Koppla in osmos

#1 - 28 november 2007 21:28
Hallå! Ni som har osmos! Hur har ni kopplat in den för tillförsel av vatten?
Kan man köra från duschslangen (Kallvatten) om så är fallet hur mycket skall man ösa på från kranen?

Har en tapp med kran på under handfatet (Tror det är för tvättmaskin) är det bättre att låta en rörmokare dra ut ett stycke rör därifrån som osmosen körs på.

Mycket frågor blir det![:o]
#2 - 28 november 2007 21:44
Pear skrev:

Har en tapp med kran på under handfatet (Tror det är för tvättmaskin) är det bättre att låta en rörmokare dra ut ett stycke rör därifrån som osmosen körs på.

Mycket frågor blir det![:o]

Ja - eftersom duschkranarna oftast inte är gjorda för att stå med mottryck hela tiden och vad en fastighetsskötare hatar mest av allt är när någon trycker in kallvatten i varmvattnet.

MVH Lasse
#3 - 29 november 2007 04:56
Jag har min tillfälligt kopplad på just duschmunstycket men det beror på att jag inte förbrukar sådana enorma mängder osmos idag. Lite till mina växter och lite till akvariet så jag klarar mig idag på 150l/månad skulle jag tro.

Har inte provat idag om det blir tryck in till varmvattnet men det lär visa sig på nästa ställe då vi har mycket mindre varmvattenberedare där ;)

/Henke
#4 - 29 november 2007 04:59
Jag har kopplat min osmos direkt på en kallvattenskran från en g:a duch som inte används längre. Sen har jag kopplat lite givare så den sköter sig själv i sumpen. Kolla i mitt album på min zoon på själva givaren. Osmosen är ju en osmos, så den har jag inte fotat. Kommer inte ihåg om du körde med sump, men så har jag löst det.
#5 - 29 november 2007 10:55
Dom flesta osmosfilter vill jobba med rätt högt tryck, kolla vad det står i din instruktionshandbok. (jag kör med fullt tryck från kallvattenledningen)

Mitt bästa tipps är att skarva den på tvättmaskinens vattenledning i badrummet och väggmontera den. Gjorde de så enkelt o smidigt för mig, även regeringen blev glad då allt funkar med ballofix ventiler.

Du får väl anpassa allt enligt vad som passar dig bäst, men det är riktigt trevligt att bara behöva gå o vrida på kranen utan att behöva meka o täta innan.

//NiXoN
#6 - 29 november 2007 12:13
Osmos

Jo jag har en gran till tvättmaskin som inte används, tänker koppla på min osmos där och sedan hänga den snyggt och prydligt på väggen.
Tack för alla tips.:)
#7 - 29 november 2007 14:13
Mitt osmos filter har en bar mätare för att kunna ställa in optimal rening. Går det inte sätta på en mätare före så du kan se vilket tryck du ska ha??

Kolla i manualen om det står något om vad den vill ha för tryck, så det inte slits om det skulle bli för mycket tryck på.

Men koppla in till duschen har jag gjort och det funkar jätte bra, jag har använt mig av klo-kopplingar för att kunna koppla tillbaka duschen snabbt igen.
#8 - 29 november 2007 18:50
kör min i tvättstugan spikad på väggen t-kopplad från tvättmaskinen. klockrent..
#9 - 10 december 2007 16:11
Min osmos hänger i akvarie garderoben.
Den är ju så ful och jag har sprillans nytt badrum så att hänga den på väggen går bort.
Jag har fäst en en sladd som sladd som hängare.
Osmosen brukar ju sitt apå en platta så det var lätt gjort.
När jag behöver vatten hånger jag den bara över duschblandaren och kopplar in den där.
Det tar ca 15 sekunder att hänga upp och koppla in så den lösningen är bra tycker jag.
Kör också med kallt vatten med fullt tryck från kranen.

Mvh
#10 - 23 december 2007 11:30
MotorShip skrev:
Jag har kopplat min osmos direkt på en kallvattenskran från en g:a duch som inte används längre. Sen har jag kopplat lite givare så den sköter sig själv i sumpen. Kolla i mitt album på min zoon på själva givaren. Osmosen är ju en osmos, så den har jag inte fotat. Kommer inte ihåg om du körde med sump, men så har jag löst det.

Smart enkel lösning!
Har du 2 brytare igång? En som startar när det blir för lågt och som stänger av när det blir lagom? Tänkte på om man bara har en så måste det väl bli massa småslattande, kan det slita på "osmosapparaten".
#11 - 25 december 2007 11:35
rea skrev:
Smart enkel lösning!

Har du 2 brytare igång? En som startar när det blir för lågt och som stänger av när det blir lagom? Tänkte på om man bara har en så måste det väl bli massa småslattande, kan det slita på "osmosapparaten".

Det är en som sköter den "vanliga" dunstningen, start & stopp.
Den andra är till för att stoppa om nivån skulle sjunka ovanlig mkt på en gång, vid ev stopp i returen el annan annledning. Detta för att inte blanda för mkt osmosvatten med felaktig sanilitet som följd eller översvämmning i karet(en).

Annons