Köpt 540L

#1 - 5 mars 2008 09:33
Hejsan igår var jag iväg och köpte ett beganat 540L akvarium och har lite frågor som kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig med :)

1. Där sitter något slag av alger kvar på fram och baksidan, hur ska man ta bort det?

2. Hur tar man lättast bort kalkfläckar på rutorna?

3. Har ställt akvariet på benställningen men det är lite vingligt i sidled gör det något?

4. hur gör man när man ska loda in akvariumet har 6 ben på min ställning och har läst ngt om att dom i mitten ska "Hänga" i luften tills man har fyllt halva.
#2 - 5 mars 2008 09:48
Tänk på att det kommer ligga en vikt på ca 650 kg på Ställningen, så det e ganska viktigt att det står i lod e inte säker på det där med mitten benen...
du kan ta bort kalk med ättika har jag hört, glöm bara inte att få bort all ättika innan du fyller på med vatten och få INGET på siliconet det kan lösas upp.
#3 - 5 mars 2008 09:49
Föresten Grattis, och det e bra att du skaffar ett så stort kar som första, det är enklare och få bra värden i stora kar
#4 - 5 mars 2008 09:58
1. Där sitter något slag av alger kvar på fram och baksidan, hur ska man ta bort det?
**Absolut effektivast är vattenspruta och klickskrapa. Dänk in med vattensprutan, låt dra en stund, spruta på mer vatten (annars finns risk för repor) och dra med klickskrapan.

2. Hur tar man lättast bort kalkfläckar på rutorna?
**Ättika funkar jättebra. Ta med mjuka delen på en svamp och dra på glaset. Låt verka en stund och gno sedan (med mjuka delen). Sitter det förfärligt så kan du ta försiktigt med skrovliga delen som är _vit_ (för porslin och glas, inte grön!).

3. Har ställt akvariet på benställningen men det är lite vingligt i sidled gör det något?
**Vingligt är aldrig bra. Men du har ännu inte lodat in det som jag förstår (?), så troligen står inte alla benen i backen och karet i lod.

4. hur gör man när man ska loda in akvariumet har 6 ben på min ställning och har läst ngt om att dom i mitten ska "Hänga" i luften tills man har fyllt halva.
**Loda först in det tomt (då blir det mindre att efterjustera). Fyll upp med sanden och lite vatten och loda igen. Justera vid behov. Fyll upp karet till hälften och gör om proceduren. Loda igen när karet är fyllt.
Rätt och riktigt att man bör utgå från de yttre benparet, men det får heller inte "sjunka i mitten". Loda in med de yttersta benen och dra ner benen i mitten så att du känner att det står stadigt även på dessa, men inte hänger på dem.
#5 - 5 mars 2008 10:04
Tack för svaren, ska gå ner å handla lite saker så man får rent karet :)
#6 - 5 mars 2008 18:54
Grattis till ditt första akvarium och det är bra du köpt ett större direkt för det är lite enklare att få bra balans i det.
Tänk nu på att inte stressa för att du ska kunna få igång det snabbt utan ta det lungt och tänk igenom hur du vill göra.
Du kanske vill montera någon bakgrund i det och då är det jobbigt att komma på det när det är fult med vatten i..
// Marcus
#7 - 5 mars 2008 19:30
Just nu är akvariet testfyllt och ska få vara de över natten :) sen ska det tömmas, och till helgen blir det att inskaffa BTN Moduler och lite sand ev. Biltemas har läst att den ska vara bra och billig :) När snön smält så blir det att gå i skogen och leta sten. Det är tänkt att bli ett Malawi kar.

En fråga bara, är det någon som vet någon som säljer BTN Moduler i Sundsvall? kan Arken Zoo på birsta ha de?
#8 - 5 mars 2008 19:44
annars kan man beställa från http://www.pwss.se
#9 - 9 mars 2008 11:36
Ska slänga iväg en beställning från pwss tänkt mig detta:

Aquael UNI MAX 700

AquaClear Powerhead 70

Jäger doppvärmare 250 w

BTN Moduler G, F och M.

Grov filtermatta 100x100x5 cm

Kommer ytterfiltret räcka till ett 540L Malawi kar? finns det bättre filter har sneglat lite på
Eheim 2028 Professional 2 vad skulle ni tagit? Vilket är tystat? Karet ska stå i sovrummet

Powerheaden är väl tänkt till att ha som ett filter i en av modulerna med grov filtermatta
kommer det att räcka?

Doppvärmaren räcker den till ett 540L? och kan man gömma den i en modul utan att det skadar modulen?
#10 - 12 mars 2008 03:02
Finns det någon som vet, tro? :)
#11 - 12 mars 2008 03:50
Så länge som du har vattencirkulation vid värmaren så är det ingen risk att modulen tar skada. 250W ska räcka gott och väl, men det beror givetvis på hur varmt du vill ha vattnet samt vilken lufttemperatur du har i rummet.

Resten har jag ingen aning om.
#12 - 12 mars 2008 10:21
med powerheaden funkar de säkert! ganska bra kanske att sätta ihop 2 moduler på nått sätt och ha doppvärmaren i en och ett powerhead i en. eller såga en på mitten
#13 - 12 mars 2008 12:42
Okej tackar så mycket för svaren blir och experimentera sen när sakerna kommer :)
ingen som vet hur hög Aquael UNI MAX 700 är?

MvH
#14 - 12 mars 2008 15:27
Knubben skrev:
Det är tänkt att bli ett Malawi kar.

:D:D:D+++Välkommen till Malawi-träsket!!+++:D:D:D
#15 - 12 mars 2008 15:54
Jaaag Vill också ha malawi!!!.... men jag har så jäkla mycket växter och fisk i mitt akvarie just nu...
#16 - 12 mars 2008 21:49
Växter ä fint!

Annons