koppla vad med hur?

#1 - 25 januari 2007 23:21
hej!

jag har spanat in mig på en pryl jag hittade i en zoobutik som jag tänkte ha till mitt akvarium. ur denna prylen bubblar det bubblor, o det tycker jag ser förjäkla härligt ut, men min fråga är. vad kopplar jag detta till? det följer med plastslangar till detta som uppenbarligen skall kopplas till något slags utblås, som pumpen/filteret till akvariet t.ex. men på min pump finns det bara ett ställe som man möjligtvis skulle kunna placera dessa slangarna, men det är ett insug, inget utblås.

jag vet att det är en dum fråga för de som redan vet, men utan att fråga lär man sig inget.

tack ska ni ha!
#2 - 25 januari 2007 23:28
Förr använde man särskilda luftpumpar (använder själv ännu i vissa fall) som drev filter och syrestenar. Det fanns åtminstone tidigare den typen av prylar som du beskriver att koppla till luftpumpen i stället för syrestenen.
#3 - 26 januari 2007 14:41
Som JLi skriver behöver du en luftpump. De finns i olika storlekar och utförande. Beroende på vad du har inhandlat för någon "rolig" grej så kanske du kan klara dig med en mindre variant och de brukar vara förhållandevis billiga.

MVH

Sabina

p.s tänk dock på att köpa en "ljudtyst" variant, annars lär du irritera dig på motorn i luftpumpen (givetvis beroende på var du har ditt akvarium placerat förstås)...d.s
#4 - 26 januari 2007 15:34
och det är MKT rekomenderat att ha denna luftpump ovanför vattenytan!

Annons