet - svagare flöde.
Olika fisksorter vill ibland ha olika starkt flöde. (Nu utgår jag från att vi talar om en reningspump med ett filter i)
#8 - 20 februari 2008 19:23
hade varit bra och veta va de va för filter. akvarieväxter sätter du i så fort de e fyllt och inrett. rengör karet med en NY svamp och varmtvatten. doppvärmaren skulle jag köpa ny. inte så pålitligt med en begagnad tycker jag. bästa att va säker. filter tycker jag också du ska byta om de ser lite halvdant ut

Doppvärmare kan jag hålla med om. Den måste fungera...
Men filter kan han testa själv. Märks lätt om det inte fungerar som det ska...!
Men visst. Ser det gammalt och sletet ut så kan det vara dags för ett nyköp.
#9 - 21 februari 2008 06:21
Bor du ett "normalt" uppvärmt hus lär du inte behöva doppvärmare - om du inte skaffar särskild fisk som vill ha varmare än 20-21 grader... pumpe och belysningen värmer upp en hel del. Temeraire - jag läser just den fjärde boken - är det därifrån du tagit ditt nick eller är det en slump? :D

Om växter: finns roligare (och billigare) växter att köpa privat. Läs på ordentligt så att du inte gör samma misstag som många av oss andra när vi var "nya" - och köper en växt som INTE är en akvarieväxt - säljs tyvärr ofta i mindre nogräknade zooaffärer. Jag skulle inte heller byta 30% vatten redan från start, utan låta karet "mogna". Det finns en hyfsad guide här någonstans om du använder sök-funktionen!

Ha det så kul!
#10 - 21 februari 2008 07:50
Jag tycker att du ska baxa in ditt akvarium i badrummet och provfylla det, bra ställe att göra rent det om det visar sig vara tätt.

Om du skriver vilket märke/modell det är på filtret, hur många watt doppvärmaren är på, vad det står på lysröret osv så kan vi hjälpa dig lite lättare.

Innan du köper fiskar och håvar så behöver du ett bottensubstrat, dvs gruset och redan här behöver du bestämma dig för vilken typ av fisk du ska ha, samma sak med växterna.

Välkommen och lycka till.
#11 - 21 februari 2008 08:09
Här finns en bra nybörjarguide. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#12 - 21 februari 2008 08:27
Du kan skölja av filtret lite försiktigt nu, men det är i filtret som alla nyttiga bakterier sätter sig sen, som bryter ner farliga ämnen i akvariet. (Rutten mat, bajs, osv). Så det är viktigt att inte göra rent filtret sen när det hela är igång! Det SKA vara "brun gegga" /smuts i filtret, det är det som är bra för akvariet :) Så det är mitt viktigaste tips: Gör inte rent filtret när du satt igång akvariet.

Så fort du fått i vatten och sand i akvariet så är det bra att sätta igång filtret (pumpen). Denna ska sedan alltid vara igång.

Köp en timer (billigt på clas ohlson) till lampan och ha denna på 10 timmar per dag.

Så fort du fått i växter och gömställen kan du släppa i de första fiskarna. Men det kan vara bra att vänta tills luftbubblor och annat har försvunnit. Sen bör man börja med endast 2-5 fiskar den första månaden, för att få igång alla nyttobakterier ordentligt.
Släpper du i fler fiskar än så, så kommer bakterierna inte klara att bryta ner all skit från fiskarna. Då bildas förhöjda halter av ämnet nitrit i vattnet och detta förgiftar fiskarna.

Så ta det lugnt med fiskköp, bara 2-5 fiskar, så kommer det gå bra :)

Lycka till!
#13 - 21 februari 2008 08:55
jag köper alltid nitrittåliga barber/tetor i början. 6 st sen efter en månad brukar dom bli 10
#14 - 21 februari 2008 11:28
Jag brukar säga 2-5 stycken för att man då vet att det kommer gå bra. Självklart kan det funka med lite fler fiskar, särskilt om det rör sig om ett stort akvarium, men det är ändå en ökad risk för nitritproblem. Men visst är tetror bra att börja med.

Barber är ju dumt att börja med om man inte vill ha sådana senare. De kan ju vara lite vilda och bitska av sig, på fiskar med långa fenor... Men de flesta brukar tycka ett stim med tetror är fint även senare :) Så tetror tycker jag är bra att börja med. Eller varför inte köpa två-tre stycken algätare som till exempel Ancistrus som första fiskar, den första månaden? Det går ju bra, så länge man ger dem algtabletter som mat.
#15 - 21 februari 2008 15:37
Stew skrev:
Nja. egentligen inte... Du kommer behöva en del mer. Såsom håvar, standardtester (ph, nitrit), foder (lite olika sorter är alltid käckt att ha hemma) En slang kasnke för att få in / ur vatten snabbt och lätt.

Gör rent filtret i en hink med ljummet vatten. Inga kemikalier.

Gör rent karet med tex en ren diskborste och vatten. Om det är rejält smutsigt med tex kalk kan det behövas lite rengöringsmedel eller kalkavfettning. men försök undvika det.

TA DET LUNGT I BÖRJAN :) Låt akvariet gå med vatten några dagar innan du sätter i de första fiskarna. (mest för att du ska veta att tekniken fungerar, pumpar ska fungera rätt, doppvärmare ska ge rätt och stabil värme). Köp väldigt få fiskar första gången. och låt dessa gå i någon månad innan du stoppar i fler.

Sköt dina vattenbyten! Normalt brukar man säga 30% av vattnet / vecka. Men det varierar från fall till fall.

Bara att köpa. Gott tips är att börja göda växterna direkt. Blir mycket bättre resultat då. Absolut om du inte har någon fisk i karet som "bajsar ner". Gör en sökning på pmdd (billig gödning men man måste tillverka den själv) eller tmg (dyr gödning)

Beror på vilket filter du har. Så det måste du återkomma med :)

Grattis till ditt köp förresten!

Ja, sådana där mindre tillbehöver som håvar, mat och allt vet jag, men jag tänkte om jag t.ex. behöver en pump även om jag har filter?

Beror på vilket filter jag har? om man inte vet det då? texten är oläsbar pga att den är gammal och har stått i vatten.
#16 - 21 februari 2008 15:39
Ja, akvarieväxter finns alltid.

Vad har du för typ av filter? Man brukar kunna reglera flödet ur filtret genom att sätta det på olika nivå under vattenytan: nära ytan - starkare flöde, längre ned i akvariet - svagare flöde.

Olika fisksorter vill ibland ha olika starkt flöde. (Nu utgår jag från att vi talar om en reningspump med ett filter i)

Det är ett innefilter, men vad för märke/företag som gjort det vet jag inte. Är det omöjligt att skaffa rätt filtermaterial då?
#17 - 21 februari 2008 15:42
Gaffel skrev:
Jag tycker att du ska baxa in ditt akvarium i badrummet och provfylla det, bra ställe att göra rent det om det visar sig vara tätt.

Om du skriver vilket märke/modell det är på filtret, hur många watt doppvärmaren är på, vad det står på lysröret osv så kan vi hjälpa dig lite lättare.

Innan du köper fiskar och håvar så behöver du ett bottensubstrat, dvs gruset och redan här behöver du bestämma dig för vilken typ av fisk du ska ha, samma sak med växterna.

Välkommen och lycka till.

Hur vet man då vad det ska vara för grus till olika fiskar? brukar det stå vilka fiskar gruset passar för?
#18 - 21 februari 2008 17:55
Du kan kolla via artbeskrivningen, detta rådet handlar mest om att vissa fiskar behöver ett bottensubstrat som inte är vasst, eller för litet, eller.. ja osv..

Om du har en kamera eller ar bra på att teckna så kan du lägga upp fotot/teckningen på någon av internets gratis siter för foto och film, tex
#19 - 21 februari 2008 18:08
Du kan kolla via artbeskrivningen, detta rådet handlar mest om att vissa fiskar behöver ett bottensubstrat som inte är vasst, eller för litet, eller.. ja osv..

Om du har en kamera eller ar bra på att teckna så kan du lägga upp fotot/teckningen på någon av internets gratis siter för foto och film, tex http://photobucket.com

Sen kan det vara lite förvirrande med allt prat om pumpar hit och filterpumpar dit, du har rätt vi borde bli tydligare, så när det pratas om pumpar menas ibland ytterfilter eller innerfilter, cirkulationspumpar och powerheads och ryggsäcksfilter , droppfilter och hambur matten filter, sen finns det ett litet filter som kan användas till riktigt små yngel, typ räklingar och det är ett filter som drivs av en elektrisk luftpump som i övrigt inte har några direkta praktiska användningsområden då dessa dekorativa bubbelridåer kvaddar dina växter.
#20 - 21 februari 2008 18:26
Kollade filtret nu igen, det ser inte så illa ut, men jag hittar inte något om märke eller modell, hur ska jag göra då? ni kan inte bestämma vad det ska vara för filtermaterial bara genom att se bilder på filtret?
#21 - 21 februari 2008 18:42
Bilder!
#22 - 21 februari 2008 18:47
Det kanske inte ens är ett filter? hon sa bara ''som gör rent vattnet'', men vissta inte vad det hette. Det var inga beskrivningar eller något med det, så jag vet inte om det är komplett eller något. Bättre att köpa nytt skulle jag tro? så, kan ni rekommendera filter som kostar högst 300:- ?
#23 - 21 februari 2008 20:21
#24 - 21 februari 2008 20:40
Temeraire skrev:
kan ni rekommendera filter som kostar högst 300:- ?
detta är väldigt bra och jag tycker du ska ha den här storleken, du ska inte luras av att det står "för 150-250L" utan det passar bra till hundra liter och du kan dra ner flödet om du vill med vredet på toppen!
http://www.pwss.se/product.php?productid=581&cat=618&page=1
#26 - 22 februari 2008 17:28
Filtret heter Crystal K20 II och tillverkades av Hydor
Flödeshastighet, 450 liter per timme.

PWSS har filter och reservdelar.
#27 - 22 februari 2008 17:33
Filtret heter Crystal K20 II och tillverkades av Hydor i Italien.
Reglerbar flödeshastighet, max 450 liter per timme.

Ett suveränt filter som är superenkelt att bygga om till rent skumfingerfilter alt liten nog att bygga in i HMF eller BTN..

Bredstråle utblåset ska snurras 180 grader och dom 2 silarna kan du ta bort om du ska sätta dit den tredelade transparenta filterkorgen, överdelen har du ju redan så frågar du snällt så kan du få mittsektionen och bottendelen av mig

Men köp istället en bit medium filtermatta och silikona dit 2 glaslister i hörnet som du ber en glasmästar om så har du ett Hamburg Matten Filter, ett av världens mest effektiva och lättskötta akvariefilter.

#28 - 22 februari 2008 17:34
Det där

Temeraire skrev:

Är inte så ofta man ser nu för tiden.
Men när det tillverkades(gör nog fortfarande) så var det faktiskt ett av de bättre filtren.
Precis som gaffel nämner ovan så är det ett hydor cristall filter och pwss har som skrivits reservdelar(de säljer även nya hydor).
#29 - 22 februari 2008 18:08
Plockade faktiskt fram mitt precis och provkörde det, faktiskt ett rent suveränt litet filter, under locket på motorn finns en gummilabyrint för diffuseringen, den kan du ta bort, locket lika så eftersom motorn är gjuten, om du inte vill bygga ett HMF så köp en tjock bit grov filtermatta och skär till 5 stora rektangler och stick kniven i en av dom och trä över dubbelsilarna så har du filtermaterial och en bra pump för flera år framöver.
#30 - 22 februari 2008 18:26
Gaffel skrev:
Filtret heter Crystal K20 II och tillverkades av Hydor i Italien.

Reglerbar flödeshastighet, max 450 liter per timme.

Ett suveränt filter som är superenkelt att bygga om till rent skumfingerfilter alt liten nog att bygga in i HMF eller BTN..

Bredstråle utblåset ska snurras 180 grader och dom 2 silarna kan du ta bort om du ska sätta dit den tredelade transparenta filterkorgen, överdelen har du ju redan så frågar du snällt så kan du få mittsektionen och bottendelen av mig

Men köp istället en bit medium filtermatta och silikona dit 2 glaslister i hörnet som du ber en glasmästar om så har du ett Hamburg Matten Filter, ett av världens mest effektiva och lättskötta akvariefilter.

Jag fattar inte riktigt, måste jag bygga om det och allt? jag klarar inte av sådant tror jag.
#31 - 23 februari 2008 03:26
Prylen är den att det här filtret är avsett att tryckas fast i ett hörn med sugfötter då den medföljande plastramen är byggd i 90 grader och du inte verkar ha fått med någon sådan i köpet..

Tilläggas kan att filtret suger in vattnet via grovsilen i ramen till baksidan på den transparenta plastburkens överdel innan det fyller behållare, därför ska ett filterfinger som har mindre diameter än behållaren användas, filtervolym = 0 varför själva pumpen pga sin litenhet med fördel kan användas för lite DIY, tro mig du kan hålla en filtermatta eller ett substitut för filtermatta på plats i ett hörn på prov med 6-8 normalstora sugkoppar eller ett par magnetiska algskrapor bara för att känna efter om du vill eller törs..

Bild1
Bild2

Ursäkta bildkvalitén men klockan är mycket och vinet var gott..
#32 - 23 februari 2008 06:58
Gaffel skrev:
Prylen är den att det här filtret är avsett att tryckas fast i ett hörn med sugfötter då den medföljande plastramen är byggd i 90 grader och du inte verkar ha fått med någon sådan i köpet..

Tilläggas kan att filtret suger in vattnet via grovsilen i ramen till baksidan på den transparenta plastburkens överdel innan det fyller behållare, därför ska ett filterfinger som har mindre diameter än behållaren användas, filtervolym = 0 varför själva pumpen pga sin litenhet med fördel kan användas för lite DIY, tro mig du kan hålla en filtermatta eller ett substitut för filtermatta på plats i ett hörn på prov med 6-8 normalstora sugkoppar eller ett par magnetiska algskrapor bara för att känna efter om du vill eller törs..

Bild1

Bild2

Ursäkta bildkvalitén men klockan är mycket och vinet var gott..

Jo, den där saken som gör att ma kan sätta den i filtret följde med, bara att jag inte tog någon bild på den.
Jag förstår inte vad du pratar om, går det inte att använda filtret om man inte gör om det? finns det inget filtermaterial som finns nu som passar?
Vad ville du säga med bilderna?
Ursäkta mig, men jag är lite dum, så jag fattar inte så bra.
#33 - 23 februari 2008 18:29
Gå till en zooaffär och be om ett innerfilter och lägg 300:- på disken.
Guest
#34 - 23 februari 2008 19:01
Haha, enkel lösning där ^^
#35 - 24 februari 2008 09:35
Tack för all hjälp [8)]
#36 - 25 februari 2008 15:26
Så jag kan inte använda filtret pga att det inte finns filtermaterial som passar?
#37 - 25 februari 2008 16:09
Jodå...vanligt skumfilter i lagom storlek funkar.
#38 - 25 februari 2008 17:13
Varför skrev några då om att bygga om och allt? när man kan använda vanligt skumfilter?
#39 - 25 februari 2008 17:18
För att vi är onda och bara luras..

Dessutom kommer du antagligen att behöva nya sugkoppar om du ska köra på med orginalkonstellationen..
#40 - 25 februari 2008 17:21
Gaffel skrev:
För att vi är onda och bara luras..

Dessutom kommer du antagligen att behöva nya sugkoppar om du ska köra på med orginalkonstellationen..

Okej, men det går att köra med den som den nu är? finns det olika slags skumfiltermaterial? hur ser sådant ut? någon som kan länka till en butiks sida med skumfiltermaterial eller visa en bild?

Okej, nya sugkoppar, got it! men varför pratade ni om att bygga om och så, allvarligt, ni är säkerligen inte onda och säkerligen inga lögnare :)

Men är allt med då?: http://i260.photobucket.com/albums/ii36/Temeraire2/l1.jpg som sagt, ställningen som gör att mans ställer den i ett hörn är med, men ser ni något som är fel på bilden? är utblåset eller vad det heter åt rätt håll? vilket är upp och vilket är ner? så att jag inte ställe filtret upp och ner. Det var ett litet kort plaströr med akvariumet, ska det sitta på det där lilla som sticker ut på filtrets högra nedre del om ni tittar på bilden? ska andra änden av det lilla plaströret vara över vattnet i luften? eller är jag ute och cyklar? bara tänkte att det kanske skulle vara till filtret, men det kanske är till nått annat.
Guest
#41 - 25 februari 2008 17:27
Asså du måste själv skära det. "blå grovfiltermatta" är ju en sort men den brukar man sälja 30*30*3 vad jag vet... Plus det är ju tydligen ett gammalt filter så det låter antagligen mycket mer än ett nytt.. Jag hade då köpt nytt.
#42 - 25 februari 2008 17:33
För att i dagens läge finns det ingen anledning att restaurera upp ett filter som redan sett sina bästa dar, jag vet inte hur din impeller ser ut, jag vet bara att du behöver en ny skumpatron 50:- och antagligen 4 nya fötter till jiggen, hur bra sluter filterkorgen an mot pumphuset? Är det slappt så måste det åtgärdas osv osv.. www.pwss.se sök på reservdelar till hydor..

DIN PUMP PÅ PWSS
#43 - 25 februari 2008 17:38
Såg ett bra filter som heter "brio" och tillverkas av project.
Aningens plastigt men verkade bra i övrigt.
#44 - 26 februari 2008 17:10
Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt filter, och kan tänka mig att höja ''högsta-priset''. Det får kosta högst 400:-, någon som kan rekommendera några?
Guest
#45 - 27 februari 2008 14:21
aquael fan 2plus, fluval2-3, eheim, am-top (har alldrig provat deras innerfilter)
#46 - 27 februari 2008 16:22
Project Brio 2-4. deras filter är väldigt lätt att reglera flödet på.
Filterkassetten har en liten behållare för kemisk/biologisk filtermedia utöver den mekaniska blåa filtermattan.
Köpte Brio 3 nyss på grizzly och är helt nöjd än så länge...återkommer med nöjdheten om 1månad.
#47 - 27 februari 2008 16:44
Fast den blå rensar inte speciellt bra mekaniskt, biologiskt däremot skulle jag nog rekomendera att bara köra ett medium grovt blått filter för hela slanten..

Köp en sån här
och 2 sådana här..

Sen trär du bara på filtret på silen och njuter..
#48 - 28 februari 2008 17:00
#49 - 28 februari 2008 17:32
Nu sänkte du "sista" priset med 230:-
#50 - 28 februari 2008 18:20
Gaffel skrev:
Nu sänkte du "sista" priset med 230:-

Onödigt att köpa ett dyrt filter ju om ett filter till ett lågt pris fungerar fint, eller?
#51 - 28 februari 2008 18:33
När ska du starta ditt akvarium?
#52 - 28 februari 2008 19:34
Gaffel skrev:
När ska du starta ditt akvarium?

.. om två-tre veckor, när jag inhandlat allt som behövs (grus, filter, växter, algskrapa mm...).
#53 - 28 februari 2008 20:07
Köp ingen sån där algskrapa med magnet på, från djuraffärer, den repar bara glaset eller glider "ryckigt" på glaset och får hela akvariet att vibrera och skrämmer fiskar...

En vanlig is-skrapa från rusta eller clas ohlson, vars blad är av plast, är bättre.

Bara ett tips :)
#54 - 29 februari 2008 15:49
toccata skrev:
Köp ingen sån där algskrapa med magnet på, från djuraffärer, den repar bara glaset eller glider "ryckigt" på glaset och får hela akvariet att vibrera och skrämmer fiskar...

En vanlig is-skrapa från rusta eller clas ohlson, vars blad är av plast, är bättre.

Bara ett tips :)

Stämmer det? :confused: tja, det låter ju vettigt. Men alla algskrapor har väll inte magnet?
En vanlig isskrapa från Clah-Ohlson? got it!
#55 - 1 mars 2008 16:37
Hur i hela friden ska man veta vilket filtermaterial som passar det filter man köper?
#56 - 1 mars 2008 22:12
Nej det finns algskrapor utan magnet, som liknar en isskrapa, en sådan kan man ju köpa om man vill :)

Annons