Köpråd till nybörjare sökes

#1 - 26 september 2005 18:15
Jag har tänkt köpa akvarium för första gången och hittat ett bra begagnat deal något som jag blev tipsad om. Jag har tänkt mig ett 100l, eftersom det av vad jag har funnit ut är enklare att få bra än ett mindre. (Plus att man juh vill att fiskarna ska må bra).

Mitt problem är dock att jag inte vet riktigt vad jag ska titta efter nu när jag ska åka och titta på det eftersom jag är ny. Ska jag be henne fylla det för att se att det inte läcker eller ska man kolla efter repor eller vad. Det mesta ingår, pump, lysramp, doppvärmare, termometer, är det nåt speciellt att tänka på där? Mkt tacksam för svar.
#2 - 26 september 2005 18:21
Det är alltid bra att se det fyllt, så vet du ju att det inte läcker...Repor är väl ingen fara med mer än att det är fult! Känn på silikonet och se om det är mjukt eller hårt, det ska vara mjukt.
Kan ju vara bra att sätta i pumpen och se om den låter, testa lysrampen osv. Det är inte så dyrt med en ny pump iofs, lite beroende på var du bor, men om den låter kan det ju vara en anledning att pruta lite!
Jag kanske har glömt nåt, men då fyller någon annan säkert i!
#3 - 26 september 2005 18:48
Personligen skulle jag kolla efter repor och känna på silikonen. Sen lita på hennes ord vad det gäller resten. Pumpen och ljusrampen kan man förvisso testa smidigt, men att fylla karet är ju lite jobbigt. Om jag skulle sälja ett akvarie så skulle jag bli lite irriterad om jag vart tvungen att fylla karet innan personen köpte det.

Kan dock tipsa dig om att tänka efter några ggr innan du köper.
Vill du ha ett "stort" akvarie och har hittat ett på 100l?
Ta då och dubbla det för att inte tråna efter ett större efter ett par dagar.
Vill du att det ska tillfredsställa dig i kanske en vecka? Dubbla det en gång till!!
Men när du ändå köper ett 400l kar så kan du ju lika gärna köpa ett 540 direkt!
Och ska du ändå köpa ett 540 så kan du lika gärna ta ett 720!
Sen kaaanske du är nöjd ett litet tag :D
#4 - 26 september 2005 18:55
[QUOTE=y0da]...Men när du ändå köper ett 400l kar så kan du ju lika gärna köpa ett 540 direkt!
Och ska du ändå köpa ett 540 så kan du lika gärna ta ett 720!
Sen kaaanske du är nöjd ett litet tag :D[/QUOTE]

Eller så kanske du kan hyra in dig i något av Skansens akvarium när du ändå håller på ;-)
Visst är det så att det brukar sluta med att man vill ha större akvarium. Jag har dock till och från haft akvarium runt 200 liter och det klarar man sig ofta på. Vad du än väljer för storlek så lycka till! Det är en riktigt kul hobby det här.
Jag håller med yoda, be inte säljaren att fylla upp akvariet så du kan se om det läcker - tror inte att det är så poppis. Bra att kolla är dock när det senast var vatten i det. Vet inte riktigt hur länge ett akvarium kan stå torrt utan att man behöver silikona om det...men det finns säkert någon på detta forum som har svar på det.
#5 - 26 september 2005 19:06
Tror nog att det räcker att känna på silikonen om den känns fräsh eller ej.

Jag har som sagt 136l nu, och det tycker jag tyvärr är för litet :/
Spanar lite på 375l akvarie, verkar väl hyffsat ok. MEn jag är rädd för att jag kommer tycka att det är för smått också, så jag fläskar nog på med ett på minst 540l direkt.
Bättre att överdimensionera :D
#6 - 26 september 2005 19:13
Köpte ett 360 liters för några veckor sedan. (120x60x50). Jag är verkligen nöjd med det, speciellt djupet (60) eftersom jag har en woodrock-bakgrund i det. Woodrock tar dock inte så mycket plats jämfört med vissa andra btn. Jag är nöjd, men visst håller jag med dig y0da - Jag skulle gärna ha ett som är minst dubbelt så stort ;-)
Jag har alltid gillat djupa akvarium. Det är något visst när man ser en fisk komma simmande mot framrutan och inte bara från ena sidan till den andra. Jag har en gammal akvarietidning där man på någon utställning ställt två akvarium som ett T. Gissa om det ger djupverkan! ;-)
#7 - 26 september 2005 19:27
Precis! :)
Gillar också djupa akvarium.
Mitt nästa akvarie hade jag tänkt ska bli ca 150x70x70, som är perfekt till en naken plats (efter att möbler flyttats då, givetvis :D) i min lägenhet :)
Gillar inte riktigt de 720l jag har sett som är 200x60x60. Känns alldeles för "utdraget" på nått sätt. Visst är det fint med simmyta i "x-led" också, men jag prioriterar y och z mer! :)
#8 - 27 september 2005 00:16
[QUOTE=Mjonr1]Bra att kolla är dock när det senast var vatten i det. Vet inte riktigt hur länge ett akvarium kan stå torrt utan att man behöver silikona om det...men det finns säkert någon på detta forum som har svar på det.[/QUOTE]

spelar ingen roll om det stått tomt i 2 dar eller 2 år utan det viktiga är hur det förvarats.
har ett akvarie som stått tomt i över 8 år silikonet är fräsht å fint och då har det stått mer eller mindre i kolmörker.
ett akvarie som står så solljus kommer åt där åldras silikonet MYCKET fort.

en del har nämnt att man ska känna på silikonet.
kan ha missat det men känn så att silikonet sitter fast på glaset.
köpte nyss ett 375L där silikonet har bra färg och är mjukt men titta elakt och de lossnar från glaset.
kostnad för omsilikonering under 200kr så det är inga direkta pengar ifall det behövs bytas.

Annons