Kopla slangen direkt till kran

#1 - 27 december 2009 15:23
Hej! vet inte om jag lagt in denna tråd på rätt ämne men får väll hoppas på det. Jag undrar om någon vet hur man kan skaffa nån sorts slang med mutter så att man kan koppla slangen direkt till kranen, skulle bli riktigt glad om nån vet, har ingen lust och bära massa hinkar med vatten och spilla runt :)
#2 - 27 december 2009 15:26
Trädgårdsbutik, Granngården eller järnaffär har detta hemma:).
#3 - 27 december 2009 17:40
Okej, men jag undrar hur man kan bygga ihop den och vad man behöver för delar/saker
#5 - 27 december 2009 18:29
Nån som vet exakt vad för skarv/Ihop kopling mojäng jag behöver för att koppla ihop slangen till dusch kranen?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 december 2009 18:34
Fredrik1 skrev:
Nån som vet exakt vad för skarv/Ihop kopling mojäng jag behöver för att koppla ihop slangen till dusch kranen?

det beror ju på vilken slangdimension du har och vilken anslutning du har på kranen.
#7 - 27 december 2009 18:59
Sl'ngen är en vanlig grön trädgårds slang, men vet inte dimensionen. Och anslutningen är gängad.
#8 - 27 december 2009 19:01
Jag utgår från att det är 1/2" slang då går det åt en vanlig snabb koppling i änden på slangen. Är det en äldre mora/vårgårda blandare eller gammal 2 greps blandare så behövs det en koppling med utvändig gänga är det nyare FMM eller andra så brukar det vara invändig gänga. Man får helt enkelt skruva av silen eller perlatorn som det heter och kolla. Han du koppla på den på en dusch eller badkars blandare så skall du ha en 1/2" eller en 3/4" anslutning.

På bilden hos clas ohlsson i länken är det den andra eller tredje från vänster och den du sätter på kranen ser ut som den längst till höger.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 december 2009 19:01
Tycker att du skall mäta dimensionen på kranen (kan både vara en ytter och en innergänga) och ta med dig en slangstump till en "slangaffär" och be dom plocka fram det du behöver.
#10 - 27 december 2009 19:07
Tycker att du skall mäta dimensionen på kranen (kan både vara en ytter och en innergänga) och ta med dig en slangstump till en "slangaffär" och be dom plocka fram det du behöver.

Okej tack! Nu fick jag det bra förklarat :)
#11 - 27 december 2009 19:13
Kolla på mitt "projekt 2x55cm kub"

Där ser du hur jag gör. Ena slangen till avloppet andra till kranen. gå till en vvs-firma och köp en adepter som passar din kran (max 50:-) , slangen jag använder är 1/2". Funkar perfekt.
#14 - 28 december 2009 10:17
Du måste fortfarande veta dimensionerna på dina egna slangar och kopplingar Fredrik :)
Gör som Kjell säger, ta med en slangstump till affären, mät också på din kran och se om du har gängorna på utsidan eller inuti röret. Sedan fixar absolut garanterat din butik grejerna på 2 minuter.
#15 - 28 december 2009 10:35
Gardena, köpte rubbet på Jula med 1/2" men som sagt så kanske du har 3/4". Fungerar perfekt denna lösningen, under tiden jag tömmer/fyller så hinner jag med allt annat som att skura rutor osv. Skönt att slippa bära hinkar & vatten på golvet. ;)
#16 - 28 december 2009 11:05
Har gängor på utsidan Jag mätta rakt över det blev 2 Cm. Hur vet jag då vad jag ska köpa för storlek? :P Köper isf en annan slang som passar den kopplingen jag köper :)
#17 - 28 december 2009 11:15
För att få fram gängorna, tog du då inte bort en ring? I så fall tar du med den till affären och en slangstump!
#18 - 28 december 2009 11:21
Jo, jag tog ju bort själva dush munstycket :)
#19 - 28 december 2009 11:28
Den högra grejen är ett litet strilmunstycke som brukar sitta på std-kranar, ta med den till vvs-butiken och köp adeptern och den anslutningen som sitter med slangklamma på slangen. Adeptern är prylen i mitten.
#20 - 28 december 2009 11:44
benno skrev:
Den högra grejen är ett litet strilmunstycke som brukar sitta på std-kranar, ta med den till vvs-butiken och köp adeptern och den anslutningen som sitter med slangklamma på slangen. Adeptern är prylen i mitten.

Det finns ju Kranar, dushenslangen sitter ju i ett, sen är det den vanliga kranen, vilken av dom menar ni att jag ska köpa grejerna till? :P
#21 - 28 december 2009 11:51
I badrummet kopplar jag slangen till kranen i tvättstället (fabrikat FFM), i köket kopplar jag till kranen på diskbänken (fabrikat Mora), bägge kranarna hos mig har samma gängor.
#22 - 29 december 2009 03:14
Själv kopplar jag via badkarsblandarens duschslang, tog en förbrukad vanlig vit smal duschslang och skar av den diagonalt vid duschmunstycket och pressade in den 7-8 cm i en 10 meter lång gardenaslang, i andra änden på gardenan satte jag ett elkabelrör som jag bockat 180° att hänga över kanten på karen med en inloppsil på, funkar klockrent..
#23 - 29 december 2009 07:26
Nu lar val jag framsta som korkad men orkar inte leta sjalv nar man bara kan fraga :P

Iaf, jag fattar att det ar enkelt att fa vatten genom slangen och fylla ett kar med trycket fran kranen. Men tomma ett kar da? Sjalv brukade jag suga till pa en slang o sen ner i hinkar men detta verkar ju mycket battre men det kravs ju nan form av pump. Man kan val anda inte koppla till akvariepumpen och lata den tomma karet eller hur gar man till vaga?
Bilagor:
#24 - 29 december 2009 09:30
draft skrev:
Men tomma ett kar da? Sjalv brukade jag suga till pa en slang o sen ner i hinkar men detta verkar ju mycket battre men det kravs ju nan form av pump.

Jag lägger slangen från karet till badrummets avlopp och suger i slangen där. Nackdelen är att man inte har koll på eventuella nyfikna fiskar som vill ge sig ut på äventyr men nät för slangänden i karet sätter stopp för såna utflykter.
Har man ingen som kan hålla i slangen i karet funkar det utmärkt med silvertejp!

Hälsningar
Jennifer
#25 - 29 december 2009 17:46
Iom att jag använder ett PV-rör bockat 180° som "svanhals" över akvariekanterna så är det lika lätt att tömma som att fylla.
#26 - 29 december 2009 17:54
Hej! Kom på en lösning, åkte ner till cheapy för och köpa 25m släng och en koppling,
fungerar utmärkt! sen är det bara att ta av kopplingen så kan man bara stoppa i ena änden i akvariumet o andra i badkaret o suga till så forsar det ut vatten. jag köpte rörklämmor så jag kopplade ihop slamhaverten med en 10m slang som fungerar bra om man ska tömma det :)

Bild:
http://i46.tinypic.com/20qxsac.jpg

Bild:
http://i48.tinypic.com/1q0gbd.jpg
#27 - 29 december 2009 18:15
Glöm inte adaptern, du får alltså lossa blandarens utkastarsil och montera dit en mellanadapter, eftersom man får ta sig till en riktig vvs butik för att hitta rätt grejor tog jag själv den enkla vägen och gjorde på mitt eget sätt.. http://tinyurl.com/yeugg6n
#28 - 29 december 2009 18:22
Akte ner o pratade med ett par handlare idag angaende bl.a. detta. Pa ett stalle visade de for mig hur det gick till, blev backtryck sa ingen pump eller nagot behovdes. Han sa aven att det inte var sa smart att anvanda tradgardsslang da dessa kunde farga av sig pa bl.a. mobler men antar att han sa det for han ville salja sitt 7.5m-kit for 595 kr eller 15m for 695 kr. Da var det genomskinlig slang som talde att dras mot mobler hemma...
#29 - 29 december 2009 18:31
Det dyraste i min grunka var nog slangen från Hornback för om jag mins rätt 19:-/metern samt eheim-silen som kostade 46:- med röd lapp på Herkules, PV-röret gick väl på en tia!
#30 - 29 december 2009 18:43
Varför måste man ha en adaptern? :P
#32 - 29 december 2009 19:36
Fredrik1 skrev:
Varför måste man ha en adaptern? :P
Normala utkastarsilar på kranar i kök och badrum kräver någon form av adapter för att kopplas till en trädgårdsslang, därför behövs en adapter!
#33 - 29 december 2009 20:23
Gaffel skrev:
Iom att jag använder ett PV-rör bockat 180° som "svanhals" över akvariekanterna så är det lika lätt att tömma som att fylla.

Det låter intressant! Färdigköpt eller hemmabygge? Vilka dimensioner? Har jag fattat det rätt att den ligger kvar utan silvertejp??:d

Hälsningar
Jennifer
#34 - 29 december 2009 20:29
hembyggt, syns inte det på bilden?
#35 - 29 december 2009 20:33
Bara använda värmepistol och hoppas på det bästa? ;) tror jag ska göra liknande slutmunstycke med eheim-sil och böjd pv rör, men vad är det för dimension på det? :)
och jag behöver ingen adapter, jag bara skruvar på så fungerar det :)
#36 - 29 december 2009 20:36
Kan tillägga att lossar duschslangen från blandaren och skruvar fast den kromade ringen, sätter på vattnet till rätt temperatur och låter spola ner i badkaret, hänger PV-röret med eheimsilen över akvariekanten och vrider om vredet från badkar till dusch så att slangen fylls, vrider tillbaks och lossar slangen och lägger änden i badkaret, när vattennivån i akvariet når eheimsilen slutar vattnet rinna ut och jag kopplar då slangen på blandaren igen och vrider om till duschläge, hela förloppet tar normalt 10 minuter för ett 20% delvattenbyta av 300 baljan.
#37 - 29 december 2009 20:37
Kan tillägga att jag lossar duschslangen från blandaren och skruvar fast den kromade ringen, sätter på vattnet till rätt temperatur och låter spola ner i badkaret, hänger PV-röret med eheimsilen över akvariekanten och vrider om vredet från badkar till dusch så att slangen fylls, vrider tillbaks och lossar slangen och lägger änden i badkaret, när vattennivån i akvariet når eheimsilen slutar vattnet rinna ut och jag kopplar då slangen på blandaren igen och vrider om till duschläge, hela förloppet tar normalt 10 minuter för ett 20% delvattenbyta av 300 baljan.

Ingen värmepistol, bara milt våld!
#38 - 29 december 2009 20:37
Gaffel skrev:
hembyggt, syns inte det på bilden?

Det såg jätteproffsigt ut! :d (Sitter med långsamt mobilt bredband och har sällan tålamod att vänta in bilder...[:o]) Sån ska jag definitivt fixa, tack för tipset!

Hälsningar
Jennifer
#39 - 29 december 2009 20:41
jenmad skrev:
Det såg jätteproffsigt ut! :d (Sitter med långsamt mobilt bredband och har sällan tålamod att vänta in bilder...[:o]) Sån ska jag definitivt fixa, tack för tipset!

Hälsningar

Jennifer

Snälla säg inte proffsigt för då får jag en blöt snöboll i nacken av en viss fastighetstekniker nästa gång jag är på universeum..

Annons