koppa över? HJÄLP DE E AKUT!

#1 - 7 mars 2007 17:40
jag har fått hem 3malar från göteborg.

vattnet där e ju inte likadant som i eskilstuna så jag undrar hur jag säkrast gör så de blir vana vid mitt vatten. det är viktigt för jag måste lägga dem i nytt och syrerikt vatten direkt.

mvh amaro
#2 - 7 mars 2007 17:53
Jag brukar låta mina ligga ca. 3 minuter i de slutna påsarna vid ytan. Detta för att de ska vänja sig vid det nya akvariet. Sedan öppnar jag påsarna och fyller i lite av akvarievattnet. Jag brukar doppa så att hela påsen är under vatten. Så det blir väl typ 1-2 dl. akvarievatten per gång. Sedan låter jag dem ligga ca. 3 minuter. Vartefter jag gör om samma sak. Sedan beroende på hur fiskarna ser ut så släpper jag ut dem eller koppar en gång till. (Om de ser friska och pigga ut koppar jag en gång till, om de är väldigt bleka och kippar efter luft gör jag det inte)

Men alla gör säkert olika :p Men såhär gör iaf. jag, och det fungerar för mig :)

Lycka till med malarna :)

Mvh. Simon
#3 - 7 mars 2007 17:56
mjoo vet att det är något sånt, men vill veta exakt hur man ska göra, vill ej ta några risker. de är ganska dyra och jag tycker om dem som fan, vill inte att något ska gå snett :)

fler tips?
#4 - 7 mars 2007 18:00
se till att det är samma temp som akvariet i påsen, häll i en kopp, vänta 30 min, en kopp till....... 3 min är alldelses för kort tid, en i koppning tar ca 2-3 timmar egentligen å iom att du häller i vatten så kommer ju lite syre i.
#5 - 7 mars 2007 19:04
som sagt häll lite men ofta annars tar syret slut istället ...
alternativt kan du koppa in dom i en hink med luftpump
#6 - 7 mars 2007 20:36
allt är fixat, de verkar må riktigt bra nu också. tog sin tid men helt klart värt det.

tack för svar
#7 - 8 mars 2007 00:08
Vad är det för malar? *nyfiken*
#8 - 8 mars 2007 07:33
Amaro skrev:
allt är fixat, de verkar må riktigt bra nu också. tog sin tid men helt klart värt det.

tack för svar

Tyvärr så kan faran inte vara över än, för utsätter man malar för snabb inkoppning när vattenvärde skiljer endel, så kan det gå illa,, så efter några dagar kan man andas ut lite.

Lärdomen har gjort att vi koppar in malar under många timmar.

Lycka till.

//Calle

Annons