Köper nytt akvarie imorgon, bottenmaterial?!

#1 - 2 juni 2011 15:30
Hejsan.
Imorgon tänkte jag åka till den kungliga huvudstaden och köpa mig ett Juwel Rio 125.
Ganska litet kar, men ändå dubbelt så stort som det "nybörjarpaket" jag haft hittills.

Tänkte införskaffa det på Zoomarknad i Bromma, och eventuellt ta en tur till Hornbach Botkyrka för o titta på roliga tillbehör.

Min första fråga...jag kommer ha ganska mycket växter i mitt akvarie, har läst lite om kattsand i botten osv. Bör jag ha det?

Tänkte förmodligen köra med svart grus/sand.
Fiskarna som ska "köra in" akvariet blir några tigerbarber från mitt nuvarande akvarier, därefter kanske dom byts ut mot ett Scalar-par samt nått stim av nån väldigt liten fisk. Eller så behåller jag barberna i akvariet, det får tiden utvisa.

Så...kom med tips och idéer!
#2 - 2 juni 2011 15:37
jag tycker inte det är nödvändigt med kattsand under botten. om man rotar för mycket i karet så yr det upp en massa.
satsa på utan, det hade jag gjort.
#3 - 2 juni 2011 15:52
Bara köra med vanlig akvariesand med andra ord då?
#4 - 2 juni 2011 15:56
tex. eller blästersand från tex Jula. myyyycket billigare o jäkligt snyggt. 25kg för 50:- jag har blästersand i 3 av mina kar.
#5 - 2 juni 2011 16:06
om nu hannesc visar lite av sitt så får du ett smakprov på mitt med ;) :)
jag har också blästersand från Jula. det är typ samma sak som akvariesand bara det att det är billigare.

[ATTACH=CONFIG]45038[/ATTACH]
#6 - 2 juni 2011 16:08
bilden funkar icce freddi :P
#7 - 2 juni 2011 16:08
Ser riktigt fint ut Hannesc, dock tänkte jag nog köra mörkare! Förmodligen svart.

freddi36 din bild funkar inte ;)
#8 - 2 juni 2011 16:09
okaj. ja då får du nog köpa det i djuraffären :)
#9 - 2 juni 2011 16:39
Får se vad dom har!
Man kanske hinner ändra sig till imorgon o satsar på julas istället :P
#10 - 2 juni 2011 16:54
konstigt med bilden, den funkar för mig, vet inte varför den blev som länk och inte direkt i innlägget :confused:

jaja, här kommer den igen

[ATTACH=CONFIG]45039[/ATTACH]
#11 - 2 juni 2011 17:40
Ett tips: Hornbach i Skärholmen har väsentligt lägre priser på just Juwelakvarium. Ring dem först och fråga pris. Fråga efter zooavdelningen. Mvh
#12 - 2 juni 2011 18:10
Hornbach i Skärholmen

Ligger den inte i Fittja?
#13 - 2 juni 2011 18:11
Ett tips: Hornbach i Skärholmen har väsentligt lägre priser på just Juwelakvarium. Ring dem först och fråga pris. Fråga efter zooavdelningen. Mvh

Jo med tanke på att det är tyskt så antog jag nästan det...därför väljer jag imorgon att köra via Strängnäs o Södertälje o börja på Hornbach i Slagsta. Har även hört att dom ska ha billiga bakgrunder! :)
#14 - 2 juni 2011 18:11
eliyao skrev:
Ligger den inte i Fittja?

Slagsta ;) Andra sidan vägen från Fittja!
#15 - 2 juni 2011 19:15
Sorry, fel angivet av mig. Slagsta ska det vara (ca 2 km från Skärholmen). De har påtagligt lägre priser än alla andra i branschen på just Juwel.
#16 - 19 juni 2011 13:19
Hm, gäller det alla hornbach eller just det i slagsta?
#17 - 19 juni 2011 13:49
Så länge som du inte ska ha pansar malar eller andra botten rotande fiskar så funkar blästersanden.
Kornen är nämligen vassa i den sanden och då skadas fisken när den bökar omkring på botten.
Akvariesand har rundare korn och är därför bättre.
#18 - 19 juni 2011 13:59
ecco skrev:
Så länge som du inte ska ha pansar malar eller andra botten rotande fiskar så funkar blästersanden.

Kornen är nämligen vassa i den sanden och då skadas fisken när den bökar omkring på botten.

Akvariesand har rundare korn och är därför bättre.

Är du säker att blästersanden inte passar? Hört annat, då den är så pass finkornig.
Har du egna erfarenheter av att den skadar pansarmalarna? Har nämligen blästersand och tänkte skaffa några, men om det stämmer med sanden så borde jag väl undvika det- men hört att pansarmalar var okej med fin sand. Har sett annan fin sand som är mycket mer vass än blästersanden, som absolut inte är passande. Mina äppelsniglar har ännu inte skadat sig på sanden :) De är ju också lite känsliga mot vassa kanter när det brummar omkring.

Ts:
Jag har kattsand under ett lager blästersand, och har planterat växter och kattsanden har inte yrt upp någonting- för du gräver ju inte ner till kattsanden(jag har iallafall inte lyckats med det ännu). Sanden ligger som ett lock över leran. Är glasklart i mitt kar som är nystartat.
#19 - 19 juni 2011 16:33
blästersand funkar alldeles utmärkt till pansarmalar.
#20 - 19 juni 2011 17:20
+1 på hannes och resten.. fungerar till stora malar, små malar, praktbotior, rockor, black ghost, pilnäbbar, fengäddor, etc.. alla dessa med känsligt skinn eller grävande..
#21 - 19 juni 2011 17:30
Hannesc: Skönt att höra :) Du har ju sådan sand så jag får tro på dig! :>

Sharfinz:

Grå kattsand (lera) tex Katty kattströ som är bentonitlera, på botten. Mitt tips är att fylla lite vatten, en cm kanske. Häll i kattsanden så det täcker ytan. Jämna ut. Sen häller du nån cm med akvariesand över det. Kan tänka mig att det kan grumla lättare med grövre grus och sten, men med blästersand har det inte grumlat alls för mig! :)

fördelarna som jag läst här på forumet är att leran kan binda och frigöra ämnen som är bra för växterna. Leran har en god "Katjonsutbytesförmåga". Har inte en aning om vad det betyder ;) Men det ska vara någonting bra :P

Häll försiktig i vatten så allt blir blött och fyll sedan akvariet. Ha så pass mycke sand/grus att det tål att fiskar gräver lite eller "rör om". Växterna ska inte planteras I leran, de ska planteras i sanden om jag förstått rätt. Antar att du redan fyllt ditt akvarium när jag ser på datumen men det är kanske värt å testa om du startar ett nytt akvarium! :)

Är pro's här på frumet som tipsat om katty kattströ ;)
#22 - 20 juni 2011 18:42
Gur4m1 skrev:
Hannesc: Skönt att höra :) Du har ju sådan sand så jag får tro på dig! :>

Sharfinz:

Grå kattsand (lera) tex Katty kattströ som är bentonitlera, på botten. Mitt tips är att fylla lite vatten, en cm kanske. Häll i kattsanden så det täcker ytan. Jämna ut. Sen häller du nån cm med akvariesand över det. Kan tänka mig att det kan grumla lättare med grövre grus och sten, men med blästersand har det inte grumlat alls för mig! :)

fördelarna som jag läst här på forumet är att leran kan binda och frigöra ämnen som är bra för växterna. Leran har en god "Katjonsutbytesförmåga". Har inte en aning om vad det betyder ;) Men det ska vara någonting bra :P

Häll försiktig i vatten så allt blir blött och fyll sedan akvariet. Ha så pass mycke sand/grus att det tål att fiskar gräver lite eller "rör om". Växterna ska inte planteras I leran, de ska planteras i sanden om jag förstått rätt. Antar att du redan fyllt ditt akvarium när jag ser på datumen men det är kanske värt å testa om du startar ett nytt akvarium! :)

Är pro's här på frumet som tipsat om katty kattströ ;)

Tack för tiden du lagt på svaret!
Har redan skaffat allt jag behöver, och karet har väll stått igång i över 2 veckor :)
Blev Hornbach vita akvariesand 25kg för 75 spänn :)
Sen nån grejj min zoohandlar lurade på mig "JBL ProFlora", nått lager man skulle ha i botten som gör att växterna växer bra.
Kommer slänga upp en projekttråd om nån vecka när allt börjat gå igång ordentligt!

Annons