hannesc skrev:Vad för kopplingar tänker du på? Olika 16/22 ska passa ihop utan problem. 16 är invändiga måttet o 22 utvändiga. Dvs går en 12/16 slang in i en 16/22 slang. (med lite jobb)
Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
HelenLind skrev:Från ytterfiltret upp till kanten på karet har jag slang. På kanten sitter det en sån här:
[ATTACH=CONFIG]63632[/ATTACH]
På den passar 16/22 slangen
Jag behöver mecka ihop strilrör och insugsrör.
Frågan är om det ska stå 16/22 eller 12/16 på rören?
Ska du ha en snabbkoppling så är det 16/22 modellen DU ska ha! När det gäller böjar mm så brukar det också ange till vilken slangdimension de ska användas till. ex.http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-dubbelkran-1622-p-4613?osCsid=8f204eb01f1bac1680295e495d0c1e03KJE skrev:Jag undrar vilka kopplingar jag ska använda till min slang från pumpen, slangen är en Eheim 16/22, fungerar det med 12/16 invändigt i 16/22 eller passar olika 16/22-delar ihop utan skarvar och dylikt?
HelenLind skrev:Det borde ju va en säker lösning. Ingen skarv utanför karet.
Nu blir jag nästan lite nojjig över lösningen på det andra ytterfiltret. Insugsröret går över kanten ut ur karet och där är slangen bara påtryckt. Hmmm
Trodde det var originallösningen då det såg ut så när jag köpte det.
HelenLind skrev:Det verkar som att slangarna sitter bra och det läcker inte men ett par slangklämmor kan ju inte skada
simpson skrev:Mitt läckte inte direkt heller, men några veckor senare undrade jag varför det var en liten pöl på golvet. Först blev det en chock då de verkade komma ifrån skarven mellan rutor på akvariet men till slut hittade jag att det rann från skarv mellan slang och sugröret ner i akvariet. En slangklämma stoppade läckage, sedan fick alla övrig skarvar en klämma i förebyggande syfte.
Slangarna satt på sin plats från början etc och även vid läckaget...